KOK OPP OG AVKJØL: Det fører til et langt lavere innhold av stivelse.  Foto: All Over Press
KOK OPP OG AVKJØL: Det fører til et langt lavere innhold av stivelse. Foto: All Over Press Vis mer

Karbohydrater

Spis pasta og poteter kalde

Det gir lavere blodsukkerstigning og flere helsegevinster.

Etter at lavkarbobølgen skyllet over landet for en del år siden, har pasta og poteter gradvis fått plass på middagsbordet igjen.

Og for de fleste er det ingen grunn til å styre fullstendig unna – heller ikke i sommervarmen.

Det viser seg nemlig at kald pasta og potet er sunnere enn varm pasta og potet.

LES OGSÅ: Den sunneste pastaen

Mye karbohydrater

Én stor potet gir deg rundt 110 kalorier og påfyll av masse vitaminer, spesielt C-vitaminer, mens 100 gram pasta inneholder rundt 160 kcal.

Pasta og poteter inneholder lite fett og mye karbohydrater, og på grunn av det høye karbohydratinnholdet kan begge matvarene gi deg en litt rask blodsukkerstigning.

Kjøler du imidlertid ned pasta og poteter før du spiser det, så vil det gi deg en lavere og langsommere blodsukkerstigning.

Ifølge Forskning.no har kokte, kalde poteter mindre lett fordøyelig stivelse enn nykokte poteter.

- En rimelig hypotese er at virkningen på blodsukkeret når du spiser kald lagret potet, som i for eksempel potetsalat, er mindre enn når du spiser nykokte poteter, sier matforsker Simon Ballance ved Nofima til forskningsnettstedet.

Det samme gjelder pasta.

LES OGSÅ: Går du i denne salatfella?

POTETSALAT: Er du opptatt av å spise sunt, kan det også være lurt å tenke på mengden majones i potetsalaten. Foto: All Over Press
POTETSALAT: Er du opptatt av å spise sunt, kan det også være lurt å tenke på mengden majones i potetsalaten. Foto: All Over Press Vis mer

Mindre stivelse

At pasta og poteter som er kokt og så avkjølt, gir en langt lavere blodsukkerstigning bekrefter også klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius i Bramat.no.

Forklaringen er at når man kjøler ned kokt stivelsesholdig mat, som pasta og poteter, så omdannes noe av stivelsen til resistent stivelse.

- Dette er en fiberliknende stivelse som ikke brytes ned og tas opp i tynntarmen, har Borchsenius tidligere forklart til KK.no.
 
Den resistente stivelsen ender opp i tykktarmen, hvor det den blant annet kan bidra til å regulere og forbedre funksjonen til tarmen.

- Denne effekten har også vist seg å gi resultater for mengden fettstoff i blodet like etter et måltid, har Borchsenius sagt.

Oppsummert betyr dette at kroppen absorberer mindre av karbohydratinnholdet i matvarene.

LES OGSÅ: Bytt ut isbergsalaten

Diabetes type 2

Er du opptatt av å spise sunt og ønsker å oppnå denne effekten når du spiser pasta og poteter?

Vent til pasta og poteter er kjølt ned til 25 grader eller kaldere, etter at du har kokt det.

Kald pasta og kalde poteter passer ypperlig i sommersalaten, og er du opptatt av et sunt kosthold, husk dessuten å tenke over hvilke andre ingredienser du har i salaten.

PASTASALAT: Deilig, sunn lunsj og middag i sommervarmen. Foto: All Over Press
PASTASALAT: Deilig, sunn lunsj og middag i sommervarmen. Foto: All Over Press Vis mer

For eksempel er majonesen i den klassiske potetsalaten kaloririk – noe som da vil gjøre retten kaloririk totalt sett.

Vær også klar over at dersom du varmer pastaen eller potetene opp igjen, så vil stivelsen komme tilbake og føre til raskere blodsukkerstigning igjen.

Borchsenius forteller at forskjellen på å spise varme og kalde poteter, spesielt vil være synlig hos personer som har diabetes type 2.

Årsaken til det er at blodsukkeret deres svinger mer enn hos andre.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop