VIKTIG MED VITAMIN E: Ny forskning viser at et godt inntak av vitamin E gjennom kosten (finnes blant annet i laks), kan redusere risikoen for kreft i leveren.  Foto: Geir Terje Nergaard/Godfisk.no
VIKTIG MED VITAMIN E: Ny forskning viser at et godt inntak av vitamin E gjennom kosten (finnes blant annet i laks), kan redusere risikoen for kreft i leveren. Foto: Geir Terje Nergaard/Godfisk.no Vis mer

Vitaminer

Spis mer mat med vitamin E

Det å å få i seg vitaminet gjennom kosten reduserer risikoen for kreft i leveren, viser forskning.

Publisert
Vitamin E (tokoferoler) er blant de mange vitaminene menneskekroppen behøver for å fungere optimalt.

Vitaminet er nemlig en viktig antioksidant som beskytter fettstoffene i cellemembranen mot oksidasjon, og hindrer skade. I tillegg bidrar vitamin E til å holde cellemembranen myk, slik at nærings- og avfallstransport styrkes.

Den absolutt beste måten å få i seg nok vitamin E på, er gjennom kosten. Og ny forskning viser at det å få i seg matvarer med et solid innhold av vitamin E kan være med på å minske risikoen for ulike former for kreft, og da særlig kreft i leveren, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke)

Vitamin E finnes blant annet i:
• Margarin og planteoljer (hvetekimolje, soyaolje, olivenolje, maisolje, rapsolje og solsikkeolje)
• Fullkornprodukt, mandler og nøtter
• Fisk og tran
• Frukt og grønnsaker med høyt fettinnhold som for eksempel avocado og mango

VITAMIN E: Fete frukter som avokado og mango, fet fisk som laks, olivenolje, grove kornprodukter og nøtter som mandler inneholder mye vitamin E. Foto: Thinkstock
VITAMIN E: Fete frukter som avokado og mango, fet fisk som laks, olivenolje, grove kornprodukter og nøtter som mandler inneholder mye vitamin E. Foto: Thinkstock Vis mer

Reduserer risikoen for leverkreft

Det er forsker dr. Wei Zhang fra Shanghai Cancer Institute og hans team som har sett nærmere på hvordan et kosthold rikt på vitamin E kan påvirke risikoen for leverkreft.

Og resultatene av studien, som er publisert i tidsskriftet the Journal of the National Cancer Institute (mer info finner du her – ekstern lenke), viser blant annet at det å spise matvarer som mandler, peanøtter, pinjekjerner og tørket aprikos (rike på vitamin E), kan redusere risikoen for kreft i leveren betraktelig – spesielt blant middelaldrende og eldre mennesker.

I tillegg viste det seg å beskytte mot hjertesykdom og øyeskader blant eldre.






LES OGSÅ: Krydderurten som motvirker kreft

Best gjennom kosten

Dr. Zhang og forskningsteamet kom frem til dette etter å ha analysert data fra 132.837 individer, inkludert 267 pasienter med leverkreft (54 prosent av verdens leverkrefttilfeller forekommer i Kina).

Etter å ha samlet inn informasjon om pasientenes kostholdsvaner, så de nærmere på om det var noen forbindelse mellom kreftrisikoen og pasientenes inntak av vitamin E.

- Vi fant tydelige bevis på at det er en forbindelse mellom inntak av vitamin E gjennom kosten og risikoen for kreft i leveren. Beskjeden til alle der ute, er at et solid inntak av vitamin E er relatert til lavere risiko for utvikling av leverkreft, særlig blant middelaldrende og eldre mennesker, sier Zhang i forbindelse med studien.

LES OGSÅ: Næringsstoffene du ikke bør glemme

Viktig med «riktig» vitamin E

Spørsmålet om vitamin E faktisk kan forebygge kreft har vært et mye diskutert tema blant forskere og i media.

Forskere ved Senteret for Kreftforskning på Rhode Island og forskere ved Institutt for Kreftforskning i New Jersey mener imidlertid at det helt klart er fordeler ved vitamin E, så lenge du velger riktig.

- Vi mener at disse tokoferolene som er svært vanlige og som finnes i blant annet vegetabilsk olje er spesielt gunstig for å forebygge kreft, har driektør ved senteret for kreftforskning, Chung S. Yang, tidligere uttalt:

- E-vitaminene du finner i kosttilskudd, kalt alfa-tokoferolene, vil imidlertid ikke ha denne positive effekten.

LES OGSÅ: Advarer mot kosttilskudd og multivitaminer

Hvor mye trenger du?

Ok, så vitamin E er altså viktig for kroppen din, og da særlig den mengden du får gjennom kostholdet. Spørsmålet er imidlertid hvor mye vitamin E du bør få i deg per dag?

Ifølge ekspertene på Lommelegen.no er dagsbehovet for vitamin E 8 mg for kvinner og 10 mg for menn. Dette behovet er noe høyere for gravide og ammende, og litt lavere for barn.

E-vitaminmangel forekommer først og fremst hos for tidlig fødte barn og hos personer med sykdom som gir dårlig opptak fra tarmen. Mangelen kan føre til muskelsvakhet og nedsatt smerte- og berøringsfølelse.

I likhet med det meste av andre vitaminer, er det ikke gunstig med altfor høyt inntak av vitamin E. Ifølge Lommelegen-ekspertene er imidlertid faren for bivirkninger som følge av høye doser E-vitamin liten.

Enkelte kan bli plaget med luft i magen, kvalme og diaré. Mye vitamin E kan i tillegg øke effekten av det blodfortynnende legemidlet Marevan (warfarin).

LES OGSÅ: Slik bør du ta vitaminene dine

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer