Mat

Spis sommersunt

Det er lett å miste matlysten i sommervarmen, og matlagning står antakelig ikke høyest på ønskelisten. Her er noen tips fra KKs kostholdsekspert, Jeanette Roede, som gjør det enklere å velge sunt også om sommeren.

Spis sommersunt
Publisert
Sist oppdatert






Det er mange som ikke orker tanken på hverken å spise eller lage varme middager når sola står på som verst. Det er ingenting i veien for å spie kalde middager - og sunt blir det gjerne også. Salat er et friskt og sunt alternativ som metter godt, hvis du tilsetter ingredienser med «mye mat i».

- Prøv en salat med bare små spennende salatblader, båter av nektariner, pinjekjerner, litt fetaost eller fransk chevre, og litt spekeskinke. Ha gjerne avocado også oppi. Et godt tips er å ha litt saltmat av kjøtt eller fisk sammen med frukt, og bruke salat med mye smak og konsistens, sier Jeanette Roede i nettmøte med kk.nos lesere.

Glem ikke dressingen heller - det trenger ikke bli så fett som man skulle tro.

- Min favoritt fortiden er bringebæreddik og hasselnøttolje, pluss salt og pepper, sier Jeanette, som synes det er viktig å tenke utradisjonelt.

For at sukkersuget ikke skal ta overhånd, bør du passe på å spise jevnt, også om sommeren.

- Det er veldig vanlig at man blir småsulten eller søtsulten på kvelden fordi man ikke har fått nok gjennom dagen. Vi bør spise mesteparten av det vi trenger i løpet av de aktive timene i døgnet, altså fra frokost til kveldsmat. Spis fire måltider per dag, og to mellommåltider, og pass på at du får i deg nok mat, sier Jeanette.

Heldigvis bringer sommeren med seg søte og sunne fristelser som du kan spise omtrent så mye du bare orker av uten at det gjør utslag på vekten. Med høyt vanninnhold og god sødme eler både vannmelon og jordbær supre sommerfavoritter, siden de både forfrisker og demper søttrangen. Og kaloriene? Forsvinnende få.

- Vannmelon har 35 kcal per 100 gram og jordbær har 50 kcal per 100 gram, sier Jeanette. Jordbær har likevel litt flere godsaker for kroppen, i og med at bærene inneholder mer kostfiber - men begge deler er både sunt og godt, og kan spises med plettfri samvittighet.



LES OGSÅ:
  • Sunt og godt på grillen
  • Sunt og supert
  • Matlei om morgenen? Prøv en smoothie

  • Spis sommersunt
    Spis sommersunt
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer