FOR LITE GROVE KARBOHYDRATER: Ifølge den nye Norkost-undersøkelsen har nordmenns inntak av grove karbohydrater (fiber) sunket til et lavere nivå enn anbefalt.  Foto: colourbox.com
FOR LITE GROVE KARBOHYDRATER: Ifølge den nye Norkost-undersøkelsen har nordmenns inntak av grove karbohydrater (fiber) sunket til et lavere nivå enn anbefalt. Foto: colourbox.com Vis mer

Fiber

Spiser for lite grønnsaker og grove karbohydrater

Ny norsk undersøkelse viser også at vi får i oss for mye mettet fett, mens vi har klart å minske sukkerinntaket.

Vi nordmenn blir stadig flinkere til å spise sunt, og fokus på et magert, men likevel næringsrikt og variert kosthold har blitt langt høyere de siste årene.

MINDRE SUKKER: Nordmenn har blitt flinkere til å få i seg mindre sukker - særlig fra sukkerholdige drikker, som brus.  Foto: Getty Images
MINDRE SUKKER: Nordmenn har blitt flinkere til å få i seg mindre sukker - særlig fra sukkerholdige drikker, som brus. Foto: Getty Images Vis mer

Rekordlavt sukkerinntak

Blant annet har vi kuttet betraktelig ned på sukkerinntaket vårt, viser den helt nye Norkost-undersøkelsen, som er en kostholdsundersøkelse gjennomført av Universitetet i Oslo i samarbeid med Mattilsynet og Helsedirektoratet.

Sukkerinntaket vårt er faktisk rekordlavt, og totalt utgjør dette syv prosent av energiinntaket hos kvinner og menn – noe som faktisk er på anbefalt nivå, skriver Helsedirektoratet på Matportalen.no (ekstern lenke).

- Dette er svært positivt. En betydelig nedgang i konsumet av sukkerholdig drikke de siste ti årene har nok bidratt til dette. Likevel vil vi fortsette å jobbe for at sukkerinntaket begrenses fordi vi vet at det er for høyt i enkelte deler av befolkningen, sier fungerende helsedirektør Bjørn Guldvog.






LES OGSÅ: Matvarene du bør spise sammen

85 PROSENT FÅR FOR LITE: Norske helsemyndigheter anbefaler at vi spiser "fem om dagen" når det gjelder frukt og grønt, men kun 15 prosent av oss får faktisk i seg denne mengden.  Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer
85 PROSENT FÅR FOR LITE: Norske helsemyndigheter anbefaler at vi spiser "fem om dagen" når det gjelder frukt og grønt, men kun 15 prosent av oss får faktisk i seg denne mengden. Foto: Helsedirektoratet/Synnøve Dreyer Vis mer

For lite grønnsaker og sunne karbohydrater

Selv om vi har blitt flinkere til å få i oss mange viktige næringsstoffer gjennom kosten, er det fortsatt en del ting vi kan bli flinkere til.

De nye tallene viser at vi i snitt får i oss 18 prosent av energien vår fra protein, 34 prosent fra fett og 44 prosent fra karbohydrater. Ifølge Helsedirektoratet har imidlertid inntaket av grove karbohydrater sunket til lavere enn det som anbefales.

- Inntaket av fiber er betydelig lavere enn anbefalt. Vi kan med fordel spise mer grove kornprodukter, frukt og grønnsaker, forklarer helsedirektøren.

Det samme gjelder for inntaket av grønnsaker, hvor 85 prosent av oss ikke får i oss den anbefalte mengden.

I tillegg er det gjennomsnittlige inntaket av vitamin D og folat fra maten for lavt. Og det anbefales av vi øker vitamin D-inntaket ved å spise mer fet fisk, tar tran og tilskudd av vitamin D, mens folatinntaket økes ved å spise mer grønnsaker, frukt og grove kornprodukter.






LES OGSÅ: Så mye er egentlig fem om dagen

MINDRE METTET FETT: Vi spiser fortsatt for mye mettet fett, som smør, og Helsedirektoratet ber oss bli flinkere til å velge matvarer med flerumettet fremfor mettet fett.  Foto: Colourbox.com
MINDRE METTET FETT: Vi spiser fortsatt for mye mettet fett, som smør, og Helsedirektoratet ber oss bli flinkere til å velge matvarer med flerumettet fremfor mettet fett. Foto: Colourbox.com Vis mer

For mye mettet fett

Ifølge Norkost-undersøkelsen spiser vi også for mye mettet fett (smør, margarin, olje og kjøttprodukter) enn det vi bør.

Mettede fettsyrer utgjør cirka 13 prosent av energiinntaket vårt, og er dermed tre prosent høyere enn det myndighetene anbefaler.

- For oss er det særlig ønskelig at folk bytter ut mettet fett med flerumettet fett fordi dette kan minske risikoen for hjertesykdommer. Dette kan gjøres gjennom å spise for eksempel mer fet fisk og mindre fete meieriprodukter. Man bør også begrense inntaket av rødt kjøtt og fete kjøttprodukter, til fordel for hvitt kjøtt, fisk, bønner og linser. Dette kan også være med på å redusere risikoen for kreft i tykktarmen, sier Guldvog.






LES OGSÅ: Derfor bør du droppe lett-dressing

Kun små endringer som skal til

Norkost-studien viser også at sosiale ulikeheter påvirker våre valg av matvarer, og ifølge Guldvog hadde deltagerne med høyere utdanning et kosthold som er bedre for helsen enn de med lavere utdanning.

I tillegg er ikke-røykere flinkere til å spise frukt, bær og grønnsaker enn de som røyker til daglig, og i gjennomsnitt er kvinner faktisk flinkere til å spise sunt enn menn.

Ifølge Helsedirektoratet er det ikke store kostholdsendringer som skal til for å gi økt helsegevinst.

Bare ved å øke inntaket av grønnsaker, frukt, grove kornprodukter og fisk, samt redusere inntaket av mettet fett, salt, rødt kjøtt og fete kjøttprodukter, kan vi faktisk redusere risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer, kreft, overvekt og type-2 diabetes.

LES OGSÅ: Passiv røyking kan være like skadelig

Mer info om undersøkelsen

Norkost 3 er en landsomfattende kostholdsundersøkelse som er gjennomført blant personer mellom 18 og 70 år i perioden 2010-2011.

Totalt fullførte 1787 deltakere undersøkelsen ved å delta i to 24-timers kostintervjuer. per telefon.

Undersøkelsen ble gjennomført av Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo i samarbeid med Helsedirektoratet og Mattilsynet.

LES OGSÅ: Derfor blir vi tjukkere og tjukkere

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: