PISTASJNØTTER: Har vist seg å være bra for både hjerte, blodårer og kolesterol. Foto: (c) Asem El Alaily, Yehia/the food passionates/Corbis/All Over Press
PISTASJNØTTER: Har vist seg å være bra for både hjerte, blodårer og kolesterol. Foto: (c) Asem El Alaily, Yehia/the food passionates/Corbis/All Over Press Vis mer

Pistasjnøtter

Spis to håndfuller pistasjnøtter om dagen

Forskning viser at det kan være bra for både hjertet, blodårene og kolesterolet.

Det er en kjent sak at nøtter er sunt.

Ikke bare er de små stenfruktene rike på gode fettstoffer, men de inneholder også en rekke andre viktige næringsstoffer.

Pistasjnøtten, for eksempel, er blant annet rik på fiber, kalium, lutein, B-vitaminer og en rekke mineraler. Og flere studier har vist at denne lille nøtten kan være gull for hjerte- og karhelsen din, noe også ny forskning støtter oppom. 

Det er forskere ved Pennsylvania State University som har gjort en ny studie på pistasjnøttens egenskaper. 

Og deres undersøkelser viste at en håndfull pistasjnøtter to ganger om dagen, kan beskytte hjertet og blodårene fra skade forårsaket av stress, særlig blant personer med diabetes type 2, skriver Scienceworldreport.com.

LES OGSÅ: Dette er de sunneste nøttene

150 om dagen

Ifølge forskningsleder Sheila West viste resultatene deres tydelig at cirka 150 pistasjnøtter om dagen var nok til å senke blodtrykket, få blodårene til å «slappe av», og redusere stresset på hjertet hos personer med diabetes type 2, og det bare i løpet av 4 uker

- Selv om nøttene inneholder mye fett, er det sunt fett. I tillegg inneholder de fiber, kalium og antioksidanter. Med tanke på hva slags risiko personer med diabetes type 2 har for utvikling av hjerte- og karsykdommer, så ser vi at pistasjnøtter kan være en viktig komponent i et hjertevennlig kosthold, forklarer West. 


Studien, som er publisert i the Journal of the American Heart Association, viste også at nøttene hadde en særlig god effekt på blodtrykket i forbindelse med søvn. 

VELG DE MED SKALL: Det beste er å velge nøttene med skall, og helst de uten salt.  Foto: cwa / Alamy/All Over Press
VELG DE MED SKALL: Det beste er å velge nøttene med skall, og helst de uten salt. Foto: cwa / Alamy/All Over Press Vis mer

-Vi fant ut at det systoliske blodtrykket i forbindelse med søvn ble spesielt påvirket av pistasjnøttene. Studiedeltagernes blodtrykk ble redusert, og dette er forventet å kunne redusere presset på hjertet, sier forsker Katherine Sauder. 

LES OGSÅ: Den perfekte snacksen etter trening

Bra for kolesterolet

Men de små grønne nøttene er ikke bare sunne for personer som har, eller står i fare for å utvikle diabetes type 2

Tidligere forskning, som KK.no har omtalt, har vist at pistasjnøtter også kan redusere det skadelige kolesterolet i blodet med opp mot 20 prosent, og samtidig øke det gode kolesterolet med så mye som 48 prosent. 

En annen studie - som omhandlet menn med ereksjonsproblemer, viste også at det å øke pistasjinntaket kunne forbedre dette problemet med 51 prosent, takket være den positive effekten nøttene har på blodet.

Hemmeligheten er rett og slett plantesterolene som finnes i nøttene, skal vi tro forskerne. Plantesteroler er plantenes eget kolesterol, og finnes naturlig i matvarer som vegetabilske oljer, nøtter, korn, frukt og grønnsaker.

LES OGSÅ: 5 ting du bør ha i müslien

Kjøp nøttene med skall på

Når du skal gå til innkjøp av pistasjenøtter er det best å velge de med skall på og uten tilsatt salt, da disse gjør at du får i deg mindre kalorier. 

En tidligere undersøkelse utført av forskere ved Eastern Illinois University viste nemlig at personer som knasket på pistasjenøtter som ikke var skrelt fra før fikk i seg 41 prosent mindre kalorier enn de som spiste pistasjenøtter som var skrelt på forhånd.

Årsaken til dette er at det lille arbeidet du legger i å skrelle dem mens du spiser gjør at det tar lenger tid å spise, som fører til at du spiser mindre.

I tillegg er det jo veldig lett å se hvor mange du har spist på skallrestene som ligger igjen i skålen.

OBS. 100 gram pistasjnøtter inneholder cirka 635 kcal og 55 g fett.

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: