FIN FØDE: Tofu er ikke bare en bra kalsiumkilde, osten har også mye proteiner i seg, og metter godt. Foto: Laurence Mouton / ZenShui
FIN FØDE: Tofu er ikke bare en bra kalsiumkilde, osten har også mye proteiner i seg, og metter godt. Foto: Laurence Mouton / ZenShui
Kalsium

Spis tofu for skjelettets skyld

Ikke glad i melkeprodukter? Tofu styrker benbygningen din like bra.

Melk og ost er bra for skjelettet. Dette er noe vi lærte på barneskolen. Og for kvinner er det viktig å styrke skjelettet, da vi ellers lett kan rammes av benskjørhet når vi blir eldre.

Men hva med deg som ikke er særlig glad i melkeprodukter? I stedet for å spise melk, yoghurt og ost kan du velge soyaprodukter som tofu eller kremost av soya.

Disse soyaproduktene inneholder i likhet med mel mye kalsium, et stoff som er viktig for skjelettet. Faktisk består skjelettet vårt av 1-1,4 kilo kalsium. Kalsium er en viktig byggestein som reparerer og utvikler skjelettet.

TOFUWOK: Prøv en vegetarwok med tofu. Mettende og godt! Foto: Todd Arena
TOFUWOK: Prøv en vegetarwok med tofu. Mettende og godt! Foto: Todd Arena Vis mer

Så mye må til

Vi trenger omtrent 800 mg kalsium daglig, ifølge Lommelegen.no. 100 gram skummet melk (cirka 1 dl), inneholder cirka 116 mg kalsium. 100 gram todu inneholder 128 mg kalsium, ifølge Matvaretabellen.no. Dette er imidlertid langt bak hvitost, som inneholder rundt 800 mg i 100 gram.




Men altså, om du ikke ønsker å få i deg så mye melkeprodukter, er tofu et fint alternativ. Det kan likevel være vanskelig å få til å spise 625 gram tofu hver dag, som er mengden du må spise for å dekke dagsbehovet.

Heldigvis finnes kalsium i andre matvarer også, for eksempel i spinat, grønnkål, brokkoli, mandler og spinat eller ansjos. For eksempel inneholder 100 gram spinat 130 mg kalsium, mens 100 gram ansjos inneholder 99 mg kalsium.

Det finnes kalsiumtilskudd, men det bør du ikke ta dersom ikke legen din anbefaler deg det.

Husk å supplere med vitamin D

Å få i seg nok kalsium er viktig, men det er også viktig å supplere med vitamin D. Kroppen klarer ikke å ta opp kalsium dersom ikke vitamin D er tilstede. Vitamin D finnes for eksempel i fet fisk, tran og egg. Litt ubeskyttet solslikking gjør at kroppen produserer vitaminet selv.

LES OGSÅ:
Hvilke vitaminer trenger du, egentlig?
Vektløfting styrker skjelettet

Merk! KK.no og Lommelegen.no eies begge av Aller Media.
Til forsiden