Vitaminer

Spis opp grønnsakene dine

Vitamintilskudd gir ikke samme helsefordeler.

IKKE LA GRØNNSAKENE LIGGE IGJEN: En ny studie viser at vitamintilskudd ikke vil gi kroppen samme effekten som hvis vitaminene kommer rett fra grønnsakene. Foto: Colourbox.com
IKKE LA GRØNNSAKENE LIGGE IGJEN: En ny studie viser at vitamintilskudd ikke vil gi kroppen samme effekten som hvis vitaminene kommer rett fra grønnsakene. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vitaminer og mineraler har helt klart mange nyttige funksjoner.

Mange eksperter mener blant annet at de kan bidra til å forebygge helseproblemer som hjerte- og karsykdom og kreft.

En super kilde til mange av vitaminene du trenger finner du på middagstallerkenen din, og kanskje spesielt i grønnsakene.

Men spiser du dem?

En ny studie viser at vitamintilskudd ikke vil gi kroppen samme effekt som hvis vitaminene kommer rett fra grønnsakene, skriver Daily Mail (Ekstern lenke).

LES OGSÅ: Disse grønnsakene blir du mett av

Ikke dropp brokkoli og kål

Kosttilskudd kan være en enkel snarevei hvis du ikke er spesielt glad i grønnsakene på tallerkenen din.

Forskere har imidlertid funnet ut at de kreftbekjempende stoffene du finner i kål og brokkoli, ikke absorberes like lett fra en pille.

- De stoffene som gir brokkoli og relaterte grønnsaker en så spesiell helseeffekt må komme fra grønnsaken i sin helhet, forteller Emily Ho, lederen av studien fra Oregon State University.

Men spørsmålet om næringsstoffer bør tas opp gjennom matvarer eller som kosttilskudd er aldri enkelt, for enkelte vitaminer bør helst tas som et tilskudd. Dette gjelder blant annet folsyre, som er spesielt anbefalt for gravide.

LES OGSÅ: Slik bør du ta vitaminene dine

Mange gode bonuseffekter

En av grønnsakene som har fått spesielt mye oppmerksomhet av forskere er brokkolien.

Ikke bare fordi den kan bidra til å bekjempe alzheimers, men fordi den inneholder fytokjemikalier kalt glukosinolater. Studier tyder på at dette stoffet kan redusere risikoen for prostata-, bryst-, lunge- og kolorektal kreft.

Forskere ville derfor se om stoffet hadde samme effekt i pilleform. De fant ut at når grønnsaken var rå eller lett kokt, delte glukosinolatene seg i to nye stoffer som er viktig innenfor forskning; sulforafan og erucin.

Det er spesielt sulforafan som ser ut til å være en viktig ingrediens for at kroppen skal kvitte seg med kreftfremkallende stoffer.

LES OGSÅ: Matvarer med smart bonuseffekter

Kosttilskudd har ikke sammeeffekt

Enzymene som bidrar til å dele glukosinolatene vil du imidlertid ikke finne i kosttilskudd, og uten disse vil kroppen ta opp en femtedel av de viktige stoffene.

- For at du skal få mest ut av grønnsakene dine bør du koke dem i to til tre minutter slik at de fortsatt er litt sprø. Da vil du beholde mest mulig enzymer, forteller Emily Ho.

Hun understreker imidlertid at dette ikke gjelder alle vitaminer, men at du fortsatt bør ta tilskudd av både omega-3 og vitamin D for å dekke behovet ditt.

LES OGSÅ: Slik bør du tilberede grønnsakene dine

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer