NED I VEKT: Riktig mengde mat og riktig type mat er viktig for å nå vektmålet, mener Helle Bornstein.  Foto: Kitty - Fotolia
NED I VEKT: Riktig mengde mat og riktig type mat er viktig for å nå vektmålet, mener Helle Bornstein. Foto: Kitty - FotoliaVis mer

Ned I Vekt

Spiser du for lite fett?

Det kan faktisk være grunnen til at du ikke går ned i vekt.

«Jeg klarer ikke gå ned i vekt. Er 33 år, 171 høy og veier 82 kilo.»

Slik starter et av spørsmålene treningsekspert Helle Bornstein fikk da hun sist holdt nettmøte på KK.no.

Og svaret vil kanskje overraske deg!

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

For lite mat

Innsenderen, som kaller seg «evig slanker», forteller at hun spiser sunt i ukedagene, men skeier ut litt i helgene.

Men det er ikke utskeielsene Bornstein reagerer på. Hun tror 33-åringen spiser for lite, spesielt første halvdel av dagen.

«Jeg spiser sjeldent frokost, er rett og slett ikke sulten. Om jeg spiser frokost er det ett knekkebrød med Brelett og ost.»

Helle Bornstein, som står bak treningskonseptet Smart Trening, mener innsenderen bør forsøke å få i seg litt mat, men at det ikke trenger å være mye.

- Frokost er ikke et must, men prøv å få i deg et måltid tidligere på dagen og gradvis begynne å spise frokost, svarer hun.

Til lunsj forteller 33-åringen at hun som regel spiser salat med for eksempel skinke, tunfisk eller laks, men aldri med dressing.   

LES OGSÅ: Orker du ikke tanken på frokost?

FETT: Avokado inneholder sunt fett og et ypperlig gjest i salaten.  Foto: All Over Press
FETT: Avokado inneholder sunt fett og et ypperlig gjest i salaten. Foto: All Over Press Vis mer

Spis mer fett!

Helle Bornstein forklarer at dersom kroppen får for lite mat og særlig for lite fett, kan den begynne å holde igjen på fettreservene.

- Enkelt forklart, vil kroppen tro det er hungersnød og gjøre alt den kan for å holde på fettreservene, sier Bornstein til KK.no.

Hun forklarer at fett er viktig for at kroppen skal fungere, og anbefaler at man får i seg for eksempel avokado, nøtter, olivenolje og ekte meierismør.

Det betyr at 33-åringen ikke trenger å styre unna dressingene i lunsjen.

- Du kan spise olivenolje, avokado eller fetaost til lunsj med god samvittighet, sier Bornstein.

Hun vil med vilje ikke si hvor mange kalorier man bør få i seg per dag, fordi hun mener mange blir for opptatt av dette.

- Unngå sukker, spis mindre karbohydrater og spis så mye at du er mett i cirka fire timer, sier Bornstein.

VIKTIGE FETTSTOFFER: Litt olivenolje hver dag kan gi deg viktige fettstoffer kroppen trenger.
VIKTIGE FETTSTOFFER: Litt olivenolje hver dag kan gi deg viktige fettstoffer kroppen trenger. Vis mer

LES OGSÅ: Dressingen du ikke bør droppe

Trener masse

Innsenderen forteller dessuten at hun trener masse og at hun nettopp derfor synes det er rart at hun ikke går ned i vekt.

«Ukens trening består av sykling til og fra jobb, 8 km hver vei. Spinning to ganger i uken og en styrkeøkt på 1-1,5 timer. I tillegg går jeg tur med hunden hver dag.»

«Jeg fatter rett og slett ikke hvorfor vekten står helt stille», skriver 33-åringen.

Bornstein bekrefter at det ikke er noe å si på treningsinnsatsen. Men for at hun skal få igjen for innsatsen er det helt avgjørende at kroppen får nok energi og ikke er nødt til å gå på sparebluss.

- Gjør hun det, vil forbrenningen øke og hun vil gå ned i vekt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: