STRESS OG BEKYMRINGER: I en travel hverdag er det stadig flere som kjenner på at de stresser for alt de ikke rekker. Christine Otterstad, sertifisert coach, har gode tips til hvordan du kan komme deg ut av den ondesirkelen.  Foto: Andy Dean - Fotolia
STRESS OG BEKYMRINGER: I en travel hverdag er det stadig flere som kjenner på at de stresser for alt de ikke rekker. Christine Otterstad, sertifisert coach, har gode tips til hvordan du kan komme deg ut av den ondesirkelen. Foto: Andy Dean - Fotolia Vis mer

Stress

Stresser du for alt du ikke rekker?

- Det har blitt en ny livsstilssykdom, sier eksperten.

Visste du at stress gjør deg eldre?

Det er faktisk bare en liten del av hva stress gjør med kroppen din. Tidligere studier har vist at stress er like skadelig for kroppen din som å røyke.

Likevel er hverdagen for veldig mange av oss preget av mye stress og mas. Vi stresser fra jobb til trening, til barnehagen, innom butikken og med matlagingen – for å nevne noe.

Og når kvelden kommer, sitter vi likevel med dårlig samvittighet for alt vi ikke fikk gjort.

Så, hva kan du gjøre? Hvordan kan du få mer orden i hverdagen, og hvordan kan du lære deg å stresse ned? Vi spurte Christine Otterstad, sertifisert coach og fast spaltist i KK.

LES OGSÅ: Nå bør du ha rabarbra på menyen

Er stress den nye livstilssykdommen?

- Dette er mer eller mindre blitt en ny livsstilssykdom i samfunnet, og de fleste som oppsøker meg har en eller annen ufordring i forbindelse med dette, forteller Otterstad.

Hun mener at den stressende hverdagen er et resultat av to ting:

  • For mange oppgaver presset inn i hverdagen. I dag er det mye mer av alt - alt fra jobb til trening, og til ungenes fritidsaktiviteter.
  • Feil fokus i hverdagen. Fremfor å fokusere på alt du faktisk fikk tid til, fokuserer vi på alt vi skulle ha gjort og alt vi ikke fikk tid til. 

Resultatet er ofte søvnløse netter, humørsvingninger, lite energi, hjertebank, hodepine, at du blir hissig, søtsug - og ikke minst, dårlig samvittghet for alt du ikke har tid til.

SØVNLØSE NETTER? Vanlige konsekvenser av mye stress og bekymringer er blant annet søvnløse netter, som igjen gjør at du får lite energi.  Foto: (c) Wavebreak Media LTD/LightWave/Corbis/All Over Press
SØVNLØSE NETTER? Vanlige konsekvenser av mye stress og bekymringer er blant annet søvnløse netter, som igjen gjør at du får lite energi. Foto: (c) Wavebreak Media LTD/LightWave/Corbis/All Over Press Vis mer

Hvis du opplever stress ofte eller over lengre tid, vil det gå utover helsen.

Det er hormonet kortisol som spiller hovedrollen når vi er stressa, og forbereder deg til å flykte eller slåss. Det moderne mennesket opplever imidlertid stress lang oftere, og ettersom kortisol kan svekke immunforsvaret og aktiviteten til hvite blodceller, blir vi mer utsatt for sykdom.

Studier har blant annet vist at langvarig stress kan øke risikoen for hjerteinfarkt.

LES OGSÅ: Topp treningseffekt på 10 minutter

Finn ut hva du kan eliminere

Så hva kan du gjøre for å få bedre kontroll i hverdagen og redusere stress?

- Ta en god titt på hverdagen din og finn ut hva du kan eliminere, forteller Otterstad, og understreker at - ja, det er alltid noe som kan fjernes. 

Ikke minst må du ha riktig fokus - fokuser på hva du faktisk får til og glem det du ikke rakk denne dagen. Tenk også at bra er godt nok. Alt trenger ikke være perfekt og det er helt greit at ungene får brødskiver til middag en gang i blant.

I tillegg må du huske på det er lov til å si nei.

- Hvis du ikke setter dine egne mål, vil andre gjøre det for deg. Våg å si «nei takk, det har jeg ikke lyst til å være med på», sier Otterstad. 

- Prøv også å finne ut hva som får deg til slappe av og flyte med. En bok? En tur? En film? Kafe med venninne? Gjør noe du vet vil få deg til å slappe av.

GI DEG SELV ET FRIROM: Enten det er en god bok, en film eller en tur på kafé med venninner, er det viktig å sette av litt tid til å slappe av.  Foto: BlueSkyImages - Fotolia
GI DEG SELV ET FRIROM: Enten det er en god bok, en film eller en tur på kafé med venninner, er det viktig å sette av litt tid til å slappe av. Foto: BlueSkyImages - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Stress gir tre av fire hodepiner

Ikke ta med deg stresset hjem

Det kan likevel høres vanskelig ut, og hvis du allerede stresser for mye kan det være lett å gi opp før du har gitt det et forsøk.

Så først - prøv deg på noen av disse triksene:

- Ikke ta med deg jobb eller andre utfordringer hjem. Sørg for å ha en frisone. Vi trenger å skifte fokus i løpet av en dag, så gi deg selv til til å la jobb være jobb og bekymringer være bekymringer, sier Otterstad.

- Fokuser på alt du fikk til og rakk denne dagen - og glem det andre. I morgen er det en ny dag og da rekker du litt mer, sier hun.

I tillegg understreker coachen hvor viktig det er at du ikke sammenligner deg selv med andre. Du må gjerne inspirere, men ikke sammenligne. Hun forklarer at alle har forskjellige utgangspunkt - ikke minst liv, så det blir helt feil å sammenligne.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: