SUNT OG GODT: Valnøtter inneholder flerumettet fett som er den typen fett som ikke legger seg rundt midja.  Foto: Getty Images/Hemera
SUNT OG GODT: Valnøtter inneholder flerumettet fett som er den typen fett som ikke legger seg rundt midja. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Flerumettet Fett

Spis mer av disse nøttene

Inneholder fettstoffer som kan ha en positiv effekt på midjen din.

Publisert

Føler du at de ekstra kiloene av en eller annen mystisk årsak ser ut til å like seg aller best rundt midjen din?

Da bør du spise mer laks og valnøtter Ifølge en ny studie utført av svenske forskere, kan det å spise flerumettede fettsyrer gjøre at kroppen lagrer mindre fett rundt livet og de indre organene dine, og gjøre at du heller får mer muskler.  

LES OGSÅ: Så mye mettet fett er ok

Spiste 750 kalorier ekstra daglig

Forskere ved Uppsala Universitet studerte 39 kvinner og menn med normal vekt i syv uker, hvor de spiste 750 ekstra kalorier om dagen.

Målet med studien var at deltakerne skulle legge på seg tre prosent av startvekten sin i løpet av perioden.

Halvparten av deltakerne ble tilfeldig utvalgt til å innta de ekstra kaloriene gjennom flerumettet fett i form av solsikkeolje, mens de resterende fikk sine ekstra kalorier gjennom mettet fett fra palmeolje.

Begge diettene inneholdt den samme mengden sukker, karbohydrater, fett og protein – den eneste forskjellen var altså hvilken type fett de spiste.

PALMEOLJE: Palmeolje finner vi i blant annet potetgull og det er denne som er farlig for midjen din.  Foto: Pawel Kryj
PALMEOLJE: Palmeolje finner vi i blant annet potetgull og det er denne som er farlig for midjen din. Foto: Pawel Kryj Vis mer

LES OGSÅ: Her kan du spare mye usunt fett

Mindre fett rundt livet og organene

Både før og etter studien ble deltakernes kroppsfett, muskelmasse og fordelingen av fett i kroppen målt ved hjelp av en MR-scanner, magnetisk resonans scanning.

Da studien endte viste resultatet at vektøkningen til deltakerne i de forskjellige gruppene var omtrent den samme, men at deltakerne som spiste mettet fett hadde lagret mer fett rundt de indre organene og midjen. Den totale mengden kroppsfett var i tillegg høyere i denne gruppen.

Det viste seg også at deltakerne i denne gruppen hadde utviklet tre ganger mindre muskler enn de i gruppen som inntok de ekstra kaloriene gjennom flerumettet fett.

Forskerne mener disse funnene tyder på at personer som har mye flerumettet fett i kosten har mindre sjanse for å utvikle hjertesykdommer og diabetes type 2.

- Det kan virke som fettet som legger seg rundt livet og innvollene våre kan bidra til en rekke forstyrrelser i stoffskiftet. Derfor kan funnene vi gjorde i denne studien være viktige for personer med metabolske sykdommer som for eksempel diabetes type 2.

- Hvis resultatet om økt muskelmasse ved inntak av flerumettet fett kan bekreftes i våre kommende studier, vil dette være interessant for mange eldre mennesker, da det å opprettholde muskelmassen kan forebygge sykdommer og plager, har Ulf Risérus, som er professor ved Department of Public Health and Caring Science og leder av forskningen fortalt.

METTET FETT: Mettet fett er den fetttypen som legger seg rundt midja og de indre organene.   Foto: Panther Media
METTET FETT: Mettet fett er den fetttypen som legger seg rundt midja og de indre organene. Foto: Panther Media Vis mer

LES OGSÅ: Nesen kan gjøre at du overspiser

Hemmer insulinreguleringen

Det har tidligere blitt utført en rekke studier som har indikert at et høyt inntak flerumettede fettsyrer fra vegetabilske oljer og nøtter er forbundet med en redusert risiko for å utvikle diabetes type 2, men hva grunnen til dette er har lenge vært uklar.  

Nå har de svenske forskerne kommet med en potensiell forklaring på hvorfor flerumettet fett har en positiv effekt på kroppen. Studien deres viste nemlig at flerumettede fettsyrer påvirker fettfordelingen i kroppen mer gunstig enn mettet fett.

Forskerne så også at et høyt inntak mettet fett kunne aktivere visse gener i fettvevet som økte lagringen av fett rundt midjen og hemmet insulinreguleringen.

Flerumettede fettsyrer derimot aktiverte gener i fettet som er lagret rundt de vitale organene. Og dette førte til redusert lagring av fett og forbedret blodsukkeret i kroppen.

Litt skeptisk

Kjetil Retterstøl, som er overlege ved Rikshospitalet, forteller til KK.no at det stemmer at flerumettet fett ikke legger seg rundt de indre organene og midja.

Men at denne typen fett kan bygge muskler er han skeptisk til. 

- Flerumettede fettsyrer kan ikke endre kroppsformen slik mettet fett kan.
I mettet fett finner man ofte de tre fettsyrene palmitinsyre, laurinsyre og myristinsyre, og det er disse som øker de dårlige LDL kolesterolverdiene som legger seg på innsiden av blodårene og etter noen år kan bidra til at de tetter seg.

- Når det kommer til det at flerumettet fett kan danne muskler så stemmer ikke dette. Ingen fetttyper, inkludert flerumettet fett, kan biokjemisk endres til muskler.  For personer med energiunderskudd vil fett, inklusiv flerumettet fett, gjøre at andre næringsstoffer som sukker og protein kan brukes til å bygge muskler, sier han. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer