Går du for hardt ut kan motivasjonen fort ta slutt. Foto: All Over Press
Går du for hardt ut kan motivasjonen fort ta slutt. Foto: All Over Press
Trening

Styr unna denne treningstabben nå

Ikke gå i januarfella.

Januar måned er her for fullt. Treningskjedene rundt om i landet kjører massive kampanjer for å rekruttere nye kunder, og vi hiver oss på for å bli kvitt juleflesket.

Dessverre ender mange opp som støttemedlemmer alt i februar.

Les også: Dette avgjør slankekuren

Hvorfor blir det slik? Hvilke tabber er det vi gjør når vi ikke klarer å følge opp treningsforsettene?

- Huff, ja, det er nesten vondt å se på, sier Ina Garthe, vår trenings- og kostholdsekspert her på KK.no.

Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no. Foto: Astrid Waller
Ina Garthe er trenings- og kostholdsekspert i KK. Du kan sende inn spørsmål til hennes spalte i bladet på ina.garthe@kk.no. Foto: Astrid Waller Vis mer

For høye forventninger

- Den største feilen er at det blir litt «alt eller intet»-prinsippet. NÅ skal man altså kutte ut alt godteri og junk og spise bare sunt og trene masse. Når vi har alt for høye forventninger og krav til oss selv i forhold til å gjøre store endringer, vil vi som regel feile etter en stund, sier Ina.

Les også: Slik trener og spiser Ina



- Begynner du for hardt med treningen, vil du kunne oppleve skader i verste fall - og i beste fall bli kvalm av stølhet og mistrivsel med treningen. Det er ikke gøy å trene når alt gjør vondt og du har blodsmak i munnen. Samtidig skal du da kutte ned på energiinntak, og mange kutter også ned på karbohydrat-inntak. Dette skaper heller ikke den optimale følelsen når man trener; sulten, hodepine og litt svimmel, gir ikke det beste grunnlaget for en super spinningtime med bånn gass.

Her er Inas hotteste tips til deg som vil ned noen kilo og starte et nytt og bedre liv nå:

- Ta det rolig, vær tålmodig, og du vil se at du vil lykkes på sikt. Vær realistisk og se hva du kan få til.

Legg en plan

Planlegg og sett av tid fremover i boken din - gjerne sammen med noen.

Vær realistisk

Vær realistisk og begynn i det små. Er du helt utrent kan du begynne med en gåtur tre ganger i uken. Øk lengde, frekvens og intensitet etter hvert som du blir i bedre form. Eller begynne med rolig styrketrening og få veiledning.

Begynn med treningen først

Når du har kommet godt i gang der, kan du begynne å tenke på kosten.

Formulér et kostholdsmål

Hvis du vil endre kosten din, tenk på hva målet ditt er. Du vil IKKE leve på grønn smoothie og urter resten av livet og ekstreme dietter vil gjøre mer skade enn nytte.

Gjør de små endringene som virkelig teller på sikt og som ikke ødelegger verken familieliv eller sosialt liv.

Enkle ting som å bytte fra kneipp til grovbrød, mer umettet fett (fet fisk), rene proteinkilder (fileter), magre meieriprodukter og alkohol/godteri i spesielle anledninger, vil de fleste av oss kunne følge uten store problemer.

Ofte hjelper det at man kutter ut alt unødvendig i kosten og erstatter dette med noen sunne varianter (mer frukt og grønnsaker).

Vær tålmodig

Husk at raske resultater forsvinner raskt. Vær tålmodig og du vil få noe du kan leve med over tid og en varing endring!



Til forsiden