FOR LITE: Kombinerer du hard trening med veldig lite mat? Da må du regne med at resultatene lar vente på seg. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
FOR LITE: Kombinerer du hard trening med veldig lite mat? Da må du regne med at resultatene lar vente på seg. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
Kostholdsråd

Spiser du for lite mat?

Kan ødelegge forbrenning og treningsresultater.

Trodde du at lite mat kombinert med hard trening ville gi deg drømmekroppen? Da må du tro om igjen.

Det er riktig at et lite energiunderskudd kan få tallene på vekten til å gradvis minke, men det er forutsatt at den maten du får i deg er næringsrik, og at det ikke blir for lite mat.

Da kan du nemlig risikere at kroppen tror den er inne i en sulteperiode og derfor begynner å spare på fettet, samtidig som den kvitter seg med det som bruker mest energi – nemlig musklene.

LES OGSÅ: De vanligste slanketabbene våre

SALAT: Spiser du for lite risikerer du at kroppen tror den er inne i en sulteperiode og derfor begynner å spare på fettet. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
SALAT: Spiser du for lite risikerer du at kroppen tror den er inne i en sulteperiode og derfor begynner å spare på fettet. Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press Vis mer

Bryter ned muskelmassen

Med mindre muskelmasse vil du  få lavere forbrenning, og hvis du da trener styrke vil du få minimal effekt.

Og drømmen om en sterk og stram kropp vil fly rett ut av vinduet.

– Hvis man vil oppnå en strammere kropp vil det ikke lønne seg å spise alt for lite mat, da både muskler og fett blir borte og kroppen mister sin elastisitet.

- Det aller viktigste er å finne en balanse med trening og kosthold som du kan leve med, uke etter uke, ernæringsfysiolog og personlig trener hos Mykjemeir, Mia Eckhoff, til KK.no.

– Det som også er viktig å huske er at muskler forbrenner fett og det er viktig å spise nok for å bygge disse musklene og ikke bryte de ned.

- For lite mat kan da føre til mindre forbrenning fordi kroppen bryter ned muskelmassen i stedet for å bygge den opp.

Kan gjøre deg syk

Det å spise for lite mat kan også gjøre deg sliten og mindre utholden på trening, og du får derfor mindre utbytte av treningen enn om du hadde hatt nok med energi.

Hun påpeker også at det kan oppstå mangler på viktige næringsstoffer som rett og slett kan gjøre deg syk.

– Hvis du trener mye og er usikker på om du får i deg nok mat, eller om du får i deg de næringsstoffene du trenger, ville jeg anbefalt å skrive en matdagbok for 2 ukedager og en helgedag. Enten få en ernæringsfysiolog til å se igjennom, ellers finnes det flere kostholdsprogrammer på nett for å regne ut cirka hva du får i deg, og hva du trenger, forklarer hun.

SLITEN: Mat er kroppens drivstoff, og dersom du ikke får i deg nok vil du heller ikke ha nok energi til å få full utbytte av treningen. Foto: (c) John Fedele/Blend Images/Corbis/All Over Press
SLITEN: Mat er kroppens drivstoff, og dersom du ikke får i deg nok vil du heller ikke ha nok energi til å få full utbytte av treningen. Foto: (c) John Fedele/Blend Images/Corbis/All Over Press Vis mer

- En del er i underskudd-sonen

Man bør riktignok ikke spise for mye mat, da det kan ha negative effekter for både vekt og helse, men det betyr ikke at det er sunnere å spise for lite. Dette gjelder spesielt for de som trener mye, og ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo er enig i at en matplan kan være en god løsning.

– Ja, en del er i underskudd-sonen og om man da ikke er nøye med sammensettingen kan du fort bli underernært! En god spiseplan er bra å ha om du trener seriøst. Få gjerne faglig veiledning, sier han til KK.no.

Det kan altså være lurt å få hjelp til å beregne hva du trenger av mat i forhold til din kropp og aktivitetsnivå. Og han påpeker også at kroppen ikke bare er en nytelsesmaskin, du bør også se på kroppen som en maskin som trenger optimalt drivstoff for å fungere.

FETTPROSENT: Det handler ikke bare om at vi vil være tynne, nå vil vi også være stramme og sterke, med lavest mulig fettprosent. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press
FETTPROSENT: Det handler ikke bare om at vi vil være tynne, nå vil vi også være stramme og sterke, med lavest mulig fettprosent. Foto: REX/Voisin/Phanie/All Over Press Vis mer

– Spiser du bare mat som er veldig god, spiser du nok altfor mye, sier han.

Velg sunn og næringsrik mat

Ja, overspising av mat er dessverre et av verdens største problemer, og for noen kan det nok være riktig å kutte noe på inntaket.

Men slik er det ikke for alle. De siste årene har det vært et stort fokus på kropp og trening, etterfulgt av slagord som «strong is the new skinny», og stadig flere jenter utvikler usunne fitnessvaner – også kalt fitnessforstyrrelser.

– Dessverre er det mange som ikke trenger å kutte ned på inntaket som også kutter. De burde heller tilpasse inntaket, og optimalisere det i forhold til treningen og slik få best resultat på både muskler og forbrenning.

– Å spise mindre er på generell basis det sunneste vi kan gjøre. Vi lever lengre, er mindre syke og holder lav vekt. Dette vet vi per i dag. Men det er en hårfin linje mellom å spise mindre, og underernæring. Sistnevnte er ikke bra, sier Ravlo.

Og om du spiser lite er det utrolig viktig å velge riktig type mat, og maten må ha supre egenskaper. Brokkoli, gulrot, løk, tomat, supper, urter, kaffe, potet, magert kjøtt, fisk, lette melkeprodukter, grove kornprodukter, og frukt og bær er typisk slik mat.

LES OGSÅ: Så mye salat må du faktisk spise

MUSKLER: Det er viktig å huske på at muskler forbrenner mest fett, og hvis du vil bygge muskler er det derfor viktig at du spiser nok. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press
MUSKLER: Det er viktig å huske på at muskler forbrenner mest fett, og hvis du vil bygge muskler er det derfor viktig at du spiser nok. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/Wavebreak Media Ltd./Corbis/All Over Press Vis mer

For lite i uka – fråtser i helga

Det er en grunn til at ekspertene alltid påpeker hvor viktig det er med et variert og balansert kosthold. Kroppen trenger proteiner, karbohydrater, fett, og en rekke vitaminer og mineraler for å holde seg sunn og sterk. Og dersom kroppen får for lite mat, og særlig for lite fett, kan den begynne å holde igjen på fettreservene. Og resultatet er at du får motsatt effekt enn det du er ute etter.

Dersom det er sånn at du holder et veldig strengt kostholdsregime, eller spiser for lite i ukedagene, så er det fort gjort å gå på en smell og overdrive inntaket i helgene.

Mange unge jenter har også en tendens til å spare kalorier til helgen, ved at de spiser lite og sunt i hverdagene, og fråtser i usunn mat i helgene.

Dette kan gjøre at man får i seg mindre næringsstoffer enn det kroppen trenger for vektstabilitet, energi og overskudd, i tillegg til at det høye kaloriinntaket i helgene kan føre til en gradvis vektøkning.

Til forsiden