Livsstil

Stress kan senke forbrenningen

Kan være en årsak til at kiloene sniker seg på, viser ny forskning.

STRESS PÅVIRKER FORBRENNING: Det er ikke bare mat, gener og trening som spiller en rolle for forbrenningen.  En fersk studie viser at en stressende hverdag kan senke forbrenningen din, og dermed være en årsak til at kiloene sniker seg på. Foto: ARochau - Fotolia
STRESS PÅVIRKER FORBRENNING: Det er ikke bare mat, gener og trening som spiller en rolle for forbrenningen. En fersk studie viser at en stressende hverdag kan senke forbrenningen din, og dermed være en årsak til at kiloene sniker seg på. Foto: ARochau - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er godt kjent at stress ikke er bra for deg.

Faktisk er det årsaken til tre av fire hodepiner, og i mange tilfeller er det også en direkte årsakt til søvnløse netter og kviseutbrudd.

Men visste du at stress kan påvirke forbrenningen og vekten din?

En ny studie viser at stress kan senke forbrenningen i flere timer etter at du har vært stresset - noe som over tid kan påvirke vekten. 

LES OGSÅ: Derfor er stress så skadelig

Gjør at kroppen forbrenner mindre

- Vi vet fra før at det er større sannsynlighet for at du spiser usunt når du er stresset, og våre data sier at det er større sannsynlighet for at du legger på deg når du i tillegg spiser feil mat siden du forbrenner mindre kalorier, sier Jan Kiecolt-Glaser til Newswise.com.

Han er professor ved den psykologiske avdelingen ved Columbus Universitet i Ohio , og leder av studien (les mer om studien her).

Sammen med teamet sitt undersøkte han hvordan stressnivået til deltakerne hadde vært de siste dagene, og deretter hvordan forbrenningen deres var når de fikk servert et måltid.

STRESS: En av de vanligste årsaken til at kvinnene i studien følte seg stresset, var krangel med ektefeller eller kolleger, problemer med barna eller stort press på jobben- Foto: Jürgen Fälchle - Fotolia
STRESS: En av de vanligste årsaken til at kvinnene i studien følte seg stresset, var krangel med ektefeller eller kolleger, problemer med barna eller stort press på jobben- Foto: Jürgen Fälchle - Fotolia Vis mer

Måltidet besto av 930 kalorier - som er relativt mye mer enn en gjennomsnittsmiddag, og 60 gram fett. Etter at de hadde fått måltidet, så de hvor raskt kroppen kunne forbrenne kalorier og fett, samt blodsukkernivåene, insulin og nivåene av stresshormonet kortisol.

I gjennomsnitt kunne de se at kvinnene som hadde stresset mye i løpet av de siste 24 timene før måltidet, forbrant 104 færre kalorier enn de som ikke hadde stresset.

I løpet av et år, kan dette resultere i en vektoppgang på fem kilo.

LES OGSÅ: Den beste måte å grille fisk

Stresset? Dette bør du ha i kjøleskapet

Kvinnene som stresset hadde også et høyere nivå av insulin. Dette fører til lavere fettoksidasjon, noe som gjør at fettet blir lagret i kroppen, fremfor å bli brukt som energi.

- Dette betyr at stress over tid kan føre til vektoppgang, sier Kiecolt-Glaser.

Den vanligste årsakene til at kvinnene i studien var stresset, var krangler med kolleger eller ektefeller, uenigheter med venner, problemer med barna, eller press på jobben.

Tidligere studier har også funnet sammenheng mellom depresjoner og vekt, men forskerne fant ikke de samme resultatene her. Det var kun kombinert med stress at forbrenningen ble påvirket.

Bakgrunnen for undersøkelsen er at det i tidligere studier har kommet fram en klar sammenheng mellom stress og sug på usunn mat. Men det finnes visst også mat som kan hjelpe deg med å stresse ned.

Her er noe av maten du bør se etter:

STRESSENDE HVERDAG? Spis avokado. Frukten skal visst kunne hjelpe deg med å stresse ned. I tillegg er den proppfull av sunne næringsstoffer.  Foto: Olga Kriger / Alamy/All Over Press
STRESSENDE HVERDAG? Spis avokado. Frukten skal visst kunne hjelpe deg med å stresse ned. I tillegg er den proppfull av sunne næringsstoffer. Foto: Olga Kriger / Alamy/All Over Press Vis mer

  • Havregryn
  • Avokado
  • Skummet melk
  • Appelsiner
  • Laks
  • Spinat
  • Pistasjenøtter
  • Mandler
     

LES OGSÅ: Slik ser du om avokadoen er moden

Og hvis du vet at du står foran en stressende uke, er det lurt å ha disse sunne, anti-stressende matvarene i kjøleskapet.

- Vi kan ikke alltid unngå stress, men du kan forberede deg ved å ha sunne matvarer tilgjengelig i skap og kjøleskap. Når stresset kommer, er det lettere å gå for noe sunt enn mat som er lett tilgjengelig og inneholder mye fett, sier Kiecolt-Glaser.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer