PÅTIDE Å BYTTE DEN UT?:  Søtpoteter  inneholder dobbelt så mye betakaroten som gulrøtter.  Foto: All Over Press
PÅTIDE Å BYTTE DEN UT?: Søtpoteter inneholder dobbelt så mye betakaroten som gulrøtter. Foto: All Over PressVis mer

Frukt

Spiser du 5 feil om dagen?

Se hva slags typer frukt og grønt du bør bytte ut.

Nyere undersøkelser viser at 5 om dagen hjelper lite mot kreft. Men det betyr ikke at du bør slutte å spise frukt og grønt av den grunn.

Frukt og grønnsaker tilfører nemlig kroppen din viktige vitaminer, mineraler antioksidanter og fiber. Og du kan få maks utbytte dersom du velger frukten/grønnsaken din med omhu, for det er faktisk noen som er sunnere enn andre!

Les også: Her er supermaten

Bytt ut gulrøtter og appelsiner

Nå mener forskere at vi bør bytte ut appelsiner og gulrøtter med papaya og søtpotet, ifølge dailymail.co.uk.

Forskerne fokuserte på plantesammensetninger i studien, som antas å være bra for blant annet øyne, ben, hjerte, hjernen, og immunsystemet. Det skal også minske risikoen for hjertesyksommer, kreft og diabetes.

Les også: Her er supermaten

Rik på betakaroten

En av grunnene til at du bør velge søtpoteter foran gulrøtter, er fordi det inneholder dobbelt så mye betakaroten. Det er lurt å få i seg betakaroten nå som det nærmer seg varmere tider. Det virker beskyttende mot aldersforandringer i øynene og gjør at du beholder brunfargen bedre etter at du har solt deg.

En håndfull papaya inneholder 15 ganger mer beta-cryptoxanthin, som er en annen type A-vitamin, enn appelsinjuice.

Les også: Derfor er antioksidanter bra for deg

- Ingen mat er supermat

Emma Williams, doktor ved the British Nutrition Foundation, er likevel skeptisk til å stemple enkelte matvarer som bedre enn andre.

- Ingen mat er supermat dersom det ikke er en del av et sunt, variert og balansert kosthold, sier hun til avisen.

Les også: Denne maten brenner fett

Antioksidant-maten

Det er også verdt å merke seg at bare en halv kopp blåbær gir like mye antioksidantkraft som fem porsjoner frukt og grønnsaker (erter, gulrøtter, epler, squash og brokkoli). I tillegg kan blåbær virke betennelsedempende, og er bra dersom du vil trylle bort kvisene dine.

Les også: Så mye sukker er det i frukt

Men dersom du virkelig har lyst til å øke inntaket ditt med antioksidanter, bør du gi plommer en sjanse. Forskning viser også at en plomme inneholder omtrent like mye antioksidanter som en håndfull blåbær.

Men du trenger selvsagt ikke velge. Hva med å gjøre som Ole Brumm og si «ja, takk begge deler»? Spis både blåbær OG plommer -med god samvittighet!

Les også: Blir du slank av å spise frukt?

Forandring fryder?

Livet er for kort til å spise det samme hele tiden. Dersom du gir smaksløkene dine en utfordring innimellom får du gode helsegevinster på kjøpet, i tillegg til nye og hyggelige smaksopplevelser.

Visste du forresten at mango er setter i gang forbrennelsen, mens grapefrukt motvirker rynker? Disse fruktene gir alle positiv effekt for kroppen din.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: