STÅ OPP TIDLIG: Ny forskning viser at personer som står opp tidligere om morgenen har en tendens til å være lykkeligere, sunnere og slankere enn de som er oppe til langt på natt.  Foto: All Over Press
STÅ OPP TIDLIG: Ny forskning viser at personer som står opp tidligere om morgenen har en tendens til å være lykkeligere, sunnere og slankere enn de som er oppe til langt på natt. Foto: All Over Press Vis mer

Søvn

Stå opp tidligere – hold deg slank

Morgenfugler er lykkeligere, sunnere og slankere, viser ny forskning.

Klokken nærmer seg 07.00 på morgenen, trøttheten verker i øynene og det er bare så utrolig fristende å ligge fem minutter til i senga.

Kjenner du deg igjen?

Ja, svært mange av oss trykker nok én, to eller tre ganger på «slumre»-knappen på alarmen før vi endelig klarer å hive av oss dyna om morgenen.

LES OGSÅ: Dette er lurt å gjøre før du står opp

Vanskeligere å våkne

Som KK.no tidligere har skrevet, er imidlertid dette faktisk noe av det verste du kan gjøre, selv om du føler at de ekstra minuttene gjør deg mindre trøtt.

Forskning har nemlig vist at det å trykke på slumreknappen, eller sove 20 minutter til en halvtime ekstra om morgenen, gjør at kroppen mister den timen den har behov for når den skal forberede seg til å stå opp.

- I timen hvor kroppen forbereder seg til morgenen blir søvnen lettere og det blir enklere for deg å våkne, har søvneekspert Dr. Neil Stanley tidligere uttalt.

Når du stadig vekk slumrer vil du gå glipp av denne timen, og kroppen faller tilbake i dyp søvn. Og i denne type søvn skal du egentlig ikke våkne opp så lett.

- Før du våkner opp fra dyp søvn skal du gå over i det forberedende stadiet slik at det blir lettere å åpne øynene. Slumring skaper et stort sjokk for kroppen og gjør at du føler deg verre, sier Stanley.

LES OGSÅ: Er du alltid morgengretten?

Lykkeligere, sunnere og slankere

Dersom du fortsatt ikke klarer å la være å slumre, kan kanskje følgende nyhet få deg raskere opp om morgenen.

Ny forskning viser nemlig at personer som står opp tidlig er slankere, lykkeligere og sunnere, enn de som står opp sent, skriver The Telegraph (ekstern lenke).

Verst ut kommer «nattuglene» – altså de som er oppe til de tidlige timer.

Studien, som er gjennomført ved Roehampton University i Storbritannia, viste at de som klarer å bekjempe fristelsen til å slumre klarer å gjøre morgenoppgavene sine raskere, får barna kjappere til skolen og gjør det bedre på arbeidsplassen.

Personer som ikke klarer å stå opp tidlig hadde derimot større sjanse for å føle seg deprimerte, stresset og bli overvektige.

Forskningsteamet, som ble ledet av Dr. Joerg Huber, gjennomførte en spørreundersøkelse blant 1068 voksne menn og kvinner, der de ble stilt spørsmål i forhold til nivå av lykke, angst, helse, samt mat- og søvnvaner.

Resultatene, som ble annonsert på en British Psychological Society konferanse nylig, viste at personene som ble klassifisert som «morgenfugler» i gjennomsnitt var ute av sengen innen kl. 06:58 om morgenen på hverdagene, mens «nattuglene» ventet med å stå opp til klokken 08:54.

I helgene sov begge grupper cirka én time lenger - morgenfuglene stod opp cirka 07:47, mens nattuglene stod opp cirka 10:09.

- Det finnes morgenmennesker og nattmennesker, og morgenmenneskene har en tendens til å være sunnere og lykkeligere, i tillegg til at de har lavere BMI,
sier dr. Huber.

LES OGSÅ: Derfor bør du stå opp tidlig

Har bedre tid og spiser frokost

Ifølge forskningslederen kan morgenfuglenes bedre helse forklares med at de får unnagjort flere oppgaver tidlig på dagen, får barna ut av seng og til skolen og at de generelt har bedre tid, noe som passer bedre med en hektisk, moderne livsstil.

- Kanskje dette viser at morgenmennesker passer bedre inn i den industrielle verdenen vi lever i enn de av oss som står opp sent, sier Fugler:

- Forskjellene mellom disse to gruppene er små, og det kan være noen fordeler ved å være en nattugle også – som hvis du har en jobb der det kreves at du er oppe sent.

Studien fant også ut at morgenfuglene hadde større sannsynlighet for å spise frokost, skriver Daily Mail på sin helsenettside (ekstern lenke), og frokostspising har tidligere vært knyttet opp mot minsket risiko for fedme.

I tillegg fant forskerne ut at personer som så mye på tv, og særlig til langt på natt, hadde større sannsynlighet for å droppe frokost.

- Dette kan være være fordi de småspiser eller snacker mer sent på kvelden, når de slapper av på sofaen, noe som kan gjøre at de blir mindre sultne om morgenen, sier dr. Huber.

LES OGSÅ: Få en bedre start på dagen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop