GRØNNSAKER: En fin måte å få i deg nok grønnsaker er å dekorere brødskiva med for eksempel paprika eller noen salatblader.  Foto: OlegD - Fotolia
GRØNNSAKER: En fin måte å få i deg nok grønnsaker er å dekorere brødskiva med for eksempel paprika eller noen salatblader. Foto: OlegD - Fotolia
Frokost

Spis mer grønnsaker til frokost

Det er enklere og mer smakfullt enn du tror. Sjekk hva du bør ha på skiva her!

Du har garantert fått med deg at frokost regnes som dagens viktigste måltid. Ikke bare fordi det bidrar til å øke konsentrasjonsevnen din, men også fordi det gjør at du presterer bedre utover formiddagen på jobb eller skole.

Er du lei av å spise frokostblanding, knekkebrød eller brødskiver til frokost? Da kan det være en god ide å bytte ut dette med noen friske grønnsaker.

Vi nordmenn får i oss mesteparten av grønnsakene våre gjennom middagen (og kanskje lunsj), men hvis du skal klare målet om fem om dagen, bør du øke inntaket.

En god måte å gjøre dette på er å spise grønnsaker til alle dagens måltider, også frokost.

LES OGSÅ: Tre grønnsaker du alltid bør velge

Bør kombineres med noe

Ifølge Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Bramat.no, kan du fint spise grønnsaker til frokost, men du bør imidlertid kombinere dem med noe annet, da de fleste typene ikke inneholder mye energi.

Det likevel er veldig bra å spise grønnsaker til frokost, da det er en god kilde til fiber, viktige vitaminer og mineraler. I tillegg gjør grønnsaker frokosten mer næringsrik og mettende.

- Du kan selvfølgelig spise hele grønnsaker, som for eksempel gulrøtter, til frokost, men det vil ikke gjøre deg særlig mett. Fordelene ved å spise brød, knekkebrød, kornblandinger og meieriprodukter, er at de bidrar med proteiner og energi i form av karbohydrater, noe det ikke er mye av i grønnsaker.

- Ser vi bort ifra avokado som er svært rik på fett, er de fleste grønnsaker ganske energifattige, og du vil derfor ikke ha langvarig energi utover dagen dersom du spiser kun grønnsaker til frokost. Derfor er det lurt å kombinere grønnsakene med brødskivene eller spise dem etter en skål med frokostblanding, forteller hun til KK.no.

URTER: Kutt opp en noen gode urter og ha dette på pålegget. Både basilikum og timian smaker super godt og gjør brødskiva litt friskere. Foto: Fotolia
URTER: Kutt opp en noen gode urter og ha dette på pålegget. Både basilikum og timian smaker super godt og gjør brødskiva litt friskere. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Frokost for deg som har dårlig tid

Lag kreative brødskiver

Er du av dem som sverger til brødskiver og knekkebrød med ost, skinke eller kanskje leverpostei? I løpet av noen sekunder kan du gjøre skiva litt mer spennende ved å kaste på noen paprikaringer eller litt skivet rødløk.

- Det er ganske smart å toppe brødskiva med paprika, da dette er en kjempeenkel måte å få i seg C-vitamin. Spiser du cirka fem paprikaringer vil dette dekke ditt daglige behov. Paprika er også lurt å spise på en skive med leverpostei. Det øker nemlig jernopptaket fra både brødet og leverposteien, noe som er svært viktig dersom du har lite jern i kroppen.

- Noe annet som er utrolig godt er å skjære opp litt rødløk og ha på brødskiva. Dette er kjempegodt på for eksempel grov leverpostei, skinke eller røkelaks. Oppkuttet rødløk er i tillegg veldig lurt å ha på brødskiva fordi det inneholder sunne svovelstoffer som blant annet kan forebygge mot kreft.

RØDLØK: Er supersunt å ha på brødskiva. Legger du noen salatblader under pålegget også, er du sikret en rekke sunne næringsstoffer. Foto: Olena Mykhaylova - Fotolia
RØDLØK: Er supersunt å ha på brødskiva. Legger du noen salatblader under pålegget også, er du sikret en rekke sunne næringsstoffer. Foto: Olena Mykhaylova - Fotolia Vis mer

En annen enkel måte å friske opp brødskiva eller knekkebrødet på, er ifølge von Krogh å ha friske salatblader under pålegget eller toppe det med gode urter.

- Hvis du tar en klype med blandede salatblader og legger dem under osten eller skinken, er dette en fin måte å få i deg litt grønt, samt at du blir fortere mett. På bloggen min kan du se hvordan du kan lage noen fristende sandwicher og få i deg grønnsaker.

- Har du noen urteplanter stående i kjøkkenvinduet kan du hakke opp en god bunt og ha på som tilbehør. Jeg synes både basilikum og timian smaker supert sammen med pålegget. Lager du omelett til frokost er det mange muligheter for å ha i grønnsaker som løk, spinat, grønnkål og grønnsaksfruktene paprika og tomat - og ikke minst mye urter, sier hun.

SMOOTHI: Er du lei av brødmat kan en grønnsakssmoothie være et godt alternativ til frokosten. Foto: Maridav - Fotolia
SMOOTHI: Er du lei av brødmat kan en grønnsakssmoothie være et godt alternativ til frokosten. Foto: Maridav - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Enkelte bør droppe frokost

En sunn frokostsmoothie

Å drikke smoothies er en fin og velsmakende måte å få i seg nok frukt og grønt i løpet av en dag. Så hvorfor ikke prøve denne vitaminbomben til frokost?

Det som er så genialt med smoothies er at du kan være kreativ når du lager dem, og ha akkurat de fruktene eller grønnsakene du liker best oppi.

- En smoothie laget av grønnsaker er en kjempebra frokost. Du kan for eksempel lage det av avokado, spinat og sukkererter. Sukkerertene gjør den søtere og inneholder litt protein, noe som sammen med avokadoen gjør smoothien energirik.

- Du kan selvsagt også bruke appelsinjuice for å gjøre den søtere og lettere å drikke. Her trenger du ikke bekymre deg for at det skal bli for søtt. Dette kommer helt an på mengden, så bruker du cirka to glass er ikke dette mye, da du er tom i magen og har lavt blodsukker, forklarer von Krogh.

Til forsiden