VOND SVETTELUKT? Stress er faktisk det som gir verst svettelukt. Foto: alexandre zveiger - Fotolia
VOND SVETTELUKT? Stress er faktisk det som gir verst svettelukt. Foto: alexandre zveiger - Fotolia Vis mer

Svette

Stress gir verst svettelukt

Alt du bør vite om den til tider plagsomme kroppsvæsken.

Publisert
Svette er noe de fleste av oss har et forhold til, uansett om vi svetter mye eller lite når vi trener - eller når vi er stresset.

Og det er nok mange, særlig de som svetter mye, som har lurt på hvorfor dette er så individuelt, og hvorfor noen lukter mer enn andre.

Du - og alle andre mennesker, er utstyrt med mellom to og fire millioner svettekjertler, og kvinner har faktisk flere svettekjertler enn menn - selv om sistnevntes kjertler produserer mer svette.

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt vond kroppslukt

INDIVIDUELT: Hvor mye du svetter, er helt individuelt og ikke så mye å gjøre noe med. Men lukten, den kan du forhindre.  Foto: Fotolia
INDIVIDUELT: Hvor mye du svetter, er helt individuelt og ikke så mye å gjøre noe med. Men lukten, den kan du forhindre. Foto: Fotolia Vis mer

Stress lukter vondt

Svette som følge av høy temperatur, svette fra trening og svette fra stress er tre helt forskjellige ting - kjemisk sett. Og det er stress-svette som lukter aller verst, skriver Huffington Post.

Kroppen har to ulike former for svettekjertler, og svetten som kommer som følge av stress produseres av apokrine svettekjertler. Disse kjertlene befinner seg som regel i områder der det er mye hårvekst - som armhuler, hodebunn og skritt, men også rundt navle og brystvorter. Svetten som skilles ut her er mer fettholdig, og lukten er rett og slett resultat av bakterier som brytes ned når svetten utløses på huden.

Synes du ofte at du lukter vondt, kan det med andre ord være lurt å stresse ned.






Flere tips til hvordan du kan redusere svette og kroppslukt får du nederst i saken!

LES OGSÅ: Derfor bør du ta på deg deodorant på kvelden

Svette kjøler deg ned

Som KK.no tidligere har skrevet, er det flere naturlige årsaker til at man svetter - og at noen svetter mer enn andre.

– Å svette er kroppens naturlige måte å kjøle ned kroppen. Svettekjertlene stimuleres og produserer fukt som kjøler ned kroppen ved å trekke varmen til kroppens overflate, hvor den fordamper, har svetteekspert Dr. Noel Perin ved NYU Langone Medical Center, tidligere uttalt til Huffington Post

Når svettekjertlene transporterer varmen til kroppsoverflaten beskytter det celler og indre organer fra å bli ødelagt av overoppheting.

Men hvorfor svetter da noen mer enn andre?

– Alle kropper er forskjellige, så kroppens respons på varme og svetteproduksjon varier fra person til person, har Perin forklart.

LES OGSÅ: Bruk barnesjampo hvis du trener mye

HAR IKKE NOE Å SI PÅ FORMEN: Svettemengden under trening har ikke sammenheng med fysisk form.  Foto: Getty Images
HAR IKKE NOE Å SI PÅ FORMEN: Svettemengden under trening har ikke sammenheng med fysisk form. Foto: Getty Images Vis mer

Salt svette?

Når kroppstemperaturen stiger, som for eksempel under trening, stimuleres millioner av svettekjertler under huden. Disse kjertlene er i hele kroppen, men noen områder har høyere konsentrasjoner enn andre, som i håndflaten og på foten. De skiller ut en blanding av vann og salter, men denne svetten lukter faktisk ikke spesielt mye.

Saltinnholdet i svetten varierer også fra person til person. Hvis du har svette som svir i øynene, svir når det renner inn i et sår, smaker salt eller etterlater hvite flekker/streker på klær etter trening, så er du en «salt-svetter».

Da er det ekstra viktig at du sørger for å erstatte salttapet etter for eksempel en hard treningsøkt.

Under intens trening i varme, kan faktisk toppidrettsutøvere svette av mellom to og seks prosent av kroppsvekten sin - så hvis du trener veldig mye, i veldig sterk varme, er det ekstremt viktig å få i seg nok væske, salt og mat!






LES OGSÅ: Dette holder vi kjeft om

Ingen innvirkning på treningseffekt

At svetten siler under trening er - som KK.no tidligere har skrevet, helt normalt. Dersom du ikke svetter litervis, betyr imidlertid ikke det at du ikke får like god treningseffekt.

Siden hvor mye og hvor lett du svetter, samt saltinnholdet i svetten din, er helt individuelt, kan det være store forskjeller. Dermed er det ikke sikkert at du er i dårligere form enn de supersvette medlemmene på treningssenteret.

– Hvis to personer jobber med samme intensitet, har begge lik treningseffekt - selv om den ene svetter mer enn den andre, har KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe tidligere uttalt til KK.no.

SJENERT AV LUKTEN?: Det finnes spesialprodukter som kan få bukt med vond svettelukt. Foto: Getty Images
SJENERT AV LUKTEN?: Det finnes spesialprodukter som kan få bukt med vond svettelukt. Foto: Getty Images Vis mer

Når svetting blir et problem

Svetting som finner sted selv når du ikke trener, altså helt tilfeldig – som når du stresser eller når du hviler i relativ normal temperatur, kan være tegn på tilstanden som heter hyperhidrosis, eller overdreven svetting.

Et typisk tegn på dette er overdreven svette fra et spesifikt område på kroppen, som håndflaten eller armhulen.

Økt svetting kan være genetisk betinget. Problemet kan behandles på flere forskjellige måter, som med et såkalt iontoforeseapparat, lokalbehandling med pensling av stoffer, tablettbehandling, botox og operativ behandling, ifølge Hudlegekontoret.no.






LES OGSÅ: Svetter du plagsomt mye?

Reduser svetting og kroppslukt

Det finnes flere råd for å redusere svetting og kroppslukt, ifølge Norsk helseinformatikk:
1. Daglig dusj/bad. På den måten reduseres bakteriemengden på huden din, og forhindrer kroppslukt.
2. Tørk beina godt. Etter du har badet eller dusjet, tørk beina godt. Mikroorganismer trives godt i et vått og varmt miljø, som man ofte har mellom tærne. Eventuelt prøv fotpulver.
3. Sokker og sko av riktige materialer. Velg naturlige materialer til sokker og sko. Noen syntetiske materialer lar ikke beina puste nok, og da kan både svette og lukt forverres. Visse typer sportssokker er dessuten godt egnet til å absorbere svette.
4. Bruk forskjellige sko. Hvis du er plaget med fotsvette, bytt sko regelmessig, og ikke bruk samme sko to dager på rad. Skoen rekker ofte ikke å tørke inn over natten.
5. Bytt sokker ofte. Enkelt og greit.
6. Luft beina. Gå barbeint så ofte du kan.
7. Bruk antiperspirant. Anvend antiperspirant egnet for hender og føtter – gjerne uten parfyme.
8. Slapp av. Lær deg teknikker som gjør at du slapper av, som yoga og meditasjon. Stress kan nemlig øke svetteproduksjonen.
9. Mat og drikke kan påvirke. Enkelte matvarer og drikker kan virke inn på både svetting og kroppslukt, som koffeinholdig drikke, løk og hvitløk. Kutt ned på dette. Og ikke spis dette før du legger deg

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer