PERFEKT JANUARMAT: Havregrøt koster ikke mye. Friske bær er det verre med, men husk at frosne er akkurat like sunne.
PERFEKT JANUARMAT: Havregrøt koster ikke mye. Friske bær er det verre med, men husk at frosne er akkurat like sunne. Vis mer

Mat

Spis sunt uten å blakke deg

- Spe ut karbonadedeigen med bønner, anbefaler Ina Garthe.

Publisert
I disse dager er de fleste er opptatt av å opprettholde et sunt kosthold.

Noen fordi de ønsker å gi kroppen de næringsstoffene den trenger, mens andre vil spise den maten som virkelig sørger for at de yter maks på trening.

Uansett har du sikkert til nå lært at salaten er en sunnhetsbombe, og at sjokolade og potetchips ikke kan nytes hver eneste dag.

Likevel kan det være fristende og gå for godteriet i butikkhyllene når sjokolade og potetchips er mye billigere enn å gå til innkjøp av sunn og næringsrik mat.

Så, hvordan kan du spise et sunt kosthold uten å blakke deg?

LES OGSÅ: Nyt julematen uten dårlig samvittighet

Hvilke sunne alternativer er billig?

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe holdt nettmøte for dere leserne forrige fredag, og fikk inn et spørsmål fra en student som lurte på nettopp dette.

«- Jeg leser stadig dine tips til hvordan man kan få en sunnere hverdag, men som student er det ikke bestandig jeg har råd til å leve på den maten som skal være sunnere alternativer», skriver Marthe.

Hun ønsker gjerne en sunnere livsstil, men vet ikke helt hvordan hun skal få til det på budsjettet til en student.

«- Jeg lurer på om du kan komme med noen forslag til billige og sunne mattips som vi studenter også kan leve på?», spør hun.

LES OGSÅ: Sjekk ekspertenes supermiddager

Spe ut kjøttdeigen, så varer den lenger

Ina Garthe kan fortelle at det finnes flere alternativer på butikken som ikke er fullt så dyrt. Det gjelder bare å vite hvor man skal lete.

- Havregryn er ikke dyrt, og du kan bruke det både som grøt eller sammen med melk. I tillegg er det veldig sunt. Poteter og grønnsaker er også sunne og billige alternativer, sier Garthe.

Hun forteller også at det ikke er noen ting i veien med å spise grove brødskiver med proteinrikt pålegg og et glass juice til middag. Eventuelt en omelett.

Men når du skal lage en ordentlig middag, finnes det noen smarte triks da også.

- Karbonadedeig og kyllingfilet er litt dyrere enn farse/kjøttdeig med mer fett, men da vil jeg anbefale deg å kjøpe karbonadedeig og spe den ut med for eksempel bønner slik at du har middag over flere dager.

- En grandis på tilbud til 19.90 er vanskelig å slå, men det er verdt å prioritere litt mer penger på kroppen hvis du har mulighet, sier Garthe.

LES OGSÅ: Husk dette når du spiser frokost

Husk at det finnes alternativer

Når du er i butikken er det viktig å ta en ordentlig kikk på varene du kjøper. Finnes det et billigere alternativ? Ofte vil du nemlig finne billigere alternativer som slettes ikke er noe mindra sunt av den grunn.

KK.no har tidligere skrevet om hvordan du kan spise sunt, OG spare penger. Og ved en ekstra kikk i butikken kan du spare mye. Bare se på noen alternativer her:

For dyrt: fersk laksefillet
Alternativ: laks på boks

Fersk fisk er ofte ganske dyrt, men det er ikke noe i veien med å bytte ut fersk fisk med laks på boks eller frossen fisk. Det er billigere, men har fortsatt de sunne næringsstoffene.

For dyrt: ferske bær
Alternativ: frosne bær

Frosne bær koster mye mindre og inneholder like mange sunne næringsstoffer. I tillegg trenger du ikke bekymre deg for at du må spise de opp før de blir dårlige. Å kaste råtten mat er jo som å kaste penger.

For dyrt: energibarer
Alternativ: nøtter og tørket frukt

Energibarer koster ofte en del, men et godt alternativ kan rett og slett være usaltede nøtter og tørket frukt kjøpt på dagligvarebutikken.

LES OGSÅ: Sjekk denne sunnhetsbomben

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer