HER SKJULER DET SEG SUPERKREFTER: Forskere ved King's College London og University of East Anglia fant nylig at kvinner som spiser mye hvitløk har mindre risiko for beinskjørhet senere i livet, melder Science Daily.  Foto: colourbox.com
HER SKJULER DET SEG SUPERKREFTER: Forskere ved King's College London og University of East Anglia fant nylig at kvinner som spiser mye hvitløk har mindre risiko for beinskjørhet senere i livet, melder Science Daily. Foto: colourbox.com Vis mer

Hvitløk

Stadig flere helsefordeler oppdages

Hvitløk gir deg mer enn drageånde. Du bør rett og slett spise mer av den. Men la den ligge i 10 min på skjærebrettet før du bruker den.









Den er uunnværlig i tzatsiki. God på pizzza. Og fantastisk til lam. Men vet du om alt hvitløk kan gjøre for helsa di?

Forskere ved King's College London og University of East Anglia fant nylig at kvinner som spiser mye hvitløk har mindre risiko for beinskjørhet senere i livet, melder Science Daily.

Denne ferske nyheten føyer seg til en lang liste over hvitløkens fantastiske egenskaper. Den kan nemlig fikse alt fra dårlig hud til forkjølelse.

La den ligge i 10 min før bruk

For å best utnytte allicinen, som i forskerne mener er det magiske, medisinske ingrediensen i hvitløk, er det smart å først kutte eller knuse feddet, før det får ligge på skjærebrettet i ti minutter. For å få maks effekt er det best om hvitløken tilsettes maten fem minutter før koke- eller steketiden er over.

HER ER LISTA OVER DE ØVRIGE HELSEFORDELENE:

Demper betennelser

Det er de aktive stoffene i ingefæren, gingerolene, som sørger for at betennelsestilstander i kroppen dempes. Hvitløk virker også betennelsesdempende, men her er det stoffet anicillin som spiller den viktigste rollen.

Holder hjertet friskt

En studie publisert i Journal of the Royal College of Physicians viser at hvitløk senker kolesterolet i blodet. Etter fire uker med jevnlig hvitløksinntak hadde testgruppa tolv prosent lavere kolesterolnivå. Både ingefær og hvitløk har en blodfortynnende effekt, som forebygger forkalkning og blodpropper. Forskning viser også at ingefær øker forbrenningen.

Fikser eksem

Eksem og utslett har ofte sammenheng med matvareallergi, og stress. Sjekk om du har noen allergier. Ellers er det fint å spise antiflammatoriske ting som ingefær, chili, hvitløk og gurkemeie.

Senker blodtrykket

Hvitløk kan bidra til å senke blodtrykket, kolesterolet i blodet og den morvirker sopp i tarmen.

De viktige antioksidantene

Hvitløk er rik på antioksidanter, som har en bevarende effekt på kroppen, og den stimulerer immunsystemet. Eneste bivirkning som vi kjenner til, er en litt kraftig lukt.

Holder forkjølelsen unna

Hvitløk virker også forebyggende. En ny studie viser at å spise hvitløk hver dag kan halvere faren for å bli forkjøla. Og skulle en hvitløkspiser likevel gå ned for telling med feber og sår hals, er det sannsynlig at hvitløken gjør sykdomsforløpet både kortere og lettere. Se 23 andre supertips for kvinner.

Motvirker blodpropp

Forskning på hvitløkens egenskaper når det kommer til å motvirke blodpropp ble nylig publisert i Journal of Hypertension. Forskerne kom fram til at hvitløk senker blodtrykket, og kan senke risikoen for slag med 30-40 prosent, samt redusere risikoen for andre hjertesykdommer med 20-25 prosent.

Dreper bakterier

Hvitløkens bakteriedrepende egenskaper ble oppdaget tidlig på 1800-tallet. Da holdt de franske prestene, som spiste mye hvitløk seg friske, mens de britiske prestene ble svært syke av en hard influensa.

GODT TIL MYE: Men måten du tilbereder den på avgjør hvor sunn den er. Foto: Colourbox
GODT TIL MYE: Men måten du tilbereder den på avgjør hvor sunn den er. Foto: Colourbox Vis mer
image: Stadig flere helsefordeler oppdages
image: Stadig flere helsefordeler oppdages
image: Stadig flere helsefordeler oppdages

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: