<strong>PROPPFULL AV SUNNE TING:</strong> Poteten har et høyt innhold av karbohydratet stivelse, vitaminer og mineralene jern, kalium og mangan Foto: Thinkstock.com
PROPPFULL AV SUNNE TING: Poteten har et høyt innhold av karbohydratet stivelse, vitaminer og mineralene jern, kalium og mangan Foto: Thinkstock.com Vis mer

Poteter

Spiser du denne kald?

Det bør du kanskje! Det gir mindre blodsukkerstigning.

Publisert
Sist oppdatert
Etter at lavkarbo-dietten for fullt har inntatt det norske kostholdet har poteten vært et mye omtalt emne.

Bør du helst styre unna potetene og heller velge alternativer som jordskokken, eller er det slik at poteter faktisk ikke er roten til alt ondt?

Inge Thomas Ravlo, som er ernæringsterapeut og personlig trener, har tidligere uttalt til KK.no at vi bør styre unna for mange kjappe karbohydrater, men bannlyser på ingen måte poteten - tvert imot.

Poteter inneholder nemlig resistent stivelse som er av det gode slaget karbohydrater. I tillegg finnes det et triks som gjør poteten enda sunnere.

LES OGSÅ: – Lavkarbo er bortkastet

Inneholder en rekke vitaminer og mineraler

Ikke bare det, men poteten har et høyt innhold av karbohydratet stivelse, vitaminer og mineralene jern, kalium og mangan. I tillegg til at den inneholder lite fett.

Stivelse gir oss energi, jern er viktig for en rekke funksjoner i kroppen, deriblant transport av oksygen til blodet, kalium er blant annet viktig for å opprettholde væskebalansen i kroppen og mangan er viktig for stoffskiftet.

Poteten kan også være en god kilde til vitamin C, så lenge vi spiser en del av den. C-vitamin er en viktig antioksidant og et viktig bindevev som holder kroppens vev og organer sammen.

Så tilbake til spising av selve poteten. Ved å kjøle ned poteten før du spiser den, vil den bli langt sunnere.

LES OGSÅ: Ikke spist poteter med grønne flekker

Poteten både rask og langsom

Poteten kan gi rask blodsukkerstigning – for eksempel hvis du spiser dem i store mengder uten tilbehør. Men:

Kokte poteter som er avkjølt gir en langt lavere blodsukkerstigning enn kokte som spises varme, sier klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius i BraMat.no til KK.no.

Hun påpeker at forskjellen er spesielt synlig hos personer med insulinresistens eller som har diabetes type 2, da blodsukkeret deres svinger mer enn hos andre.

Men hva er forklaringen på at en kald potet gir lavere blodsukkerstigning enn en varm potet?

LES OGSÅ: Slik gjør du pommes friten litt sunnere

Stivelsen omdannes

– Forklaringen på denne effekten er at når man kjøler ned kokte stivelsesholdige matvarer som poteter og pasta, så omdannes noe av stivelsen til såkalt resistent stivelse. Dette er en fiberliknende stivelse som ikke brytes ned og tas opp i tynntarmen, sier Borchsenius.

Den resistente stivelsen ender opp i tykktarmen, hvor det den blant annet kan bidra til å regulere og forbedre funksjonen til tarmen.

Ved å kjøle ned poteten vil mengden som tas opp i blodet bli noe lavere enn om poteten er varm. Dette vil da gi lavere blodsukkerstigning. Det samme gjelder altså for pastaen.

– Denne effekten har også vist seg å gi resultater for mengden fettstoff i blodet like etter et måltid.

Hvis du ønsker å oppnå denne effekten, bør du vente til poteten er kjølt ned til 25 grader eller kaldere.

Sist, men ikke minst, den samlede vitenskapelige dokumentasjonen på poteter gir ikke grunnlag for å råde folk til å slutte å spise matvarer som poteter og andre rotfrukter, samt ris og pasta, for å forebygge fedme, ifølge Regjeringen.no.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer