Stress

Stress deg ned

Er du stresset? Her er faresignalene - og tipsene.

Stress deg ned
Publisert
Sist oppdatert

  • LES OGSÅ: Hjemmestress verre enn jobbstress

    Stress og uro kan sette seg i både hode, mage og skuldre. Langvarig stress kan faktisk gjøre deg alvorlig syk.

    - Det er ulike måter å definere stress, men man kan si at det er kroppens måte å reagere på konflikter og tilstander den oppfatter som en trussel, sier Kristina Orth-Gomér, svensk professor i samfunnsmedisin, til kk.no.

    Ifølge Orth-Gomér er depresjon en vanlig reaksjon på langvarig stress, og for kvinner kan stress i privatlivet være enda farligere enn jobbstress.

    - Hvordan man reagerer på stress varierer fra person til person, men faktorer som legning, sosial bakgrunn og sosioøkonomisk status spiller inn.

    Orth-Gomérs forskning fant at kvinner som enten var genetisk belastet, manglet sosial trygghet, eller som for eksempel var arbeidsledige, hadde større risiko for å utvikle helseplager som følge av stress.

    - Og tilhører man alle tre gruppene, er man i verst tenkelige situasjon.

    Hennes råd for å takle stress er å ta en pause og forsøke å koble av når du føler deg stresset.

    - Enda viktigere er den sosiale støtten. Få hjelp av dine nærmeste, og lytt til hva familie, venner og kolleger hvis de ber deg roe ned litt.



    Symptomer på mildere former for stress kan være vanskelig å oppdage selv. KK har tidligere samlet de vanligste faresignalene:

  • Trøtthet, irritasjon, spenningshodepine
  • Konsentrasjonsvansker
  • Søvnproblemer
  • Raserianfall og aggresjon
  • Reagerer negativt på stimuli og andre mennesker
  • Blek, gusten ansiktshud
  • Kjenner ingen glede i jobben
  • Kjenner ingen glede hjemme
  • Spiser for mye eller for lite
  • Bruker stadig sovepiller eller beroligende midler
  • Vanskeligheter med å fatte beslutninger
  • Håravfall
  • Nervøse uvaner, som å bite negler eller gnisse tenner
  • Tap av sexlyst
  • Psykosomatiske problemer som astma, ryggproblemer, eksem


    Tips for å minske stress:
  • Skriv ned hva som stresser deg
  • Spis frukt og grønnsaker. Pass på at du får nok c-vitamin
  • Ta pauser i arbeidet
  • Legg deg ned i ti minutter. Spenn, vekselvis slapp av, i hele kroppen
  • Sjekk når du føler deg stresset. Noter hvilke situasjoner som er verst
  • Hold deg i bevegelse
  • Si «nei». Du trenger ikke fikse alt og rekke alt.
  • Forsøk å gjøre én ting om gangen. Det hjelper ikke å gruble hele døgnet over for eksempel ting på jobben - neste dag må du likevel ta problemene opp igjen og gjøre noe med dem.
  • Pass på at du har klare mål. Gjør det viktigste først.
  • Lag en arbeidsplan, men aksepter at den kan sprekke.
  • Søk støtte hos venner, snakk om det som stresser deg.
  • Lev sunt og regelmessig.
  • Kjenner du deg veldig anspent, prøv å riste kraftig på hendene. Pust rolig, inn gjennom nesa og ut gjennom munnen.


  • LES OGSÅ: Hjemmestress verre enn jobbstress

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer