Søtsug

Stopp søtsuget

Er du en skikkelig godtegris? Slik får du kontroll på sukkertrangen.

Stopp søtsuget
Publisert
Sist oppdatert











Er du hekta på sukker? 91 prosent av alle kvinner opplever fra tid til annen et sterkt søtsug. Det kom fram i en studie ved Tufts universitet i USA.

  • Ta testen: Er du en sukkerslave?
  • Søtsugne kjendiser

  • Årsakene til at vi av og til får en uforklarlig trang til å velte oss i skumbjørner og sjokoboller er mange og komplekse, men det finnes grep du kan ta for ikke å bli en helt håpløs sukkerslave. Her er fire sentrale spørsmål du bør stille deg selv:


    1. Er du stresset?

    Når du er under press frigjører kroppen din et hormon kalt kortisol, som forteller hjernen din at du trenger trøst eller belønning. Trøstemat full av sukker roer ned hormonet. Når du gjentatte ganger griper etter godeposen etter en kjip dag, begynner hjernen din etterhvert å tro at sukker er medisinen mot ubehag. Dermed sender den ut signaler om at «nå er det på tide med Bamsemums», i situasjoner der du er stresset.

    Gjør heller dette:
  • Lat som om du er lykkelig. Sett på en plate med gladlåtene du liker best. Musikken vil få deg til å tenke på noe annet, og kanskje gi deg en følelsesmessig opptur. Lurer du kroppen til å tro at du er glad, vil den reagere deretter. Kortisolnivået synker, og resultatet kan være at du blir gladere og mer avslappet på ordentlig.

  • Vær tålmodig. Ikke gi etter for søtsuget med én gang det melder seg. Det er sjelden slik at sukkerbehovet bygger seg opp og blir sterkere og sterkere. Søtsug kommer i bølger; det kommer farende, topper seg og brytes. Tenk at du surfer på bølgen heller enn å drukne i den.

  • Velg bedre løsninger. Det du higer etter mer enn sukker er å føle deg bedre. Kanskje kjeder du deg, kanskje er du engstelig eller oppjaget. Du velger sukker fordi du har håp om at det kan gi deg en bedre følelse. Hvilke andre ting gir deg velvære? Hva med et deilig skumbad, en kopp kaffe med en god venninne, en telefonsamtale med moren din, eller kanskje kjapp sex med kjæresten?

  • Nødhjelp for sukkerslaver


  • 2. Spiser du for lite?

    Lever du på mindre enn 1000 kalorier om dagen, eller går på en diett hvor du nekter deg en hel matvaregruppe (for eksempel karbohydrater), vil kroppen din gå i sultemodus. Etter bare tre dager på et slikt opplegg synker kroppens nivå av det appetittregulerende hormonet leptin med over 20 prosent. Dette øker risikoen for at du overspiser når du får anledning til det, du mister gjerne noe av kontrollen over spisingen din. En studie publisert i tidsskriftet Appetite viste at kvinner som kuttet ut karbohydrater i tre dager, endte opp med å spise 44 prosent flere kalorier fra karbo-mat enn vanlig den fjerde dagen.

    Gjør heller dette:
  • Unngå forbud. Ta et stykke pizza eller en kakebit når det blir servert - du trenger jo ikke dytte i deg hele kaka.
  • Unngå dårlige erstatninger. Er det is du har lyst på, vil ikke yoghurt fungere som erstatning. I hvertfall ikke hvis du spiser en hel bøtte yoghurt i forsøk på på kvele suget etter fløteis. Du ender bare opp med å få i deg flere kalorier enn om du hadde unnet deg noen skjeer god iskrem.

  • Kampen mot søtsuget


  • 3. Sover du for lite?

    Noen få netter med dårlig søvn kan være nok til at kroppens nivå av det appetittregulerende hormonet leptin synker nærmere 20 prosent, ifølge en studie ved universitetet i Chicago. I tillegg stiger kroppens nivå av grehlin, et stoff som øker appetitten, med nærmere 30 prosent. Personene som deltok i studien opplevde dessuten at maten de da fikk lyst på var av det typisk usunne slaget; suget etter søtsaker og fet mat økte 45 prosent.

    Gjør heller dette:
  • Få i deg litt kaffe eller andre koffeinholdige drikker på dagtid. Koffein gjør deg mer våken, og når du føler deg mer opplagt er det lettere å unngå usunn mat.
  • Du skal ikke bruke kaffe som et middel for å slippe å sove nok, men altså som en kortidshjelper til du får deg en god natts søvn igjen.

  • Gode råd for trøtte tryner


  • 4. Er du et vanedyr?

    Hjernen din elsker rutine. Har du fått for vane å småspise popkorn eller sjokolade mens du ser på tv, har du skapt et mønster som går ut på at tv og sjokolade hører sammen.

    Gjør heller dette:
  • For å bryte mønsteret bør du la være å ha snacks innen rekkevidde. Risikoen for å mumse småsjokolade er langt mindre om den befinner seg i kjøkkenskapet og ikke på stuebordet. Det aller beste er jo om du ikke har slikt i huset overhodet.
  • Skap deg andre vaner som kan erstatte småspisingen. Mange strikker eller gjør annet håndarbeid eller småpusling mens de ser tv.

  • Jeanette Roedes beste råd mot søtsuget
  • KK-ekspert Jeanette Roede: Alternativ til sukker

  • Kilde: Prevention

    Stopp søtsuget
    Stopp søtsuget
    Stopp søtsuget
    Stopp søtsuget
    Stopp søtsuget
    Stopp søtsuget
    Stopp søtsuget
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer