STIV OG STØL? Stølhet er kroppens måte å reagere på at du har kjørt musklene hardt, og kommer ofte etter at du har trent noe nytt eller uvant. Det viser seg imidlertid at tøying ikke hjelper. Foto: Fotolia
STIV OG STØL? Stølhet er kroppens måte å reagere på at du har kjørt musklene hardt, og kommer ofte etter at du har trent noe nytt eller uvant. Det viser seg imidlertid at tøying ikke hjelper. Foto: Fotolia
Trening

Stiv og støl etter trening?

Dropp tøying - det kan faktisk gjøre vondt verre.

Selv om det er godt å kjenne på kroppen at du virkelig har gitt alt på trening, kan det enkelte ganger bli litt for mye av det gode.

For eksempel når du nesten ikke klarer å løfte beina, eller regner det som et lite mirakel at du i det hele tatt kom deg ut av sengen i dag morges.

Men hvorfor blir du egentlig støl, og hjelper det egentlig å tøye?

Nettopp dette fikk Helle Bornstein - treningsekspert og gründer av Smart Trening, spørsmål om fra en leser under sitt forrige nettmøtet på KK.no.

LES OGSÅ: Så enkelt forbrenner du dobbelt her

STØL? Eksperten kan fortelle at det ikke vil hjelpe å tøye ut etter treningsøkten. Foto: Rido - Fotolia
STØL? Eksperten kan fortelle at det ikke vil hjelpe å tøye ut etter treningsøkten. Foto: Rido - Fotolia Vis mer

Det hjelper ikke å tøye ut

Det er «Lise» som har fått nok av å være så umåtelig støl etter hver treningsøkt - spesielt etter styrketrening, og lurer på hva hun kan gjøre for å unngå det.

«Jeg har trent i mange år, både styrke og kondisjon. Likevel blir jeg skikkelig stiv og støl etter trening, og det er faktisk enda mer vondt 2-3 dager etter økten. What to do?»

«Jeg tøyer og strekker etter hver treningstime, men det ser ikke ut til å hjelpe. Har du noen tips? Det er så fryktelig ubehagelig å føle seg som en 80-åring i kroppen flere dager etter trening», skriver hun.

Svaret til Bornstein vil nok overraske mange. Hun kan fortelle at tøying ikke hjelper mot stølhet - snarere tvert i mot.






– Det kan faktisk gjøre det verre, siden du sliter mer på muskelfibrene når du tøyer.

Blant annet vil intensiv tøying forhindre at muskulaturen bygger seg opp igjen.

Men det er ikke dermed sagt at du ikke bør tøye ut i det hele tatt. Du blir ikke mindre støl, men tøying av kroppen kan minske livsstilsplager og gi deg en bedre holdning. Korte muskler kan nemlig forårsake alt fra ryggplager til dårligere joggeteknikk.

LES OGSÅ: Treningen du aldri bør droppe

Tren variert og spis omega-3

Stølhet er kroppens måte å reagere på at du har kjørt musklene hardt, og kommer ofte etter at du har trent noe nytt eller uvant.

Det som da skjer er at musklene dine yter mer kraft enn det de faktisk er bygget til - noe som kan føre til små skader inne i muskelen. Det er ikke like alvorlig som det høres ut, men muskulaturen blir revet i stykker på mikronivå.

– Det vil si at små proteiner i muskultaturen blir revet av. Det tar imidleritd bare et par dager før de vil gro sammen igjen, sier Bornstein.

– Det er vanlig å være støl i 1-4 dager. Det kommer an på hvor stor ødeleggelsen er.

Bornstein anbefaler Lise å være nøye med restitusjonen og la musklene få tid til å «gro sammen» igjen. I forhold til stivhet er det lurt med funksjonelle styrkeøvelser hvor du bruker egen kroppsvekt, og hvor du får trent bevegelighet. Eksempelvis strake markløft, et bens dype knebøy, og flies i kabler.

Sørg også for å få i deg omega-3 (flytende, fersk fiskeolje som oppbevares i kjøleskap i butikken), for å få god restitusjon, og husk å hvile mellom styrkeøktene - minimun én dag, sier hun.

LES OGSÅ: Slik setter du fart på fettforbrenningen

Superstøl? Slik bør du trene

Hvis du er veldig støl etter treningen for et par dager siden, kan Bornstein fortelle at det beste er å være i bevegelse med moderat intensitet.

– Unngå tung trening på muskultaturen de neste dagene, det kan gjøre stølheten verre. Istedenfor kan du for eksempel trene annen muskulatur. Det hjelper ikke å være i ro, eller ta varme bad, sier eksperten.

Hun kan fortelle at det er veldig vanlig å bli støl hvis du prøver noe nytt, men at stølheten som oftest blir mindre og mindre hver gang.

– Tenk at kroppen har fått en utfordring og at det er noe positivt.
Til forsiden