GRØNNSAKER I BRØDET: Et smart triks for å sikre et høyt nok inntak av frukt og grønt er for eksempel å bake det inn i grovt brød, scones eller grove muffins/rundstykker.  Foto: Getty Images/iStockphoto
GRØNNSAKER I BRØDET: Et smart triks for å sikre et høyt nok inntak av frukt og grønt er for eksempel å bake det inn i grovt brød, scones eller grove muffins/rundstykker. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Grønnsaker

Spis mer grønt - uten at du merker det

Du kan faktisk bake de inn i favorittmaten din. Slik sikrer du «fem om dagen»!

Publisert
Det er fortsatt slik at kun de færreste av oss klarer å nå helsemyndighetenes mål om «fem om dagen» - altså, fem porsjoner (rundt 100 gram per porsjon) med frukt og grønnsaker per dag.

Skal du få i deg denne mengden, må du faktisk spise frukt eller grønnsaker til hvert av døgnets måltider, og det er vel bare å innse at er noe svært få av oss klarer.

Heldigvis finnes det noen enkle, geniale måter å sikre frukt- og grønnsaksinntaket på - uten at du fysisk må skrelle en gulrot, eller dra med deg en banan i veska.

Et smart tips er, som KK.no tidligere har skrevet, å ha grønnsaker og frukt i smoothien til frokost eller kveldsmat, eller å sette det frem som snacks på kveldstid.

LES OGSÅ: Så mye er egentlig «fem om dagen»

REVNE GULRØTTER: Revne gulrøtter er perfekte å ha i både brød, grove muffins og rundstykker. Det gjør også baksten ekstra saftig. Gulrøtter er ogs¨å supert å ha i karbonadedeig. Foto: Getty Images/iStockphoto
REVNE GULRØTTER: Revne gulrøtter er perfekte å ha i både brød, grove muffins og rundstykker. Det gjør også baksten ekstra saftig. Gulrøtter er ogs¨å supert å ha i karbonadedeig. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Bak grønnsaker inn i brødet

Opplysningskontoret for Frukt og grønt (Frukt.no) anbefaler også å bake grønnsakene inn i rundstykker, muffins eller brød.

Har du revne grønnsaker - som gulrøtter, i deigen, blir resultatet både saftig og velsmakende, i tillegg til sunt. Blant annet så er danskene godt kjent for sine «gulerodsbrød».

Det finnes også en rekke andre grønnsaker du kan bruke i brød/rundstykkedeig, deriblant:

• Squash
• Poteter
• Sitron
• Krydderurter
• Appelsin
• Gresskar
• Kålrot
• Sellerirot






LES OGSÅ: Ikke spis de samme grønnsakene hver dag

Piff opp suppen

Også Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog og daglig leder i Somebody.no, har flere triks for å «lure» mer grønt inn i kosten.

- Supper er en super måte å få i seg en god dose grønnsaker. Bruk stavmikser og lag kremet konsistens - det er en enkel og smakfull måte å få i seg grønnsaker på. Blomkålsuppe og jordskokksuppe, grønnsakssuppe, løksuppe og kald avokadosuppe er bare noe av det du kan lage, sier hun.

Ellers råder hun deg til alltid å inkludere noe grønt i måltidene dine - også når du lager klassiske retter som pizza, pasta og pannekaker.

- Tenk grønnsaker når du lager pizza eller pastasaus. Bruk grønnsaker som selleri, gulrot, løk, hvitløk. Ha revne grønnsaker sammen med karbonadedeigen når du lager pastamiddag (for eksempel revet gulrot), sier hun:

- Du kan lage monsterpannekaker med spinat i røren. Ha frisk spinat sammen med litt væske (vann eller melk) og mos med stavmikser. Tilsett resten av pannekakerøren og pannekakene blir grønne.

Flere gode tips fra Andersen:
  • Raspet eple og gulrot i Scones med kardemomme og kanel, nesten som boller.
  • Gratenger med raspet grønnsaker i sausen
  • Nøttemuffins med sammalt mel, banan og blåbær, nøtter og frø.
  • Sguash-lapper

    LES OGSÅ: Sammen er disse grønnsakene dynamitt

    SUNT FESTALTERNATIV: Et smart triks fra Camilla Andersen er å fylle muffinsformer med annet enn kake - som herlige fruktbiter.  Foto: Camilla Andersen
    SUNT FESTALTERNATIV: Et smart triks fra Camilla Andersen er å fylle muffinsformer med annet enn kake - som herlige fruktbiter. Foto: Camilla Andersen Vis mer

    Lapper med banan






    - Disse bananlappene er et godt alternativ til frokost/lunsj. Server med hjemmelaget syltetøy laget av en pakke frosne skogsbær som kokes inn med 1-2 ss sukker eller akasiehonning om du heller ønsker det, sier kostholdseksperten.

    Til syv små lapper brukes:
    2 egg
    1 dl havregryn
    0,5 dl cottage cheese
    1 banan
    1 ts kardemomme

    Flere godeoppskrifter finner du på Frukt.no.


    LES OGSÅ: Frukttrikset som virkelig funker

    Til dessert eller bursdag

    - Denne ideen til hvordan man kan fylle muffinsformer med annet enn kake i bursdager, er også supert, sier Andersen:

    - Vil du være litt ekstra sunn, så kan du gjerne droppe de små marshmallowsene. Server med mager vaniljekesam til, eller tilsett nøtter og andre sunne saker du måtte like.

    - En annen god regel er å ha et innslag av grønnsaker til hvert måltid. Om det er en rå gulrot etter frokost, smoothie med grønnsaker, salat ved siden av pizzaen eller rundstykker med gulrot til kvelds. Ha skåler med friske grønnsaker på bordet så er det lettere å spise mer. Små tomater, agurk, paprika, sukker-erter eller hva du liker, sier kostholdseksperten.

    LES OGSÅ: Salat til middag? Ikke less på med dette

  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer