RASK MAT: En energibar kan være en kjapp og enkel løsning i en stresset hverdag, men er det egentlig lurt å spise så mye av det? Foto: (c) Sporrer/Rupp/cultura/Corbis/All Over Press
RASK MAT: En energibar kan være en kjapp og enkel løsning i en stresset hverdag, men er det egentlig lurt å spise så mye av det? Foto: (c) Sporrer/Rupp/cultura/Corbis/All Over Press Vis mer

Energibarer

Spiser du mye energibarer?

Da bør du passe på at du velger riktig type.

Publisert

Energibarer og proteinbarer er dagligdags for mange, og utvalget i butikker og kiosker er slett ikke lite.

Noen skal kunne hjelpe deg på veien mot å bli stor og sterk, noen skal gi deg masse energi på treningen, mens andre skal kunne hjelpe deg med å gå ned i vekt.

Men er det egentlig så sunt å knaske på slike energibarer hver eneste dag? Det smaker tross alt mistenkelig likt sjokoladebarer, kjeks og cookies – og det vet vi jo alle at vi bør begrense inntaket av.

LES OGSÅ: Måltidserstatninger kan gjøre deg tjukk

ENERGI: Som navnet tilsier så inneholder energibarer mye energi, gjerne i form av raske karbohydrater, som er lett tilgjengelig. Foto: Joye Ardyn Durham / Alamy/All Over Press
ENERGI: Som navnet tilsier så inneholder energibarer mye energi, gjerne i form av raske karbohydrater, som er lett tilgjengelig. Foto: Joye Ardyn Durham / Alamy/All Over Press Vis mer

Enkel løsning i stresset hverdag

Energibarer er ikke så sunt som en skulle tro, men det kan være et alternativ hvis det er lenge siden du har spist og du er på farten uten å ha andre alternativer med deg, sier personlig trener og ernæringsfysiolog hos BraTrening.no, Isabel Helen Christoffersen, til KK.no.

Hun mener at det finnes så mange sunnere, og ikke minst bedre og billigere alternativer.

– Med litt ekstra planlegging så sparer du deg for unødvendig mye sukker.

- Ved å ha med egne mellommåltider og spise naturlig mat, gir du kroppen riktig næring og stabilt blodsukker samtidig som du opprettholder energinivået gjennom dagen.

En hektisk hverdag med mye stress tror hun er en av de største grunnene til at energibarer har blitt så populært, i tillegg til at mange kanskje også er litt for dårlig på å planlegge.

– I slike tilfeller er det lettvint for forbrukeren å ta seg en energibar. Som navnet sier så inneholder energibarer mye energi, gjerne i form av raske karbohydrater, som er lett tilgjengelig.

LES OGSÅ: Velger du riktige karbohydrater?

Ikke anbefalt for vektnedgang

Går du med planer om å gå ned i vekt så kan man trygt si at raske og lett tilgjengelige karbohydrater ikke er veien å gå. Så å ta en energibar i stedet for et sunnere mellommåltid er derfor ikke noe Christoffersen vil råde deg til å velge.

SUKKER: Det kalles for sunne energibarer, men glem ikke at de ofte er trukket med sjokolade og inneholder en del sukker og fett. Altså ikke det beste å få i seg ved slanking. Foto: Stephen French / Alamy/All Over Press
SUKKER: Det kalles for sunne energibarer, men glem ikke at de ofte er trukket med sjokolade og inneholder en del sukker og fett. Altså ikke det beste å få i seg ved slanking. Foto: Stephen French / Alamy/All Over Press Vis mer

– Jeg vil ikke anbefale energibarer ved vektreduksjon. Det finnes så mange bedre alternativer! Planlegging er nøkkelen til suksess, spis vanlig sunn, variert og næringsrik mat. Gode alternativer kan være for eksempel knekkebrød med proteinrikt pålegg, frukt, grønt, en neve med nøtter, en skyr/yoghurt uten sukker, med korn i. Men, som nødløsning i ny og ne, så kan en slik energibar funke.

Ved å planlegge mellommåltider som metter godt, holder du blodsukkeret stabilt og opprettholder energien. Og dersom du legger inn ett eller to mellommåltider mellom hovedmåltidene er det også enklere å motstå fristelser.

Men hvis man først skal spise energibarer, hvor ofte, og når passer det seg best at man gjør det?

– Jeg vil si at den beste tiden å spise en energibar er i sammenheng med trening, før, under eller etter trening. (Obs! hvis du skal trene over 60 minutter). Dette gjelder de som trener mye. Da kan energibarene fungere som et godt alternativ, i tillegg til vanlig mat, da baren er enkel å ta med seg, og i tillegg inneholder rask tilgjengelig energi.

TRENINGSBOOST: Energibarer er gjerne ment til å kombineres med trening, og dersom du først skal spise en slik er det nettopp før, under eller etter trening at du vil få mest nytte av den. Forutsatt at du trener i en time eller mer. Foto: PhotosIndia.com LLC / Alamy/All Over Press
TRENINGSBOOST: Energibarer er gjerne ment til å kombineres med trening, og dersom du først skal spise en slik er det nettopp før, under eller etter trening at du vil få mest nytte av den. Forutsatt at du trener i en time eller mer. Foto: PhotosIndia.com LLC / Alamy/All Over Press Vis mer

Tre ulike kategorier

Ja, det er nemlig ikke bare å slenge i seg en tilfeldig energibar og håpe på at det skal gi deg de resultatene du er ute etter.

Først og fremst så er det greit å huske på at det ikke finnes en mirakelkur som gir deg drømmekroppen på null komma niks. Og ifølge Inger Marie Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Axellus AS som blant annet selger energibarene Maxim og Nutrilett, er det også forskjell på produktene og hva slags formål de er ment å ha.

– Noen barer som for eksempel Nutrilett, har til formål å erstatte et måltid som frokost eller lunsj, mens energibarer som Maxim skal gi deg nødvendig energi når du trener eller konkurrerer, sier hun til KK.no.

– En tredje kategori er proteinbarene for de som ønsker å øke inntaket av protein i forbindelse med stryketrening eller annen vektbelastende trening. Generelt er et godt råd å være bevisst på hvilke barer du velger ut i fra om den skal erstatte et måltid, eller om det skal gi deg energi i forkant av trening.

LES OGSÅ: Spis protein til riktig tid

Til trening eller til slanking?

Du har altså valget mellom energibarer, måltidserstattere og proteinbarer, og ifølge Ingdahl er det altså ikke ett fett hvilke du velger.

UTVALG: I butikkene finnes det et stort utvalg av proteinbarer, måltidserstattere og energibarer, som gjør det enkelt for oss å ta en og annen på farten. Men husk å velge riktig type. Foto: B Christopher / Alamy/All Over Press
UTVALG: I butikkene finnes det et stort utvalg av proteinbarer, måltidserstattere og energibarer, som gjør det enkelt for oss å ta en og annen på farten. Men husk å velge riktig type. Foto: B Christopher / Alamy/All Over Press Vis mer

Maxim er sportsernæring, og energibarene inneholder både langsomme og raske karbohydrater. Poenget med denne typen barer er at man skal få energi nok til å gjennomføre en lang treningsøkt eller konkurranse.

Nutriletts barer er derimot måltidserstattere som er ment å erstatte et eller flere av dagens måltider, og skal ikke komme som et tillegg i kostholdet. Dette inngår i en serie vektkontrollsprodukter. Måltidsersatterne er sammensatt slik at de tilfører kroppen alle de energigivende næringsstoffene den behøver, i tillegg til viktige vitaminer og mineraler.

Dersom du ikke har vært klar over disse forskjellene er det altså stor fare for at du til tider kan ha valgt feil type til ditt formål. Men uansett hva du velger så er det lurt å ikke overdrive, for selv om du velger å lage hjemmelagde energibarer er dette fortsatt noe som er proppfullt av energi.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer