GJØR PLASS TIL VALNØTTER I KOSTHOLDET: Ikke bare kan de redusere risikoen for diabetes, men innholdet av sunt fett og antioksidanter gir de også en rekke andre helsefordeler.  Foto: Thinkstock.com
GJØR PLASS TIL VALNØTTER I KOSTHOLDET: Ikke bare kan de redusere risikoen for diabetes, men innholdet av sunt fett og antioksidanter gir de også en rekke andre helsefordeler. Foto: Thinkstock.com
Supermat

Spis valnøtter hver uke

Ny studie viser at de kan redusere risikoen for type-2 diabetes.

Begrenser du inntaket av valnøtter til julen? Det burde du ikke gjøre.

Nye studier tyder nemlig på at denne smakfulle og svært næringsrike nøtten kan redusere risikoen for å bli rammet av type-2 diabetes med en fjerdedel.

Og det er bare ved å spise nøttene to til tre ganger i uken, skriver Daily Mail.

LES OGSÅ: Frokosten som holder deg mett lenger

Så mye bør du spise i uken

Den nye studien inkluderte 140.000 amerikanske kvinner, og viste at en liten porsjon valnøtter kan ha en beskyttende effekt mot diabetes type-2 - en sykdom som er et voksende problem på verdensbasis.

Bare 28 gram to ganger i uken var koblet mot 24 prosent lavere risiko for å utvikle sykdommen, sammenlignet med de som sjeldent spiste det.

Resultatene, som ble publisert i Journal of Nutrition, er ikke den første studien som viser at valnøtter kan ha en positiv effekt på helsen.

Blant annet har tidligere studier vist at nøtten kan halvere risikoen for brystkreft.

Dette er imidlertid en av de største studiene som viser at regelmessig inntakt av valnøtter kan forebygge diabetes. Og selv om studien ble utført på kvinnelige sykepleiere, er det stor sannsynlighet for at det også gjelder menn.

LES OGSÅ: Slik gjør du hamburgeren supersunn

SMAKFULLT OG VELDIG SUNT: Valnøtter bør ikke begrenses til høytidene. En ny studie viser at de har evnen til å beskytte mot type-2 diabetes. Foto: Thinkstock.com
SMAKFULLT OG VELDIG SUNT: Valnøtter bør ikke begrenses til høytidene. En ny studie viser at de har evnen til å beskytte mot type-2 diabetes. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Reduserte risikoen med 24 prosent

Forskerne ved Harvard School of Public Health i Boston, fulgte 137.893 kvinnelige sykepleiere mellom 35 og 77 år over en periode på ti år for å se hvor mange som utviklet type-2 diabetes.

Gjennom hele studien fulgte de nøye med på kostholdet deres, vekt og kroppsfett, i tillegg til at de så på hvor mye nøtter og valnøtter de spiste.

– Studien tyder på at et høyere inntak av valnøtter kan redusere risikoen for type-2 diabetes hos kvinner, står det i rapporten.

Resultatene viste at ved å spise valnøtter én gang i uken kunne deltakerne redusere risikoen med 13 prosent, og 24 prosent ved å spise det to ganger i uken.

De som spiste valnøtter én til tre ganger i uken reduserte risikoen med fire prosent.

Valnøtter er blant annet en god kilde til sunt fett, som har evnen til å redusere betennelser i kroppen og beskytte mot hjertesykdom, kreft og leddgikt.

LES OGSÅ: Derfor bør du styre unna hvitt mel

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Inneholder dobbelt så mye antioksidanter

Hvis du fortsatt ikke er sikker på om du klarer å gjøre plass til litt mer valnøtter i kosten din, kan det være verdt å merke seg at valnøtter inneholder mye mer antioksidanter enn andre nøttevarianter.

Mer spesifikt - dobbelt så mye som mandler, peanøtter, pistasjenøtter, hasselnøtter, paranøtter, macadamianøtter, cashewnøtter og pekannøtter.

Som KK.no tidligere har skrevet, vil faktisk bare syv nøtter om dagen inneholde nok næringsstoffer til å motvirke sykdom og senke kolesterolet ditt.

Ettersom nøttene er rike på omega 3-fettsyrer, har det også vist seg at nøttene kan redusere stress, og dempe den negative effekten det har på hjertet ditt.

Valnøtter er også rike på vitamin B6 og kalsium - sistnevnte er viktig for beinbygning og skjelett.

LES OGSÅ: Disse bør du spise nå
Til forsiden