LEV LENGRE: Forskning viser at nøtter kan redusere risikoen for å dø for tidlig. Nøttene beskyttet spesielt mot visse typer sykdommer. Foto: MovingMoment - Fotolia
LEV LENGRE: Forskning viser at nøtter kan redusere risikoen for å dø for tidlig. Nøttene beskyttet spesielt mot visse typer sykdommer. Foto: MovingMoment - Fotolia
Peanøtter

Spis peanøtter - lev lenger

En liten håndfull om dagen er nok.

KK.NO: Nøtter og peanøtter er energibomber, som i for store mengder kan få vekten til å gå opp. 

Men, ønsker du leve et sunt og langt liv er det mye som tyder på at du ikke bør kutte dem helt ut.

En nederlandsk studie viser nemlig at en halv håndfull nøtter, kan minske risikoen for for tidlig død betraktelig, skriver BBC.

IKKE KUTT HELT UT: Ikke la frykten for å legge på deg hindre deg fra å nyte de deilige nøttene - de inneholder nemlig masse gode stoffer som er godt for helsen.
IKKE KUTT HELT UT: Ikke la frykten for å legge på deg hindre deg fra å nyte de deilige nøttene - de inneholder nemlig masse gode stoffer som er godt for helsen. Vis mer

LES OGSÅ: Usikker på hvor mye du kan spise av disse?

22 peanøtter

Forskere ved Maastricht University har sett nærmere på mennesker som spiste minst 10 gram nøtter eller peanøtter om dagen, og fant ut at sjansen deres for å dø i løpet av en periode på 10 år, ble redusert med 23 prosent.

Peanøtter er egentlig ikke nøtter, men en liten belgfrukt.

Klassikeren inneholder mye niacin og folat, og i tillegg en del protein, som gjør at peanøtter kan mette mer enn andre nøtter.

Man trenger heller ikke spise så mange peanøtter før det gir helseeffekt:

- Det var bemerkelsesverdig at betydelig lavere dødelighet ble observert allerede ved forbruk av 15 gram nøtter eller peanøtter i gjennomsnitt per dag, sa professor Piet van den Brandt som ledet studien.

15 gram nøtter tilsvarer cirka 22 peanøtter - eller en halv håndfull.

LES: Dette er de sunneste nøttene

Virker mot kreft og diabetes

Undersøkelsen bygger på kostholds- og livstilsinformasjon gitt fra mer enn 120.000 nederlandske kvinner og menn mellom 55 og 69 år, gitt i 1986. Ti år senere ble dødeligheten deres sett på.

For tidlig død forårsaket av kreft, diabetes, lunge- og nevrodegenerative sykdommer var lavere blant de som spiste nøtter.

SUNT: Deilige peanøtter er bra som snacks. Det har mye av det sunne fettet. Spesielt mye enumettet fett som er av det samme slaget man finner i olivenolje. Foto: Scanpix
SUNT: Deilige peanøtter er bra som snacks. Det har mye av det sunne fettet. Spesielt mye enumettet fett som er av det samme slaget man finner i olivenolje. Foto: Scanpix Vis mer

Forskerne mener også at nøttene kan beskytte mot bestemte sykdommer.

I undersøkelsen ble det målt 45 prosent mindre sjanse for å dø av nevrodegenerative sykdommer, 39 prosent mindre sjanse for å dø av lungesykdommer og 30 prosent mindre risiko for å dø av diabetes.

Tidligere forskning har vist at selv om nøtter har mer kalorier enn potetgull, så kan nøtter også ha en slankende effekt og bidra til å øke «hvileforbrenningen»​ din.

100 gram peanøtter gir 560 kalorier og 46 gram fett, mens forskernes anbefalte 15 gram vil gi deg 84 kalorier - altså ikke veldig mye.

LES OGSÅ: Sett nøttene i kjøleskapet

Til forsiden