OLIVENOLJE OG NØTTER: En ny studie viser at de to ingrediensene ikke bare kan være bra for hjertehelsen, men også senke risikoen for demens og kognitivt forfall. Foto: Thinkstock.com
OLIVENOLJE OG NØTTER: En ny studie viser at de to ingrediensene ikke bare kan være bra for hjertehelsen, men også senke risikoen for demens og kognitivt forfall. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Sunt

Spis olivenolje og nøtter hver dag

Kan redusere risikoen for hjertesykdom OG demens.

Er du et vanemenneske?

Enten det er morgenrutinene, hvilken vei du velger å gå til jobb hver dag eller hva du spiser til lunsj, er det enkelte ting vi gjentar dag ut og dag inn.

Du kan imidlertid sanke noen goder ut av rutinene dine - spesielt når det gjelder hva du spiser.

For eksempel kan et kosthold som inkluderer olivenolje og nøtter beskytte hjernen din senere i livet, skriver NBC News.

LES OGSÅ: Viktig før du spiser bærene

VALNØTTER: Nøtter kan brukes til mer enn du tror, prøv for eksempel litt i salaten din.  Foto: Thinkstock.com
VALNØTTER: Nøtter kan brukes til mer enn du tror, prøv for eksempel litt i salaten din. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Derfor bør du spise mer sunt fett

Det kan kanskje virke for godt til å være sant, men forskere har funnet ut at bare litt olivenolje og en håndfull nøtter hver dag, gir kroppen viktige stoffer som kan holde hjernen frisk og rask - også ut i alderdommen.

Dette er de samme ingrediensene som tidligere har vist seg å redusere dødsfall som følge av hjerteinfarkt og slag.

– Funnene våre støtter bevis om at Middelhavsdietten har en beskyttende effekt på den kognitive funksjonen, sier Miguel Martinez-Gonzalez ved det spanske Universitetet i Navarra.

Studien, som ble publisert i Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry (Les mer om studien her!), viste at personer som spiser disse sunne fettkildene har lavere risiko for å bli rammet av tidlig demens, enn dem som spiser mer tradisjonell kost.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Maten du bør spise mer av

Spis olivenolje og nøtter hver dag

For å komme frem til resultatene gikk forskerne ved det spanske Universitetet tilbake til deltakerne fra studien, og undersøkte effektene av middelhavsdietten på hjertehelsen, og utførte nye tester.

I studien - som forøvrig viste at en middelhavsdiett kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og slag med opp til 30 prosent - deltok over 7500 personer.

Av disse, plukket Martinez-Gonzalez og hans kolleger ut 500 stykker, for å se nærmere på effektene dietten hadde på den kognitive funksjonen.

Kostholdet inkluderte mye salat, frukt, grønnsaker, nøtter, litt fisk, litt magert kjøtt, olivenolje og en liten mengde ost, i tillegg til litt vin til måltidene. Hver uke fikk deltakerne også tildelt enten et lager med ekstra virgin olivenolje eller nøtter - mer bestemt valnøtter, mandler og hasselnøtter.

LES OGSÅ: Sardiner kan skjerpe hjernen din

OLIVENOLJE: Heller ikke olivenolje er så vanskelig å inkludere i kostholder, prøv for eksempel å bruke det i en deilig dressing til salaten.  Foto: Colourbox
OLIVENOLJE: Heller ikke olivenolje er så vanskelig å inkludere i kostholder, prøv for eksempel å bruke det i en deilig dressing til salaten. Foto: Colourbox Vis mer

God grunn til ikke å kutte ut fettet

Seks år etter at deltakerne hadde begynt på dietten, utførte forskerne nye tester.

Resultatene av disse viste at 60 av de 500 frivillige hadde begynt å utvikle milde symptomer på demens. Det var imidlertid et ganske tydelig mønster på at de som spiste nøtter og olivenolje mer sjeldent ble rammet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Forskerne kan fortelle at det er ulike årsaker til at nøtter og olivenolje har denne beskyttende effekten. Blant annet er det hevdet at olivenolje kan bekjempe plakk som samler seg opp i hjernen til alzheimers-pasienter.

Et annen mulig forklaring, er at sunnere hjertehelse fører til et bedre blodomløp i hjernen.

LES OGSÅ: Denne er proppfull av bakterier

Derfor er fett bra for deg

Fett blir av mange sett på som fiende nummer én i kampen for å holde vekta. Og det er selvsagt ikke bra å ha et kosthold som baserer seg på fete sauser, smultringer og dansk salami.

Men du skal passe på å ikke bli for hysterisk. Å kutte alt fett fra kosten din er ikke bra. Noen fettsyrer er grunnleggende viktige for kroppen, og beskytter deg mot en rekke sykdommer.

For eksempel er fet fisk som makrell og laks sunt for deg. Det er fordi fet fisk inneholder mye omega 3, en flerumettet fettsyre.

Olivenolje, rapsolje, avokado, hasselnøtter og macademianøtter er også gode kilder til fettstoff som er bra for deg. De inneholder alle enumettede fettsyrer, som reduserer kolesterolet i kroppen. Prøv å få i deg noe av dette daglig, og du gjør kroppen din en tjeneste.

LES OGSÅ: Sjekk potetene før du spiser dem

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: