IKKE LA STRESSET TA OVER: Du kan faktisk spise deg til bedre stresstakling. Se hva som hjelper under. Foto: Thinkstock.com
IKKE LA STRESSET TA OVER: Du kan faktisk spise deg til bedre stresstakling. Se hva som hjelper under. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Stress

Spis vekk stressfølelsen

Stressa? Se hvilke matvarer som hjelper.

Vi opplever alle perioder da vi er stressa. Det kan være slitsomt, og ikke nødvendigvis veldig konstruktivt - det er ikke slik at vi blir mer effektive og får mer gjort når vi er stressa. Snarere tvert imot.

LES OGSÅ: Stress ned på 60 sekunder

Blir du lettere stressa enn andre? Kanskje du ikke er klar over at du går rundt med stresshormoner i kroppen en gang? Sjekk hvilke tegn som indikerer at du er mer stressa en du tror her.

Uansett kan det være lurt å tilpasse kostholdet ditt, og gjøre det "stressforebyggende". For ja, om du spiser riktig kan det hjelpe deg å takle stress bedre.

STRESSFRI MIDDAG: En sunn middag med kyllingfilét gir deg en god dose av det stressjagende stoffet. Foto: Colourbox
STRESSFRI MIDDAG: En sunn middag med kyllingfilét gir deg en god dose av det stressjagende stoffet. Foto: Colourbox Vis mer

Ligg unna fett og sukker

I perioder der du er stressa og har mye å gjøre er det lett å ty til kjappmat og kosemat. Pizza, pølser, godteri og brus er ofte veldig fristende når vi er stressa - vi føler at denne maten roer oss ned.

Det gjør den ikke. Fettholdig mat krever mye energi å fordøye, og dermed blir vi slappe. Og er vi stressa fordi vi har mye å gøre, er jo ikke dette gunstig. Sukker gir oss et kick der og da, men så faller blodsukkernivpet raskt igjen, og vi føler oss helt utladet. Da er det lett å ty til enda en sukkerdose, og dermed kan havne i en ond sirkel der du fortsetter å spise sukker for å unngå denne nedturen.




Spis cottage cheese, kylling og avocado

I stedet for å la deg lokke av kjappmat og kosemat, skal du ha et sunt kosthold i fokus. Matvarer som inneholder aminosyren L-tyrosin, også ofte kalt tyrosin, er spesielt bra, da denne aminosyren hjelper kroppen å produsere norepinephrin (også kalt noradrenalin), et stoff som gjør at vi responderer bedre på stress, og dopamin, et stoff som løfter humøret.

- Det beskrives at L-tyrosin øker konsentrasjonen av dopamin i hjernen. Det gir en følelse av ”pigghet”, fokus og trivsel, skriver almenlege Alf Kristoffer Ødegaard i et svar på Lommelegen.no

Det finnes kosttilskudd som inneholder tyrosin, men det beste er å få i seg stoffet fra naturlige kilder.

Cottage cheese, avocado og mandler er alle fine kilder til dette. Cottage cheese er spesielt bra - en kopp inneholder nesten 1500 mg tyrosin.

PS - avocado er en super sak å spise for å få skikkelig metthetsfølelse.

Kylling og kalkun inneholder også en god del tyrosin
. Et kyllingbryst inneholder rundt 950 mg tyrosin, ifølge Livestrong.com.

Andre matvarer som gir deg tyrosin er avokado, mandler, banan og soyaprodukter.En optimal tyrosinrett kan derfor være en salat med kylling eller kalkun, avocado, tørristede mandler, soyabønner og en dressing av cottage cheese. litt olivenolje og urter er prikken over i'en.

Sjekk flere ting du bør spise for å roe deg ned i denne artikkelen.

Merk! Lommelegen.no og KK.no eies begge av Aller-gruppen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: