Mettet Fett

- Spis mer grønnsaker og skjær bort fettet fra kjøttet

Her er KK-ekspert Ina Garthes beste tips for å unngå de ekstra julekiloene.

FETT PÅ ETT BRETT: Julematen er ikke akkurat lettmat, men du kan slippe unna det verste fettet. Foto: All Over Press
FETT PÅ ETT BRETT: Julematen er ikke akkurat lettmat, men du kan slippe unna det verste fettet. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Julen, julen, julen - snart er den her, og det betyr store middager, deilige desserter, kaker og fulle godteskåler.

Er du redd for at det skal gå helt galt, og at du møter 2013 med noen ekstra «julekilo»?

Da bør du lære deg triksene som hjelper deg med å komme helskinnet gjennom jula uten at du føler at du går glipp av noe. For jula varer jo ikke mer enn en ukes tid, og det er egentlig ikke så farlig om du fråtser litt da. Vi skal jo ha lov å kose oss!



I KK.nos siste nettmøte med kostholds- og treningsekspert Ina Garthe, spurte leseren «Godtemomsen» om hva hun burde gjøre for å unngå at jula går helt over styr rent matmessig.

Her er Inas svar:

- Julen er en deilig høytid - og kos skal det være, også med maten! I løpet av en uke er det begrenset hvor mye du kan legge på deg, men blir det fråtsing hver dag, er jeg redd du kan forvente å gå opp noen kilo.

LES OGSÅ: Det tar bare tre timer før fettet havner på magen

LITT SØTT: Ikke gå bananas på julekaker og godis. Bestem deg for hvor mange peppernøtter, konfektbiter og skumnisser du skal spise på forhånd, så ender du ikke opp med plutselig å ha tømt skåla! Foto: Colourbox
LITT SØTT: Ikke gå bananas på julekaker og godis. Bestem deg for hvor mange peppernøtter, konfektbiter og skumnisser du skal spise på forhånd, så ender du ikke opp med plutselig å ha tømt skåla! Foto: Colourbox Vis mer
FRISTELSER: Julebuffé? Velg mye grønt, fisk og magert kjøtt som kalkun. Begrens ostespising, farseprodukter som posteier og medisterkaker, og skjær bort synlig fett fra kjøttet. Men aller viktigst: KOS DEG! Foto: Colourbox
FRISTELSER: Julebuffé? Velg mye grønt, fisk og magert kjøtt som kalkun. Begrens ostespising, farseprodukter som posteier og medisterkaker, og skjær bort synlig fett fra kjøttet. Men aller viktigst: KOS DEG! Foto: Colourbox Vis mer

En sunnere juletallerken






Ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, skinkestek. Det smaker jo herlig, og du skal ikke takke nei.

Men, det er faktisk litt lurt å servere seg først med grønnsaker, så poteter og til slutt kjøtt og saus. Grønnsaker kan med fordel utgjøre opptil 50 prosent av matmengden. Bonusen er at du får i deg fiber som hjelper magen å fordøye den tunge maten, og dessuten får du fylt fem om dagen-kvoten lett som en lek.

- Skjær også bort alt synlig fett på kjøttet, tipser Ine.

Det kan du spare mange kalorier på, og mettet fett av sorten vi finner på ribba, pinnekjøttet og skinkesteiken er en type fett vi ikke bør få i oss så mye av.

I tillegg mener Ine vi bør bruke vann eller farris som tørstedrikk og hoveddrikke til maten. Alkohol og søte drikker som brus og gløgg bør nytes med måte.

LES OGSÅ: Så mye mettet fett er ok






Spis sakte og nyt maten

Et annet godt tips er å ta seg god tid til å tygge og smake på maten under måltidet.

Ikke bare gjør det jobben lettere for fordøyelsessystemet, men når du spiser sakte rekker magen å sende signaler til hjernen om at du er mett i tide, før du har spist deg så mett at resten av kvelden brukes på å sitte og gulpe med åpen bukseknapp ...

EKSPERTEN: Ina Garthe lever av å lære oss å leve sunt og sprekt! Foto: Astrid Waller
EKSPERTEN: Ina Garthe lever av å lære oss å leve sunt og sprekt! Foto: Astrid Waller Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer