DET FINNES BEDRE LØSNINGER: Ikke gi etter, ikke gi opp. Sjekk rådene under, og gå videre.  Foto: Colourbox.com
DET FINNES BEDRE LØSNINGER: Ikke gi etter, ikke gi opp. Sjekk rådene under, og gå videre. Foto: Colourbox.com Vis mer

Stress

Stress ned på 60 sekunder

Fem teknikker som får deg til å slappe av, kjapt!

Stress er nok noe de fleste av oss merker fra tid til annen, og med presset mange opplever (både i forhold til karriere, trening og familie) i dagens samfunn, er det ikke så rart om skuldrene sitter litt vel høyt mot slutten av uken.

Kjenner du at hodepinen er i ferd med å melde seg, at pulsen banker i halsgropen, eller at du er litt sliten og utmattet, er det faktisk ikke så mye som skal til for å få kroppen til å roe seg ned igjen.

Uansett om du er på jobb eller hjemme, så kan du med disse fem «nedstressings»-teknikkene, utarbeidet av ekspertene på helsenettstedet Health.com (ekstern lenke), roe ned kroppen på mindre enn ett minutt.

TA TESTEN: Hvor stresset er du?

Dette kan du prøve:


1. Se opp i taket og tell ned fra 60

Det å se oppover stimulerer det parasympatiske nervesystemet, som senker blodtrykket og roer pulsen. Ved å telle sakte nedover vil du også tømme hjernen og hindre den i å oppfatte stressende distraksjoner.

LES OGSÅ: Dette sier kroppsspråket ditt

2. Skriv ned bekymringene dine på en blokk og gjem dem til dagen etter

Det å notere ned alle bekymringene og problemene dine på et stykke papir – og vite at de er skrevet ned slik at du kan jobbe deg gjennom dem senere, kan hjelpe deg til å glemme alt det vanskelige for en stund, slik at kroppen klarer å hente seg inn igjen.

LES OGSÅ: - Kvinner trenger husmorvikar på resept

3. Pust inn og ut gjennom nese og munn ti ganger

Dyp og rolig pusting (inn gjennom nesen, ut gjennom munnen) kan hjelpe til med å senke pulsen og roe ned kroppen. Fokuser på magen din, som går opp og ned, og at pusten flyter inn og ut. Ved å fokusere helt og fullt på kroppen og pustingen din vil du heller ikke bli så lett distrahert.

LES OGSÅ: Hvilken farge har du på soverommet?

4. Fantaser om at du svever på en sky

Guidet fantasi er en effektiv form for meditasjon som kan gi en kort avløsning fra hverdagslige bekymringer og stress. Sørg for at du bruker alle sansene dine når du gjør dette – fantaser om tingene du kan se fly forbi mens du befinner deg på dette fredelige stedet, hva du kan høre og hva du kan lukte.

LES OGSÅ: Glem yummy mummy-stresset

5. Spenn og løs opp alle musklene fra hodet til tærne

Kroppen svarer som regel på stress ved å (ufrivillig) spenne musklene, noe som kan forårsake smerte og ubehag. Forsøk derfor å ta deg ett minutt hvor du spenner og så løser opp alle musklene i kroppen din. Dette gjør at musklene slapper raskere og lettere av, noe som fører til at det tar lengre tid før de spenner seg på nytt.

LES OGSÅ: Hormonet du bør elske

Kaffeog valnøtter mot stress

Å puste med magen, telle sakte til ti, lukke øynene og forestille seg et naturparadis er ikke de eneste metodene for å forhindre stress.

Som vi i KK.no tidligere har skrevet kan nemlig kaffe også gjøre samme nytte, hvis du er kvinne.

Ifølge resultatene av en psykologisk studie gjort ved universitetet i Bristol kan kaffe (to til fire kopper om dagen er det beste) øke yteevnen din og skjerpe deg når du er under press.

Også valnøtter har vist seg å være bra mot stress. I en studie gjennomført ved Pennsylvania State University i USA fant forskere ut at det å inkludere valnøtter og valnøttolje i kosten senket hvilepulsen til testpersonene.

I tillegg steg blodtrykket deres langt mindre enn før da de ble utsatt for stress.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om kaffe


Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: