HVO OFTE BRUKER DU LAURBÆRBLADER? Det er på tide å bruke det oftere. Tidligere studier viser nemlig at krydderet bidrar til å stabilisere blodsukkeret. Foto: All Over Press
HVO OFTE BRUKER DU LAURBÆRBLADER? Det er på tide å bruke det oftere. Tidligere studier viser nemlig at krydderet bidrar til å stabilisere blodsukkeret. Foto: All Over Press Vis mer

Krydder

Spis mer laurbærblader

Kan blant annet stabilisere blodsukkeret ditt.

Publisert
Den senere tid er det blitt mye snakk om supermat, og det er ikke bare det du finner i grønnsaksskuffen din som kan bidra med store fordeler.

Mange krydderplanter og urter inneholder nemlig langt mer enn bare god smak.

For eksempel har tidligere studier på krydderurten brønnkarse vist at den kan motvirke kreft, forbygge hjertesykdommer og styrke benbygningen.

Men det finnes langt flere av helsebringende urter.

Blant annet laurbærblader, kanel, gurkemeie, muskat og ingefær, skriver helsenettsiden WomensHealthMag.com.



LES OGSÅ: Derfor bør du bruke mer mynte

MANGE FORDELER: I tillegg til den gode smaken er det mange fordele med ingefær. Foto: Colourbox
MANGE FORDELER: I tillegg til den gode smaken er det mange fordele med ingefær. Foto: Colourbox Vis mer

Laurbærblader

Laurbærblader er faktisk blitt brukt i flere århundrer som et hjelpemiddel for å lege sår og for å normalisere blodsukkernivåene.

En ny studie publisert i «Journal of Clinical Biochemistry and Nutrition», viste at personer med type 2 diabetes som spiste laurbærblader opplevde lavere forandringer i blodsukkeret deres.

Bruk bladene som en ingrediens for å marinere sjømat eller kjøttretter.





VINTEENS FAVORITT: Nå er det den store kanel-sesongen, så sørg for å inklidere litt mer av kydderet i matlaging.
VINTEENS FAVORITT: Nå er det den store kanel-sesongen, så sørg for å inklidere litt mer av kydderet i matlaging. Vis mer

Ingefær

Ikke nok med at ingefær er den perfekte teen i høst- og vintermånedene, men den har også en imponerende betennelsesdempende effekt, og fortjener en plass blant krydderne.

Blant annet er det mange personer med leddgikt som har opplevd smertelette når de regelmessig har inntatt ingefær. I tillegg er det blitt brukt i århundrer som et middel mot kvalme og faktisk også morgenkvalme. Bruk ingefær i salatdressinger, eller som et krydder til grønnsaksblandinger.

LES OGSÅ: Supermaten du bør spise i november





BRA FOR FORDØYELSEN: Muskat hjelper blant annet mot forstoppelse. Foto: All Over PressAll Over Press
BRA FOR FORDØYELSEN: Muskat hjelper blant annet mot forstoppelse. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Kanel

Selv om den deilige duften av kanel minner oss om fantastiske bakevarer, er faktisk dette krydderet sunt.

Blant annet vil de essensielle oljene i krydderet ha en bakteriebekjempende effekt, også de som trives i munne, og kan derfor hjelp mot dårlig ånde. I tillegg kan kanel øke forbrenningen din, og hjelpe deg ned i vekt, samt redusere blodsukkeret ditt.

Du bør imidlertid ikke overdrive inntaket, så det holder med en halv teskje med kanel på fersk frukt, eller i morgenkaffen.



Muskat

Muskat er blant annet kjent for å lette smertet i forbindelse med fordøyelsessystemet, blant annet forstoppelse og halsbrann. I tillegg skal krydderet ha fordeler for hjertet.

Bruk det sammen med hvilken som helst rett som inneholder søtpotet eller squash. Du kan til og med bruke litt av krydderet på sjokoladekjeks eller bananbrød for å fremheve smaken.

ET BILLIGERE ALTERNATIV TIL SAFRAN: Men den mangler ikke fordeler av den grunn. Foto: All Over PressAll Over Press
ET BILLIGERE ALTERNATIV TIL SAFRAN: Men den mangler ikke fordeler av den grunn. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Gurkemeie

Selv om det gule krydderet ofte blir brukt som en erstatning for verdens dyreste krydder,



safran - skal du ikke kimse av fordelene gurkemeie har å by på. Krydderet inneholder nemlig et antioksidant kalt curcumin.

Det viser seg at dette stoffet kan redusere plakk i hjernen til pasienter med Alzheimers. Forskere har også undersøkt effektene av antioksidantene og de betennelsesdempende egenskapene til stoffet, og funnet ut at krydderet blant annet kan lette smerte hos personer med leddgikt.

LES OGSÅ: Kjøttet som er like sunt som fisk

BRUK TIL MARINERING: Bladene er ypperlig til marinering av kjøtt og sjømat. Foto: All Over PressAll Over Press
BRUK TIL MARINERING: Bladene er ypperlig til marinering av kjøtt og sjømat. Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer