Kosthold

Styr unna fast food-sjappene

Her er den sunne kjappmaten.

Det har blitt en del av den travle hverdagen vår. Samboeren tyr kanskje til en pizza fra Peppe's hvis det er hans tur til å lage mat.

Les også: Velg sunn hurtigmat

Eller barna ønsker seg en tur på McDonald's med en gang helgen har innhentet dere. Vi snakker om fast food, som i dag er å finne overalt. Og de fleste av oss pleier å kjøpe dette forholdsvis ofte.

Har vi nå kommet inn i en helt ny tidsalder? Har vi kommet inn i kebabalderen?

- I dag har vi tilgang på fast food nesten over alt hvor vi ferdes. Mange frembyr mat vi kan ta i hånden og spise på veien. Lettere tilgjengelighet gjør at vi kjøper og spiser denne maten oftere. Dessuten er denne type mat billigere enn annen, og mange av oss tenker mer på hvor mye mat vi får per krone enn hvor godt eller dårlig den gjør oss, sier Kirsti Bjerkan, som er klinisk ernæringsfysiolog.

Les også: Synet av denne gjør deg feit

Sunn fast food er mindre tilgjengelig

Bjerkan forteller at fast food bidrar til mye kalorier, men lite av hva annet kroppen vår trenger.

- Det er ofte mye fet og/eller søt og salt mat som ikke innbyr til de stor smaks- og matopplevelsene. Det er noen alternativer av sunn fast food som har startet å komme. Dessverre blir prisen på denne type mat høyere enn tradisjonell fast food og er derfor ikke konkurransedyktig. Den sunnere fast fooden er også mindre tilgjengelig i forhold til tradisjonell fast food. Selv om også enkelte av de vanligste fast food restaurantene har sunnere alternativer på menyen, sier hun.

Les også: Derfor spiser du for mye

70 prosent av kaloribehovet i ett måltid

Navnet fast food røper at maten skal lages og spises fort. Med dette mener også Bjerkan at det er lite rom for å nyte maten, og en del av matgleden blir borte. Hun forteller denne maten ofte kommer i tillegg til de andre måltidene våre som gir en dobbel uheldig effekt. Det verste med fast food er imidlertid den som kombinerer usunt fett, sukker eller raffinerte karbohydrat og mye salt.

- Mange som tilbyr fast food markedsfører hele menyer som scorer høyt på disse punktene. Ved å spise en meny kan man få i seg over 50 prosent av det man trenger av kalorier for en hel dag (for menn) og mer enn 70 prosent for en kvinne. Inntaket av mettet fett og salt ligger over anbefalt nivå, og inntaket av fiber kan nesten ikke regnes, sier hun.

I tillegg mener Bjerkan at det er viktig å styre barn unna fast food ettersom det er viktig å utvikle barnas smaksopplevelser, noe fast food ikke gjør. Siden vi har en mye mer hektisk hverdag enn tidligere mener hun det kan være mange familier som ofte tyr til slik type mat.

Les også: Jo, folk var tynnere før.

Finnes bedre alternativer

Til tross for mengden kalorier mye av fast food inneholder finnes det enkelte alternativer som ikke er fullt så usunne.

- Gode alternativer kan være sushi, blandet salat med kylling, tunfisk eller skalldyr. Hvis restaurantene har alternativer som grove sandwicher med grønnsaker og annet pålegg er det et godt valg. Eller hvis de har smoothies, yoghurt, frukt og bær eller frukt og grønnsaker. Omelett kan også være et fint alternativ hvis du skal spise ute, eller nøkkelmerkede Fjordland-middager hvis du skal ha en rask middag hjemme, sier hun.

Hvis du først er på en fast food restaurant anbefaler Bjerkan at du unngår hele menyer som inkluderer drikke i form av brus. Ofte har disse menyene alene så mye kalorier, mettet fett og transfett, karbohydrater og sukker at de fleste ikke ønsker å vite det forklarer hun.

Velg riktig

Ina Garthe som er trening- og kostholdsekspert i KK og KK.no mener at fast food ikke er blant det verste du kan spise så lenge du tenker over hva du bestiller på restaurantene, og velger de riktige variantene.

- Det er klart det ikke er å anbefale inntak av pommes frites hver uke. Men det er ikke noe galt med det hvis du begrenser inntaket av de usunne variantene, og heller velger for eksempel grove baguetter med pålegg, sushi eller salater.

Garthe forteller at vi nok er mer bevisste på hva fast food inneholder i dag enn vi har vært tidligere, og det er enkelte ingredienser som er viktige å styre unna slik at måltidet ikke blir fullt så usunt.

- Noe av det du bør holde deg unna på fast food restauranter er brus som inneholder mye sukker, fete dressinger og sauser, friterte matvarer og fett kjøtt, sier hun.

Les også: Selleri til meg, kake til deg

Det er opp til deg

Bjerkan mener det til syvende sist er opp til oss forbrukere å bestemme hvordan fast food skal fortsette å påvirke kostholdet vårt. Hun mener det er vi som må ta valget om ha vi vil ha.

- I Danmark har fødevareministeren utfordret fast food-kjedene til å tilslutte seg en merkeordning lignende Nøkkelhullet. I Frankrike har mesterkokken Paul Bocuse åpnet en restaurantkjede som tilbyr ernæringsriktige og lekre retter til gunstig pris. Det kan bli spennende å se om slike tiltak vil få effekt, sier Bjerkan.

Hvor er det mest usunt å kjøpe fast food?

Ved hjelp av den Australske nettsiden Calorieking.com.au har vi funnet ut omtrent hvor mye kalorier, karbohydrater og fett de ulike rettene fra fast food restaurantene i Norge inneholder. Vi har gått ut i fra mat fra Australske kjeder, men har forsøkt å plukke ut de rettene som også er å få i Norge. Vi forbeholder at størrelsen på måltidene og innholdet ikke nødvendigvis er helt likt som de porsjonene de oppdriver i Norge, men du får et innblikk i omtrent hvor mye annet du kunne spist istedenfor et slikt måltid. Ikke overraskende er det sushi som kommer ut som det måltidet med færrest kalorier.



Type fast food: Kalorier: Karbo: Fett:
McDonald's: Liten Quarter Ponder meny84566 g.44 g.
Hamburger, gatekjøkken 200g47255,2 g.16,4 g.
Kebab, gatekjøkken54143,4 g.29,4 g.
Pizza, kjøpt, alá Pizza Hut86997,5 g.34,1 g.
Kinamat: 210g Chop Suey m/160 g ris46741,8 g.20,3 g.
Thaimat: 210 g Thai beef med surry m/160 g ris68741,8 g.32,3 g.
Indisk: 210 g Chicken tandoori m/160 g ris39723,4 g.15, 8 g.
Italiensk: 300 g porsjon med soppfylt ravioli56184, 9 g.14,4 g.
Sushi: 5 biter med hver av California Crab og Tunfisk33964,4 g.3,8 g.
Tallene er innhentet fra Calorieking.com.au

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: