OBS OBS: Glutenfri pasta er ikke sunnere enn vanlig pasta. Foto: All Over Press
OBS OBS: Glutenfri pasta er ikke sunnere enn vanlig pasta. Foto: All Over PressVis mer

Kostholdsråd

Spiser du glutenfritt for å bli sunnere?

Det er liten vits, for glutenfrie produkter er ikke bedre enn vanlige.

Å spise glutenfritt er en økende trend, og stadig flere av oss velger glutenfrie produkter når vi skal handle i butikken, eller forsyne oss med mat fra kantina.

Hvorfor det er blitt slik vites ikke, men antagelig er det fordi flere mener de er sensitive til gluten, eller glutenintolerante.Og dette er selvfølgelig veldig riktig - hvis det faktisk er slik at du har allergi eller er intolerant.

Har du derimot ikke har denne typen intoleranse, er det å spise glutenfritt helt poengløst.

Og hvis du tror du tar et «sunnere» valg, når du plukker et glutenfritt, fremfor et vanlig knekkebrød til lunsj, så tar du feil.

Hva er gluten?

Gluten er en spesiell type protein som finnes i hvete, rug og bygg. Selve proteinet består av gliadin og glutenin. Gliadin er stoffet som gjør at brød hever seg skikkelig, mens glutenin er stoffet som gjør at deigen binder seg.

Hva er glutenintoleranse?

Først og fremst – det er stor forskjell på å være sensitiv til gluten eller glutenintolerant og å ha cøliaki.

Sistnevnte er en medfødt og kronisk sykdom som gjør at man blir direkte syk av å få i seg gluten. Det resulterer i magesmerter, diaré og kvalme. For å unngå å bli syk, må folk med cøliaki spise en diett fri for gluten.

MIDT PÅ TVERS: Er du sikker på at det ikke er gjæren eller ferdigbakstens supergluten magen reagerer på? Foto: Colourbox
MIDT PÅ TVERS: Er du sikker på at det ikke er gjæren eller ferdigbakstens supergluten magen reagerer på? Foto: Colourbox Vis mer

Å være glutensensitiv eller glutenintolerant betyr at du kan oppleve at fordøyelsen ikke er like god når du spiser mye gluten. Begge deler fører til symptomer som magekramper, oppblåsthet, luft i magen og diaré.

Men mens glutensensitivitet bare er ubehagelig, er symptomene for glutenintoleranse sterkere, og det forskes nå på om langvarig gluteninntak faktisk kan føre til permanente skader i tarmene for dem som er glutenintolerante.

Et obs om ferdigbakst

Er du en av dem som reagerer på fersk gjærbakst? Husk at det kan være gjæren som gjør deg oppblåst og skaper ubehag.

Du skal også vite at industriprodusert ferdigbakst (altså masseproduserte brød, boller etc.) ofte inneholder supergluten for å gjøre baksten ekstra luftig og saftig.

Prøv å droppe slike bakevarer, og bak selv, eller kjøp fra mindre bakerier som baker uten tilsetningsstoffer. Da kan det hende du ikke reagerer på samme måte.

LES OGSÅ :Tre grunner til at hvete er fetende

Glutenfritt er ikke sunnere

Men tilbake til trenden med å gå på glutenfri diett. For mange velger bort gluten fordi de tror det vil gjøre kostholdet sunnere. Det er stemmer ikke.

- Det er ikke noe likhetstegn mellom glutenfritt og sunt. Du kan nesten si at det er motsatt, har Jeanette Roede, kommunikasjonssjef og ernæringsekspert hos Grete Roede AS, uttalt til KK.no.

- Det er fordi det er veldig vanskelig å finne fiberrike glutenfrie produkter. De fleste inneholder lite fiber som igjen gir liten varig metthetsfølelse. Det finnes ikke mange grove og glutenfrie produkter. Både glutenfrie knekkebrød og pasta er ofte fine/lyse/fiberfattige produkter, forklarer hun.

I en tidligere artikkel har KK.no omtalt at mange av de glutenfrie produktene kompenserer for glutenets fuktighetsgivende egenskaper ved å tilsette mer fett - dermed inneholder mange glutenfrie produkter mer fett enn vanlige produkter, og du risikerer at din glutenfrie diett gjør at du legger på deg.

- Folk som lider av cøliaki skal selvsagt ikke spise gluten, men hvis jeg skulle velge for sunnhetens skyld, ville jeg spist grove produkter istedenfor glutenfritt, sier Roede.

VELG SMART: Skal du gå for glutenfritt, så velg de grove variantene. Det finnes noen produsenter som lager dette. Foto: Sempler
VELG SMART: Skal du gå for glutenfritt, så velg de grove variantene. Det finnes noen produsenter som lager dette. Foto: Sempler Vis mer

Velg bort fine karbohydrater

Vil du få et sunnere kosthold er altså ikke glutenfrie produkter det smarteste.

I stedet skal du fokusere på å bytte ut fine karbohydrater som lyse bakevarer, vanlig pasta og hvit ris, og heller gå for grove bakevarer, fiberrik pasta og brun ris.

Dersom du tror du er glutensensitiv eller glutenintolerant, så trenger du ikke velge glutenfrie produkter.

Ris, linser, bønner og poteter er alle naturlig glutenfrie, og til frokost kan du lage deg hjemmelagde knekkebrød av frø og nøtter, spise havregrøt, eller kjøpe/lage frokostblanding som ikke inneholder hvete, rug eller bygg.

Denne saken er tidligere publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: