KALORIER: Påleggssalater inneholder ofte store mengder majones, så hvor sunt er det egentlig? Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press
KALORIER: Påleggssalater inneholder ofte store mengder majones, så hvor sunt er det egentlig? Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press Vis mer

Pålegg

Spiser du mye påleggsalater?

Da bør du alltid sjekke innholdet før du kjøper.

KK.NO:  – Kaloririkt er det, men det er ikke direkte usunt i den forstand.

- Påleggssalater inneholder ofte majones, og selv om det er mye energi i majonesen, består den av mye sunt fett fra oljen og eggeplommen, sier ernæringsfysiolog og tidligere kokk, Linn Hege Kristiansen til KK.no.

Som med alt annet kan det bli for mye av det gode, for det er først og fremst mengdene du spiser som avgjør hvorvidt det er bra eller dårlig. Og når det kommer til majonesbaserte påleggssalater vil de fleste av oss synes det er vanskelig å spise for mye av det. Det er tross alt ganske mektig. 

OBS: Husk på at noen påleggssalater, som for eksempel waldorfsalat, også kan inneholde kremfløte. Foto: DSPHOTO / Alamy/All Over Press
OBS: Husk på at noen påleggssalater, som for eksempel waldorfsalat, også kan inneholde kremfløte. Foto: DSPHOTO / Alamy/All Over Press Vis mer

Når det er sagt, er det noen påleggssalater som naturlig vil være bedre enn andre.

– Det er stor variasjon fra de ulike salatene, og de ulike merkene. Her kan det være greit å se hvor mye proteinkilder den inneholder, hvor stor andel av fettet som er mettet, og hvor mye den inneholder av hovedingrediensen. 

– En eggesalat kan for eksempel inneholde kun 30 prosent egg, fordi egg er dyrere enn majones. Ved å velge en salat som inneholder mer egg, vil du få i deg mer proteiner, og ikke like mye majones, forklarer hun.

LES OGSÅ: Dette er det sunneste pålegget du kan velge

Sjekk ingredienslisten

Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog og driver siljebjornstad.blogg.no, forteller til KK.no at majones kan være en fin kilde til sunne fettsyrer, men også hun mener du gjerne bør lese ingredienslisten til påleggssalaten for å sammenligne de ulike variantene.  

– Velg gjerne de påleggssalatene som har et høyest innhold av hovedingrediensen. For eksempel vil en rødbetsalat med 70 prosent rødbeter være et bedre valg enn en rødbetsalat med kun 45 prosent rødbeter.

– Vær også oppmerksom på at det kan være noen påleggssalater som inneholder kremfløte, og da også en del mettet fett, noe som er mindre gunstig. Dette gjelder for eksempel waldorfsalat, sier hun. 

LES OGSÅ: Derfor er rødbeter så genialt for kvinner

RØDBETSALAT: En rødbetsalat med 70 prosent rødbeter vil være et bedre valg enn en rødbetsalat med kun 45 prosent rødbeter. Foto: Hanne Buxrud
RØDBETSALAT: En rødbetsalat med 70 prosent rødbeter vil være et bedre valg enn en rødbetsalat med kun 45 prosent rødbeter. Foto: Hanne Buxrud Vis mer

Lurt å droppe smøret

Selv om en del påleggssalater kan inneholde en del kilokalorier per 100 gram, handler det i bunn og grunn om den totale mengden man spiser og det helhetlige bildet av kostholdet.

Det er ikke et enkeltprodukt eller enkeltmåltid som avgjør om du er sunn eller ikke, og påleggssalater kan derfor fint være en del av et sunt og variert kosthold. 

– Mange påleggssalater inneholder en del fett og dermed også en del kilokalorier, men fett kan hjelpe deg med en bedre og mer langvarig metthetsfølelse fordi kroppen bruker lengre tid på å fordøye dette. Dermed kan det jo være at du spiser mindre totalt fordi du føler deg mer mett når du spiser påleggssalat fremfor mange andre pålegg.

Er du glad i påleggssalater bør du altså ikke nekte deg selv å spise det. Men om du vil spare på kaloriene kan du med fordel droppe smøret når du bruker påleggssalater på brød og knekkebrød.

SUNT FETT: Selv om det er mye energi i majonesen, består den av mye sunt fett fra oljen og eggeplommen. Foto: Zoonar GmbH / Alamy/All Over Press
SUNT FETT: Selv om det er mye energi i majonesen, består den av mye sunt fett fra oljen og eggeplommen. Foto: Zoonar GmbH / Alamy/All Over Press Vis mer

Et annet godt tips er selvsagt å lage hjemmelagde påleggssalater.

Lag dine egne varianter

– Å lage påleggssalat er også en fin måte å bruke opp eventuelle rester på. Bruk for eksempel kokt egg til å lage eggesalat eller kyllingbiter til å lage kyllingcurry-påleggssalat. Frukt, reker, tunfisk og kreps er andre ingredienser som egner seg godt i en påleggssalat, sier Bjørnstad. 

For å redusere kaloriinnholdet kan du for eksempel bytte ut majonesen med gresk yoghurt eller lettmajones. 

Kristiansen er enig i at å lage påleggssalatene selv har flere fordeler. Da kan du velge de ingrediensene du liker best, og tilpasse dem slik du ønsker. For eksempel ved å bruke mer egg, kjøtt og grønnsaker, og mindre majones. 

– Det er også litt forskjeller på ekte og lett majones. Den lette majonesen har mer karbohydrater i form av stivelse, for å veie opp for det manglende fettet. Den ekte majonesen har litt flere kalorier, men derimot en sunnere sammensetning av fettsyrene.

Hun anbefaler derfor ekte majones framfor den lette, men at du heller bare bruker mindre av den. Eller du kan lage majonesen selv fra bunnen av. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: