SEN MIDDAG: Mat like før du skal legge deg vil ofte føre til at du våkner opp skrubbsulten dagen etter  - og spesielt hvis den inneholder mye karbohydrater. Foto: Viktor Pravdica - Fotolia
SEN MIDDAG: Mat like før du skal legge deg vil ofte føre til at du våkner opp skrubbsulten dagen etter - og spesielt hvis den inneholder mye karbohydrater. Foto: Viktor Pravdica - Fotolia Vis mer

Sulten Etter Sen Middag

Spiste du sent i går?

Derfor blir man ofte skrubbsulten morgenen etter.

KK.NO: Når pleier du å spise middag?

Ifølge kostholdsekspertene er det heldigvis bare en myte at maten lettere går på skinkene hvis du spiser etter et visst klokkeslett på kvelden.

Men det er ikke dermed sagt at når du spiser ikke påvirker kroppen din.

Har du for eksempel merket at du kan være ekstra sulten på morgenen hvis du har spist middag eller annen snacks veldig sent på kvelden?

LES OGSÅ: Føler du deg alltid sulten?

- Det finnes ikke eksakt tidspunkt for når du bør spise kveldsmåltidet, men det er lurt at det ikke blir for tett opp mot sengetid. Senest to timer før du legger deg er en grei tommelfingerregel, og da bør det være et lettere måltid, forteller klinisk ernæringsfysiolog, Ragnhild Lekven Fimreite.

- Det er ikke slik at du ikke kan spise noe etter klokken seks, men du trenger ikke så mye mat på kvelden. Når vi legger oss går vi inn i et slags sparemodus, og både forbrenning og kroppstemperatur går ned, forteller hun.

Påvirker blodsukkeret gjennom natten

Men det hender jo likevel at det blir mat utover kvelden, og da kan det være at det påvirker sultfølelsen dagen etter.

Amerikanske forskere har sett nærmere på hvordan tidspunktene for når du spiser påvirker sultfølelse og appetitt, og mener at å spise sent på kvelden kan skape fysiologiske endringer som gjør at du blir mer sulten dagen etter, skriver LiveStrong.com.

KELDSMAT: Dersom du skal spise nærmere enn to timer før du skal legge deg, så bør det ideelt sett være et litt lettere måltid. Foto: Monkey Business - Fotolia
KELDSMAT: Dersom du skal spise nærmere enn to timer før du skal legge deg, så bør det ideelt sett være et litt lettere måltid. Foto: Monkey Business - Fotolia Vis mer

Sultfølelsen og appetitten din styres av et område i hjernen din, som mottar signaler om blodsukkernivå, nerveimpulser fra fordøyelsessystemer og ulike hormoner - inkludert ghrelin, leptin og hormoner fra skjoldbruskkjertelen.

For eksempel vil fallende blodsukker og økende nivå av ghrelin stimulere til sult, mens stigende nivåer av hormonet glukose eller leptin vil senke apetitten.

Så, hvorfor blir du da sulten morgenen etter?

Ifølge forskerne vil et måltid sent på kvelden - spesielt hvis det inneholder mye sukker eller andre karbohydrater, øke produksjonen av insulin og sende glukose inn i cellene dine - en prosess som fortsetter mens du sover.

Gjennom natten vil dette føre til at blodsukkeret kontinuerlig synker - noe som bidrar til en frigjøring av sulthormonene ghrelin, som stimulerer senteret i hjernen for appetitt. Så sant du ikke står opp midt på natten og spiser noe, vil du mest sannsynlig være mer sulten når du våkner opp morgenen etter.

- Svært individuelt og situasjonsavhengig

Men hva mener ernæringsfysiologen?

- Raske karbohydrater, som i lyst brød, boller eller pasta kan gi høye blodsukkerverdier, for så å avta igjen rimelig raskt. Dette skjer også på dagtid, som blant annet er årsaken til at vi raskt blir sultne igjen etter loff eller bollemat, forteller Lekven Fimreite.

Om du blir veldig sulten dagen etter du har spist en sen middag, avhenger dermed i stor grad av hva måltidet inneholder.

I tillegg vil det være svært individuelt og situasjonsavhengig.

SITUASJONSAVHENGIG: Ifølge ernæringsfysiologen er denne effekten svært situasjonsavhengig. Har det vært alkohol inne i bildet, vil de fleste våkne opp og drømme om en slik tallerken.  Foto: snyfer - Fotolia
SITUASJONSAVHENGIG: Ifølge ernæringsfysiologen er denne effekten svært situasjonsavhengig. Har det vært alkohol inne i bildet, vil de fleste våkne opp og drømme om en slik tallerken. Foto: snyfer - Fotolia Vis mer

- Noen opplever kanskje at de blir mer sultne, mens andre kjenner seg fremdeles gode og mette når de våkner opp, forteller hun.

- Ved inntak av spesielt store og fete måltider, vil magesyreproduksjonen øke og kan gi ubehag. I noen tilfeller kan dette ubehaget/syrefølelsen potensielt mistolkes som sult.

Hos enkelte kan også alkoholinntak påvirke matlysten dagen derpå, og øke lysten på større måltider som egg og bacon. I tillegg sover man gjerne litt lenger i helgene, og da er det gjerne lenger siden du spiste sist.

LES OGSÅ: Får du ikke sove hvis du trener sent?

Spis jevnt gjennom hele dagen

Ernæringsfysiologen kan fortelle at det viktigste for å ha bedre kontroll over sultfølelse og appetitt, er å opprettholde et godt måltidsmønster - helt fra morgenen av.

- Hvis du derimot spiser regelmessige måltider på formiddagen og utover dagen, er det lettere å begrense inntaket til middag og utover kvelden, sier Lekven Fimreite.

- Å spise jevnt stabiliserer blodsukkeret. Noen opplever at det er lettere å «slanke seg på formiddagen» og droppe måltider tidlig på dagen fordi de ikke opplever nevnverdig sultfølelse på denne tiden. Resultatet av dette er vanligvis større måltider og mer spising senere på dagen.

FROKOST: For et jevnt blodsukker er det spesielt viktig å spise godt tidlig på dagen. 
 Foto: Fotolia
FROKOST: For et jevnt blodsukker er det spesielt viktig å spise godt tidlig på dagen. Foto: Fotolia Vis mer

Og på kvelden har du ikke like stort behov for store måltider.

- Frem til et par timer før leggetid er det helt greit med et lite kveldsmåltid - som knekkebrød, yoghurt naturell med bær, salat eller en brødskive. Det kan være lurt med et lite kveldsmåltid. Erfaring med vektreduksjon og livsstilsendring viser at det ofte er lettere å avpasse mengdene ti middag hvis du vet at det kommer et måltid senere, sier hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: