Rødt Kjøtt

Spiser du for mye rødt kjøtt?

Det skal ikke mange middagene til før du går over den anbefalte grensen.

RØDT KJØTT: Hvor ofte spiser du biff, kjøttdeig, pølser og kjøttboller til middag?  Foto: All Over Press
RØDT KJØTT: Hvor ofte spiser du biff, kjøttdeig, pølser og kjøttboller til middag? Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Vi har en stund blitt anbefalt å begrense mengden rødt kjøtt vi spiser.

Nå viser en ny studie at det kan være spesielt gode grunner for at akkurat kvinner bør være forsiktige med rødt kjøtt.

Men hvor mye er egentlig for mye?

LES OGSÅ: Slik sparer du kalorier på middagen

To, tre middager

500 GRAM: Mer bør du ikke spise. Foto: All Over Press
500 GRAM: Mer bør du ikke spise. Foto: All Over Press Vis mer

De offisielle kostholdsrådene Helsedirektoratet la fram tidligere i år, sier at vi ikke bør spise mer enn 500 gram rødt kjøtt i uken.

Det tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg til brødskiven.

Det fleste av oss spiser imidlertid mye mer enn det (og veier dessuten for mye!).

- Vi vet at den norske gjennomsnittskvinnen spiser 600 gram rødt kjøtt i uken, mens den norske gjennomsnittsmannen spiser 1000 gram, sier klinisk ernæringsfysiolog Tine Sundfør til KK.no.

Hun mener derfor de fleste av oss med fordel kan kutte ned på mengden rødt kjøtt, og er opptatt av den indirekte helseeffekten man da i tillegg oppnår.

- Det røde kjøttet må erstattes med noe, og hvis du for eksempel bytter det ut med grønnsaker eller fisk, får du samtidig i deg mer av dette, og det gjør kostholdet enda sunnere, sier Sundfør.

LES OGSÅ: Spis bedre og gå ned i vekt

Økt risiko for brystkreft

En av grunnene til at vi anbefales å spise mindre rødt kjøtt, er fordi det etter hvert finnes såpass mye forskning som antyder at det kan være kreftfremkallende.

Blant annet mistenker man at det kan øke risikoen for kreft i tykktarm og endetarm.

En helt ny studie viser dessuten at kvinner som spiser mye rødt kjøtt, kan ha økt risiko for å få brystkreft.

Studien, som er publisert i det medisinske tidsskriftet British Medical Journal, viser at kvinner som spiser mye rødt kjøtt i ung alder, kan ha 22 prosent høyere sjanse for å utvikle brystkreft.

Studien, som er utført ved Harvard School of Public Health, er basert på informasjon fra flere enn 88 000 kvinner i alderen 26-45 år.

LANGT SUNNERE: Om du erstatter noe av det røde kjøttet med fisk og grønnsaker, blir kostholdet ditt straks mye sunnere.  Foto: All Over Press
LANGT SUNNERE: Om du erstatter noe av det røde kjøttet med fisk og grønnsaker, blir kostholdet ditt straks mye sunnere. Foto: All Over Press Vis mer

Grunnen til at mange forskere tror det er en sammenheng mellom det å spise mye rødt kjøtt og utvikle kreft, er at kjøttet inneholder stoffer som kan ødelegge arvestoffet i kroppen.

Man mistenker også at behandlet kjøtt, som bacon, salami og farseprodukter, er skadelig fordi jernet i kjøttets muskelfibre kan skade tarmen.

Ifølge Kreftforeningen er det også grunn til å mistenke at stoffene som dannes i rødt kjøtt når det behandles på sterk varme (over 150 grader), kan være kreftfremkallende.  

LES OGSÅ: Lavkarbo kan gjøre deg syk

Bearbeidet, røkt og saltet

Men hva mener vi når vi snakker om rødt kjøtt?

SALT OG FETT: De spanske pølsene er fantastiske, men dessverre ikke så bra for oss ...  Foto: All Over Press
SALT OG FETT: De spanske pølsene er fantastiske, men dessverre ikke så bra for oss ... Foto: All Over Press Vis mer

Egentlig alt som ikke er fisk eller fjærkre, altså både kjøtt fra svin, storfe, sau og geit – også bearbeidet.

- Kjøttet man særlig har sett at er skadelig, er det som er bearbeidet, røkt og saltet, sier Sundfør.  

Det gjelder for eksempel pølser, kjøttboller og kjøttdeig, i tillegg til pålegg som salami.

- Dette er dessuten kjøtt som også inneholder mye mettet fett og som også derfor er usunt, forklarer Sundfør.

Men som med all forskning, så er det ikke slik at én studie forteller hele sannheten. Det finnes også forskning som antyder at rødt kjøtt kan være positivt for helsen.

En studie har blant annet vist at kvinner som ikke spiser noe rødt kjøtt, oftere får angst og depresjoner – uten at man har gått nærmere inn på hva grunnen til denne sammenhengen er.

- Det handler om balanse og som med det meste, så er det slik at en viss mengde rødt kjøtt er sunt, mens det er usunt dersom vi spiser for mye, sier Sundfør.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer