Foto: All Over Press
Foto: All Over Press Vis mer

Kosthold

Styr unna den strenge dietten

Gjør heller små endringer du kan leve med.

Nyttårsfeiringen er over og samtidig som enda et år er avsluttet blir det satt nye mål for det kommende året.

Det vanligste nyttårsforsettet er å gå ned noen kilo, kanskje spesielt de du la på deg i julen. Man starter alltid hardt og kutter ut både karbohydrater og fett.

Problemet er imidlertid at mange sikter for høyt og ikke klarer å følge den nye dietten de har laget for seg selv.

– Nå hagler det med slankeråd i aviser, på radioen og på TV. Mange av dem er svært ambisiøse med mye trening og strenge dietter. Fint, men feil hvis man ønsker å hjelpe og inspirere mange. Lista legges for høyt, sier Camilla Andersen, ernæringsfysiolog i Somebody.no i en pressemelding.

Mange gir opp før de har begynt

Andersen mener at mange gir opp før de har begynt fordi tipsene fra alle slankeguruene og treningsprodetne gir inntrykk av at du må legge om hele livsstilen din. Det er ikke nødvendig.

- For mange vil en god start være å hoppe over annenhver kake, bolle eller porsjon med pommes frites! For å lykkes på sikt, må man begynne i det små. Enkle endringer i spisevaner og innføring av hverdagsaktivitet. Gå litt mer. Finne påskudd til å bevege seg både inne og ute. Reis deg litt oftere fra stolen for å hente noe, og gå når du skal i butikken, sier hun.

FoxNews.com har også forslag til noen enkle endringer som gjør at du klarer å holde deg til dietten din.

Les også: 52 tips som forbrenner fett

Spis frokost

Frokost ER faktisk en av de viktigste måltidene. Visste du for eksempel at sumobrytere i Japan ikke får servert frokost nettopp for å senke forbrenningen deres? Frokosten din setter i gang forbrenningen, så start dagen din med en frokost som kombinerer fiber og magre proteiner.

Få mer fiber inn i kostholdet ditt

Fiber er en av hemmelighetene til enkel vektnedgang. Fiberrik mat senker følelsen av sult som gjør at du spiser mindre gjennom dagen. Den anbefalte mengden for kvinner er omkring 30 til 35 gram per dag.

Et godt tips for å spise mer fiber er å spise en grov frokostblanding om morgenen eller lage deg en miks av frokostblandingen og en yoghurt på ettermiddagen.

Les også: Helsebomben du vil elske nå

Spis mer meieriprodukter

Nyere undersøkelser har vist at melkedrikkere blir slankest. Hvis du ikke får nok kalsium kan dette gjøre at kroppen frigir calcitriol, et hormon som bidrar til at kroppen lagrer fett. Hvis du får nok kalsium i løpet av dagen bidrar dette til å brenne fett mer effektivt.

Meieriprodukter er rike på kalsium og proteiner, men den inneholder også fettstoffer som bidrar til å tette blodårene. Velg derfor meieriprodukter med minst mulig fett.

Spice opp maten

Tidligere forskning har vist at inntak av capsaicin - ingrediensen som gir chilien og tabascoen det ekstra kikket - kan øke stoffskiftet ditt og gjøre at du føler deg mer mett etter et måltid.

Spis derfor mat som det er litt futt i. Gå til innkjøp av chili, tabasco og grønn pepper og lag en hot middag eller drink. Ved siden av å sette i gang stoffskiftet ditt, gjør den deg også mer våken og lysten på sex.

Les også: Snacks du kan fråtse i

Start måltidet med suppe

En bolle med suppe er en god måte å unngå større matinntak på. De fleste suppene har lite kalorier og mye fiber som gjør at du bli mett og tilfredstillt.

En studie gjort av Penn State University viste at kvinner som hadde en bolle med suppe før lunsj fikk i seg 100 kalorier mindre enn dem som droppet suppen og spiste kun lunsj. Dette tilsvarer omkring fem kilo, som du kunne spart deg for i løpet av et år.

De beste alternativene av suppe er de som ikke er kremet, men som er fylt med grønnsaker.–

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: