VIL IKKE MINNES PÅ DET: – Kunst inspirert av mensen kan for noen (i hvert fall meg) være eklere enn selve mensen. Mensen er liksom bare et faktum, det bare er sånn, akkurat som avføring og sånt, og det er jo greit nok. Det ekle er å fokusere så veld Foto: All Over Press
VIL IKKE MINNES PÅ DET: – Kunst inspirert av mensen kan for noen (i hvert fall meg) være eklere enn selve mensen. Mensen er liksom bare et faktum, det bare er sånn, akkurat som avføring og sånt, og det er jo greit nok. Det ekle er å fokusere så veld Foto: All Over Press Vis mer

Hender

Styr unna helse-tabbene

Er du for lat for ditt eget beste?

Publisert
Små tuer kan velte store lass, er det noe som heter. Her er de små bakteriefellene enhver bør klare å unngå, skriver Zest Magazine.

  • 1 minutt for helsa
  • Neglene avslører deg
  • Lev lenger med sunne råd
  • Går du i bakteriefella?

  • 1. Du tørker ikke hendene etter toalettbesøket

    Fuktige hender suger til seg 1000 ganger flere bakterier enn tørre hender, ifølge mikrobiolog Toby Saville ved Dyson Microbiologist Lab. Disse bakterieansamlingene kan i verste fall føre til matforgiftning, forkjølelser og influensa.

    Løsningen:
    Forskning viser at fordi håndtørrere bruker lang tid på å gjøre hendene helt tørre, så ender mange opp med å forlate toalettrommet med fuktige hender. I stedet, bruk godt gammeldags papir og bruk dette på nytt for å unngå å berøre dørhåndtaket når du forlater rommet.

    2. Du bruker større tampong for at den skal vare lenger

    Tamonger for maksimal absorbering brukt av personer med lette blødninger eller brukt som sikkerhetsnett «sånn i tilfelle..» kan klusse med den naturlige balansen i skjeden og øke risikoen for underlivsinfeksjoner, ifølge Dr. Janice Rymer, professor i obstetrikk og gynekologi ved King's College London.

    Løsningen:
    Bruk et truseinnlegg rett før eller på slutten av menstruasjonsperioden når du ikke blør eller blør lett, foreslår Rymer. Og tampongene, de bør skiftes hver tredje time på dagen og hver åttende time i løpet av natten for å unngå at den vaginale bakteriebalansen kommer i ulage.

    3. Du spiser stående

    Dersom du ikke har, eller kanskje vel så gjerne: dersom du ikke tar deg tid til, tid til å sette deg ned mens du spiser er dette uheldig for fordøyelsen av maten, ifølge Dr. Catti Moss ved The Royal College of General Practioners i Storbritania. Hun forklarer at det å svelge store biter mat for eksempel kan forårsake kramper i spiserøret (eshopaghus), som kan forårsake smertefull halsbrann.

    Løsningen:
    Ta deg tid til å sette deg ned og spise, bare ikke foran fjernsynsapparatet. Forskere ved Georgia State-universitetet i den amerikanske delstaten Georgia, har funnet ut at de som gjør det konsumerer i gjennmomsnitt 137 flere kalorier om dagen.

    4. Du biter negler


    Studier indikerer at 90 prosent av bakteriene på hendene dine lever under fingerneglene dine. Neglebiting øker risikoen for hudinfeksjoner, som kan resultere i ødelagt hud, vorter, brennkopper etc., forklarer Dr. Moss.

    Løsningen:
    Derfor, hold neglene dine korte. Og klarer du ikke å holde deg unna, smør dem inn med vaselin, det smaker skikkelig ekkelt, sier neglepleier Iris Chapple.

    5. Du gjenbruker plastflasker uten å vaske dem først

    Du kan ikke se eller lukte bakteriene i vannflasken, men de kan likevel forårsake fordøyelsesproblemer, ifølge Jane Houlihan, visepresident i gruppen for miljøforskning i Storbritannia.

    Løsningen:
    Vask flasker daglig i såpevann, rens dem godt og la dem lufttørke.

    6. Du bruker munnskyllevann i stedet for å pusse tennene.


    Munnskyllevann kan vitterlig gjøre ånderettet ditt friskt, men gjør lite for å drepe bakterier eller fjerne plakk som er med på å gi hull og tannkjøttbetennelser, ifølge Dr. Henry Clover, rådgiver innen tannhelse i Denplan, Storbritania.

    Løsningen:
    Puss tennene minst to ganger om dagen, i ca. to minutter, men ikke tenk at du bare skal gjøre det etter at du har spist, gjør det før måltidene også. Slik gir du tennene dine beskyttelse ved at sukkeret i maten ikke blander seg med gammmelt plakk og blir til syre, ifølge konsernsjef i den britiske tannhelseforeningen, Dr. Nigel Carter.

    7. Du vasker ikke treningstøyet ditt regelmessig


    Klær du har svettet i øker sjansen for hudirritasjoner og kviser. Innestengt svette kan også forårsake gjærinfeksjoner, spesielt mellom store bryster og i underlivet, ifølge idrettsdermatolog Brian Adams.

    Løsningen:
    Du bør vaske tøyet etter hvert bruk, også håndkler, ifølge Dr. Sally Bloomfield, farmasøyt og mikrobiolog. Putt også tøyet i en plastpose oppi sekken.

    8. Du sover med kontaktlinser på

    Øynene dine får da ikke renset seg selv og mindre okygen når cellene dine, noe som øker faren for øyeinfeksjoner, ifølge optiker Iain Anderson ved Eyecare Trust. Gjør du det regelmessig kan du skade øynene dine permanent.

    Løsningen:
    Fjern linsene, enkelt og greit. Og rens linsene med væske beregnet til formålet, i stedet for å skylle dem under springen.

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer