MAGEFETT: Hvor mye fett du har på rumpa er ikke så viktig. Det er magefettet som har høyest dødelighetsrisiko. Kvinner anbefales et midjemål under 80 centimeter og menn 94 centimeter for å redusere riskoen for diabetes og hjerte- karsykdom.  Foto: konami11 - Fotolia
MAGEFETT: Hvor mye fett du har på rumpa er ikke så viktig. Det er magefettet som har høyest dødelighetsrisiko. Kvinner anbefales et midjemål under 80 centimeter og menn 94 centimeter for å redusere riskoen for diabetes og hjerte- karsykdom. Foto: konami11 - Fotolia Vis mer

Magefett

Stor mage = høyere dødsrisiko

Det handler ikke om hvor mye fett du har, men hvor du har det.

Aldri før har vi vært så opptatt av trening og kosthold som vi er i dag. Og vi er stadig på jakt etter drømmekroppen. Likevel er vi generelt mye tyngre i dag enn noen gang før.

Fedme og overvekt har blitt et vanlig problem, og er ansett som en av de største årsakene til at folk dør for tidlig.

Og det har ikke bare skumle følger for hjertet og blodårer, overvekt kan også gi samme leverskade som alkoholmisbruk.

Likevel handler det ikke alltid bare om hvor mye fett du har på kroppen, men hvor på kroppen fettet ligger. Det er nemlig magefettet som har den høyeste dødelighetsrisikoen, og er derfor mer farlig enn overvekt i seg selv.

VEKTEN ER IKKE ALT: Du bør ikke bli for opptatt av hva vekten og BMI-utregningen viser. Verken badevekten eller BMI tar hensyn til din muskelmasse, og den vet heller ikke hvor på kroppen fettet sitter.
VEKTEN ER IKKE ALT: Du bør ikke bli for opptatt av hva vekten og BMI-utregningen viser. Verken badevekten eller BMI tar hensyn til din muskelmasse, og den vet heller ikke hvor på kroppen fettet sitter. Vis mer

Regn ut din risiko

Det er Body Mass Index (BMI) som anses å være den mest pålitelige og korrekte måten å regne ut idealvekten på. Og denne utregningen kan også gi deg en pekepinn på graden av overvekt.

Likevel har denne metoden noen svakheter. Den tar for eksempel ikke hensyn til muskelmasse. Og siden muskler veier mer enn fett, kan BMI-en fort vise at du er overvektig, når du i virkeligheten egentlig bare er muskuløs. I tillegg sier BMI-en din lite om hvor mye magefett du har.

En gruppe forskere ved City College of New York har gjennom en studie utviklet en ny metode for å tallfeste dødelighetsrisikoen som er knyttet til magefedme. Teknikken kalles for «A Body Shape Index» (ABSI) og tar i tillegg til høyde og vekt også med livvidden i kalkuleringen.

Denne ekstra variabelen bidrar til å redegjøre for den økte faren som folk med såkalt eplefasong står overfor.

VÆR OBS: Har du mye magefett, selv om du ellers er slank, kan det faktisk være veldig helsesakdelig.  Foto: Dalmatin.o - Fotolia
VÆR OBS: Har du mye magefett, selv om du ellers er slank, kan det faktisk være veldig helsesakdelig. Foto: Dalmatin.o - Fotolia Vis mer

En oppfølgingsstudie som ble publisert 20. februar i år støtter deres påstand om at ABSI er en mer effektiv indikator på om du er i faresonen enn det BMI er.

Er du nysgjerrig på hvordan du ligger an med magefettet? Da kan du teste ABSI-kalkulatoren her.

Bør fokusere mer på magefett

Overlege og professor dr.med, Jøran Hjelmesæth, er leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, der han i de siste årene har behandlet tusenvis av mennesker med overvekt og fedmeproblemer. Siden 2004 har han også ledet senterets forskningsarbeid på sykelig overvekt og de sykdommene som følger med, og har derfor lang erfaring innenfor området.

– Denne nye indeksen tar utgangspunkt i at bukfedme er en kjent riskofaktor for hjerte-karsykdom og død, men den justerer også for BMI og høyde. Midjemålet (WC) er et godt mål for bukfedme og enkelt å måle, men forfatterne viser tall fra USA og UK som tyder på at den nye indeksen er et enda bedre mål for risikoen for fremtidig død, sier han til KK.no.

Om dette vil ha en praktisk betydning mener han krever mye forskning for å avklare. Men han er enig i at det bør fokuseres mer på bukfedme enn BMI. Det er tross alt det fettet som legger seg på magen som er det farligste fettet på kroppen.

MER FOKUS PÅ MAGEFETT: Overlege og professor dr.med, Jøran Hjelmesæth, er leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, og har lang erfaring med forskning og behandling av fedme. Han har tro på den nye utregningsmetoden, og mener det bør fokuseres mer på bukfedme enn på BMI. Foto: Jøran Hjelmesæth
MER FOKUS PÅ MAGEFETT: Overlege og professor dr.med, Jøran Hjelmesæth, er leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, og har lang erfaring med forskning og behandling av fedme. Han har tro på den nye utregningsmetoden, og mener det bør fokuseres mer på bukfedme enn på BMI. Foto: Jøran Hjelmesæth Vis mer

Derfor er det så farlig

At magefettet kan medføre skumle helsefarer er viden kjent, og det dukker stadig opp mer forskning på dette området. Fettet rundt mage og midje kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer og diabetes, samt føre til kroniske betennelsestilstander og nyreproblemer.

– Det er flere grunner til at fettet i buken er farlig. Disse fettcellene frigjør blodfett som gjør mer skade på innsida av blodårene enn fettet som setter seg på rumpe og lår. Slike skader kan lede til betennelser, som igjen kan resultere i åreforkalkning, hjerte- og karsykdom, hjerneslag og diabetes, forklarer han.

Noen legger på seg på rumpe og lår, mens andre får større pupper og grevinneheng. Det er ikke godt å si hvorfor fettet legger seg akkurat der. Men dette fettet er altså ikke like farlig som det som legger seg på seg på magen. Så det er ingen grunn til å være redd for den store rumpa di.

– Det fettet som kvinner spesielt har på rumpe og lår, er ikke skadelig, og mye tyder på at det kan være beskyttende. Det er først og fremst et lagringsfett som frigjøres når det er behov for det, sier Hjelmesæth.

Men hvor mye magefett er egentlig for mye? Faktisk skal det ikke så mye fett til før det kan medføre en helserisiko, men det finnes likevel ingen fasit.

– Nei, det er ingen fasit, men magefett kan indirekte måles som midjemål. Kvinner anbefales et midjemål under 80 centimeter og menn 94 centimeter for å redusere riskoen for diabetes og hjerte- karsykdom. Faren for hjerte- og karsykdommer øker betydelig når midjemålet er større eller lik 88 centimeter for kvinner og 102 centimeter for menn.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: