TIDLIG START: En liten studie viser at morgenfugler som også får godt med dagslys, er slankere.  Foto: All Over Press
TIDLIG START: En liten studie viser at morgenfugler som også får godt med dagslys, er slankere. Foto: All Over Press Vis mer

Ned I Vekt

Stå opp tidlig om du vil ned i vekt

Og kom deg ut i morgenlyset!

Vi vet jo i teorien hvordan vi skal gå ned i vekt. Det handler om å forbrenne flere kalorier enn vi får i oss.

Likevel strever vi med de ekstra kiloene, for det er jo ikke fullt så enkelt i praksis.

Derfor tar vi med oss all inspirasjon vi kan finne på veien, som denne ferske forskningsstudien fra over dammen.

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

Ut å nyte sola!

Forskere ved det medisinske fakultetet ved Northwestern University i USA har funnet ut at dersom du vil ned i vekt, så kan det lønne seg å stå opp tidlig.

Forskerne har kommet fram til at det kan være slik at personer som får sollys tidlig på dagen, er slankere enn andre.

De tror at det å få dagslys på morgenen, kan ha en gunstig virkning på forbrenningen.

Ifølge Forskning.no ser forskerne en sammenheng mellom vekt og lyseksponering første halvdel av dagen.

Forskningen er riktignok svært liten, kun 54 personer med en snittalder på 30 år deltok i studien.

LES OGSÅ: Søvn er gunstig for vekten

MORGENTRENING: Eller rett og slett bare gå til jobben? Foto: All Over Press
MORGENTRENING: Eller rett og slett bare gå til jobben? Foto: All Over Press Vis mer

20 minutter er nok

I studien har forskerne sammenliknet de 54 testpersonenes BMI (body mass index).

Personene som fikk mest dagslys om morgenen, hadde lavere BMI enn testpersonene som fikk mest dagslys på ettermiddagen.

Hva som er årsakene til dette, gir ikke studien svar på, men forskerne understreker at det er tatt høyde for testpersonenes ulike utgangspunkt - som hvor fysisk aktive de var, hvor mye de spiste, hvordan de sov og hvor gamle de var.

De amerikanske forskerne kunne måle at mellom 20 og 30 minutter dagslys mellom klokken 08 om morgenen og klokken 12 om formiddagen, så ut til å kunne være tilstrekkelig til å påvirke vekten.

LES OGSÅ: Slik blir du en bedre løper

Trening før frokost

En tidligere studie, som er publisert i British Journal of Nutrition, viser dessuten at det kan øke forbrenningen om du trener på tom mage.

Forskere ved University of Glasgow analyserte forbrenningen til en gruppe overvektige personer i tre dager.

Den første dagen fikk testpersonene frokost, den andre dagen fikk de frokost- før de ble bedt om å spasere i raskt tempo i 60 minutter.

Den tredje dagen ble de bedt om å spasere i raskt tempo i 60 minutter, før de fikk frokost.

Resultatene viste at den dagen de ikke trente, fikk de et kalorioverskudd på 49 kalorier.

Dagen de spiste frokost og så trente, forbrant de 216 flere kalorier enn første dagen, mens de den tredje dagen forbrant 298 flere kalorier enn den dagen de ikke trente.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop