KALORIBOMBE: Spiser du mellom fire og seks store sjokoladekjeks kan dette kalorimessig tilsvare en hel middag.  Foto: Maris Kiselov - Fotolia
KALORIBOMBE: Spiser du mellom fire og seks store sjokoladekjeks kan dette kalorimessig tilsvare en hel middag. Foto: Maris Kiselov - Fotolia
Kaloribomber

Styr unna disse i kjekshyllen

Spiser du fire kan det fort tilsvare en middag.

Når magen rumler som verst og det er fortsatt noen timer til neste ordentlige måltid, er det fort gjort å bevilge seg selv en aldri så liten godbit.

Er du en av dem som tenker at det ikke er så farlig å ty til en kjeks eller to når søtsuget melder seg, for de er jo tross alt så små?

Hvis du lar deg friste en sjelden gang, spiller det liten rolle, men dersom det blir et mønster som gjentar seg dag etter dag, da har det blitt en uvane som ikke gir noen gevinst, hverken helse- eller vektmessig.

Det viser seg nemlig at en god del av kjeksfavorittene ikke bare inneholder mye av det usunne fettet, men de er også stappfulle av sukker og kalorier. Og spiser du mange nok kan dette fort tilsvare en hel middag.

LES OGSÅ: Slik unngår du å småspise

Tettpakket med kalorier

Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog, forteller at mange kjeksvarianter inneholder mye usunt fett og sukker, samt lite fiber og protein, noe som resulterer i at disse ikke bidrar med de gode næringsstoffene kroppen vår trenger.

- Inneholder kjeksene i tillegg sjokolade, nougatfyll eller lignende vil heller ikke dette sees på som positivt, da dette også bidrar til tomme kalorier uten nyttige næringsstoffer, sier hun.

Kjeks kommer stort sett med både raffinert hvetemel, sukker og usunt fett, og det er disse raffinerte hvite kaloriene som gir deg skyhøye blodsukkertopper som utløser blodsukkeralarmen i kroppen din. Berit Nordstrand, som er lege og forfatter, samt blogger om mat og helse på fraiva.no, forteller at dette slår på stressmodus og slår av fettforbrenningen din.

- Raffinerte hvite kalorier er i tillegg raffinert fri for plantestoffer vitaminer og mineraler som forbrukes når karbohydrater forbrennes til energi i cellene dine. Kjeksene må altså stjele slike næringsstoffer fra kroppen din for å forbrennes, og tapper deg for verdifull næring.

- Kjeks er derfor ikke bare tomme kalorier, de tapper deg også for næringsstoffer som du trenger for å få overskudd, god sinnsstemning, et aktivt immunforsvar, topp konsentrasjon og hukommelse. Det blir spesielt uheldig om du erstatter annen mat med kjeks, sier hun.

LES OGSÅ: - Én bolle en gang i blant holder

TAPPER DEG FOR ENERGI: Kjeks tapper deg for næringsstoffer som du trenger for å få overskudd, god sinnsstemning, et aktivt immunforsvar, topp konsentrasjon og hukommelse. Foto: PantherMedia
TAPPER DEG FOR ENERGI: Kjeks tapper deg for næringsstoffer som du trenger for å få overskudd, god sinnsstemning, et aktivt immunforsvar, topp konsentrasjon og hukommelse. Foto: PantherMedia Vis mer

Kan fort bli et helt måltid

Ifølge Erik Arnesen, som er helsefaglig rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL), er ikke kjeks i små mengder usunt i seg selv, men problemet er at de har høy energitetthet, noe som vil si at de er tettpakket med kalorier, sukker og fett fordelt på et veldig lite volum.

- Dette varierer selvsagt fra kjeks til kjeks og hvor store de er, men 100 gram inneholder som regel 400 til 500 kalorier, og kalorimessig kan dette tilsvare et helt måltid.

- 100 kalorier kan for eksempel tilsvarer én grov sjokoladekjeks, syv Ritz-kjeks eller to til tre kornmo-kjeks. Så hvis du for eksempel spiser tre til fire store cookies med sjokolade nærmer du deg faktisk kaloriinnholdet til en middag, forteller han til KK.no.

Når innholdet i kjeks er mye sukker og en god del fett, blir totalsummen en energirik matvare, og ifølge Nordstrand skal det da ikke mange kjeks til før man er nær en uønsket høy kalorimengde.

- Kjeks kommer med mange kalorier, og kan gjerne tilsvare en liten middag i energi - men de fleste kan betegnes som «byggeklossefri». En liten saltkjeks kommer med omkring 20 kalorier. Spiser du fem slike kjeks alene uten ost, så har du like mange kalorier som litt yoghurt naturell med masse friske bær som både gir deg verdifull næring og metthetsfølelse i timevis.

- Selv fullkornkjeks kan ha 30 kalorier per kjeks, og med ost på toppen blir fort to beskjedne kjeks et lite måltid. Selv kjeks som fremtones som sunne fullkorns kjeks inneholder en god del «tilsatt sukker», som slår av fettforbrenningen din og starter blodsukkerkaoset i kroppen, sier hun.

SUNNE KJEKS: Selv kjeks som fremtones som sunne fullkorns kjeks inneholder en god del «tilsatt sukker». Foto: scphoto48 - Fotolia
SUNNE KJEKS: Selv kjeks som fremtones som sunne fullkorns kjeks inneholder en god del «tilsatt sukker». Foto: scphoto48 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Velger du riktige karbohydrater?

Styr unna disse ingrediensene

Om du har skikkelig lyst på en snack og kjeks er det eneste som frister, mener Nordstrand det er veldig lurt å styre unna de kjeksvariantene som inneholder mye sukker i tillegg til delvis herdet fett eller transfett.

- Transfett fremstilles kunstig ved industriell bearbeiding av fett og olje, og øker holdbarheten på varen. 

- Mattilsynet har fra 2014 satt en grense på to gram transfett per 100 gram for varer solgt i Norge. Det er viktig fordi slikt fett oppfører seg annerledes i kroppen enn naturlig fett. Kunstig herdet fett er assosiert med økt flere sykdommer, både overvekt, diabetes type 2, betennelsesplager, høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdom og kreft. Det er altså ikke «ett fett» hvilken kjeksvariant du velger. Tenk på kjeks som søtsaker og nyt dem i begrensede mengder, sier hun.  

Bjørnstad forteller at kjeksvariantene med mye sukker, lite fiber og mye fett vil være de som er minst sunne fordi de inneholder lite av de gode næringsstoffene som «langsomme karbohydrater», proteiner, umettet fett og fiber, samt at det bidrar minimalt med viktige vitaminer og mineraler.

- Når det er sagt så synes jeg ikke at du skal gå rundt og tenke over hvilke kjekstyper som er «verstingene». Vær heller mer bevisst på mengden du spiser.

- Vi har alle ulik smaker og behov, og da vil mange heller sette pris på å kunne nyte en eller to av favorittkjeksene sine fremfor å velge en «sunnere» kjeks som man egentlig ikke synes smaker noe godt. Det å spise og kose seg handler like mye om matglede, men selvfølgelig så er det greit å vite at kjeks ofte inneholder en del kilokalorier per stykk, sier hun.

HJEMMELAGET: Det kan være lurt å lage kjeksene selv for da har du full oversikt over hva de inneholder og kan tilsette akkurat de ingrediensene du liker best. Foto: Jiri Hera - Fotolia
HJEMMELAGET: Det kan være lurt å lage kjeksene selv for da har du full oversikt over hva de inneholder og kan tilsette akkurat de ingrediensene du liker best. Foto: Jiri Hera - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Frokostblandingen kan være like søt som kjeks

Se etter dette i kjekshyllen

Dersom du ønsker å unngå de verste kaloribombene i kjekshyllen mener Bjørnstad du bør se etter de variantene som inneholder mye fiber, lite sukker og lite fett.  

- Unngå de med sjokoladetrekk og kremfyll, og velg heller kjeks med for eksempel nøtter og tørkede bær. I tillegg bør du se etter de som er laget med en grovere meltype, fullkorn eller havre.

Hun mener det også kan være en idé å lage kjeks selv fra bunnen, da du på denne måten har full oversikt over hva de inneholder.

- Det beste er å lage sine egne kjeks der man selv vet hva slags ingredienser som er blitt brukt, og dermed kan man også redusere sukkermengden, bruke en grovere meltype eller havregryn og kanskje tilsette noen frø og nøtter for å gjøre kjeksen både sunnere og mer næringsrik.

- Biter av mørk sjokolade vil også være bedre enn tradisjonell melkesjokolade da den mørke varianten har et høyere kakaoinnhold som bidrar med flere antioksidanter. Unngå et høyt innhold av sukker ved å gjøre kjeksen naturlig søt med ingredienser som for eksempel banan, honning eller tørket frukt, sier hun.

Til forsiden