SKADER TENNENE: Ny forskning viser at sports- og energidrikker inneholder mye syre - som kan ødelegge emaljen på tennene dine.  Foto: Getty Images
SKADER TENNENE: Ny forskning viser at sports- og energidrikker inneholder mye syre - som kan ødelegge emaljen på tennene dine. Foto: Getty Images Vis mer

Energidrikk

Sports- og energidrikker kan skade tennene dine

Proppfulle av syre - som ødelegger tannemaljen, viser forskning.

Publisert
Er du en av dem som hiver i deg sportsdrikk for å få mer energi, eller restituere deg raskere etter trening?

Da bør du lese dette.

Ny forskning viser nemlig at et høyt inntak av såkalte «sports- og energidrikker» (som benyttes i forbindelse med trening) kan gjøre permanent skade på tennene dine, skriver forskningsnettstedet Sciencedaily.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Disse drikkene kan være sukkerbomber

Kan ødelegge emaljen

En fersk studie publisert i tidsskriftet General Dentistry (mer info finner du her – ekstern lenke), som er utgitt av Academy of General Dentistry (AGD) i USA, viser nemlig at svært mange slike drikker inneholder mye syre, og denne syren kan skade emaljen på tennene dine.

Emaljen er svært viktig for tennene fordi den beskytter tannvevet og nervene, altså den levende delen av tannen. Har du først fått skade på emaljen, er det også umulig å fikse. I tillegg øker du risikoen for hull og andre tannproblemer.

- Unge voksne konsumerer store mengder med slik drikker fordi de tror det vil forbedre prestasjonen og energinivåene deres under trening. I tillegg tror de at det er «sunnere» enn brus, sier dr. Poonam Jain, leder for studien:

- De fleste blir imidlertid svært sjokkert når de får vite at disse drikkene formerlig bader tennene deres i syre.

LES OGSÅ: Dette sier munnen om helsen din

Synlige syreskader etter fem dager

I studien analyserte forskerne syrenivåene i 13 ulike sportsdrikker og ni ulike energidrikker.

For å teste effekten av syrenivåene hentet forskerne inn emaljeprøver fra ulike testpersoner. Disse ble påført doser av hver drikk i 15 minutter, før de ble senket i kunstig spytt i to timer.

Denne prosessen ble gjentatt fire ganger hver dag, i fem dager. Emaljeprøvene ble også lagret i kunstig spytt resten av tiden.

- Denne testingen tilsvarer den typen skadelig eksponering mange ungdommer utsetter tennene sine for på et regelmessig basis når de drikker slike drikker – gjerne flere ganger om dagen, sier dr. Jain.

Resultatene av testingen viste at skadene på emaljen var synlige kun fem dager etter eksponeringen til drikkene. Ifølge forskerne viste det seg også at energidrikkene forårsaket dobbelt så mye skade på tennene som sportsdrikkene.

LES OGSÅ: Ikke drikk dette på trening

Skyll munnen etter du har drukket

Både forskerne bak studien og Jennifer Bone – tannlege og talsperson for AGD, råder nå unge (og eldre) mennesker til å være mer obs på sports- og energidrikk-konsumet.

- Det beste er å redusere inntaket. I tillegg bør du tygge sukkerfri tyggis, eller skylle munnen med vann/munnskyll etter at du har drukket noe slikt. Begge disse tingene øker spyttproduksjonen, som er med på å få syrenivåene i munnen tilbake til det normale, forklarer Bone.

Hun anbefaler også at du venter minst én time med å pusse tennene etter å ha drukket sports/energidrikker.

Pussing vil nemlig spre syren rundt på tannflatene, som igjen øker risikoen for emaljeskader.

LES OGSÅ: Småspising skader tennene dine

Ikke nødvendig med sportsdrikk

I motsetning til det mange tror, så er det faktisk ikke nødvendig med sports eller restitusjonsdrikker dersom du ikke trener mye og hardt.

- Store treningsmengder krever at man restituerer seg mellom hver økt, men dette er ikke like viktig for deg som mosjonerer tre dager i uken. Det er under høy intensitet eller langvarige økter at restitusjon er viktigst, har ernæringsekspert Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog og daglig leder i Somebody.no (ekstern lenke), tidligere uttalt til KK:no:

- Personer som trener for å gå ned i vekt må ikke «fylle på» på denne måten, men bruke trening og bevegelse for å skape et passende energiunderskudd til å gå ned i vekt på en fornuftig måte.

Kort oppsummert – for oss vanlige mosjonister er altså ikke egne restitusjonsdrikker/måltider like viktig eller gunstig.

- Nei, det er ikke så viktig for vanlige mosjonister. Men en seriøs mosjonist, som ønsker mye muskelmasse, ville fremmet denne prosessen ved å innta sjokomelk etter treningen, har KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe uttalt.

LES OGSÅ: Drikk juice med sugerør

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer