JUICEAVHENGIG?: Sjekk grunnene til at du bør redusere juicedrikkingen. Foto: Alliance - Fotolia
JUICEAVHENGIG?: Sjekk grunnene til at du bør redusere juicedrikkingen. Foto: Alliance - Fotolia Vis mer

Kostholdsråd

Styr unna juice til hverdags

Her er grunnene til at du bør droppe denne frokost- og lunsjvanen.

Er du en av dem som starter dagen med et glass appelsin- eller eplejuice? Kanskje du også tar et glass til lunsj i kantina?

Du tenker sikkert at det er helt ok, da det tross alt er frukt det er snakk om. Men faktisk så er dette en vane du bør revurdere. For det å drikke juice har flere negative, enn positive virkninger på helsa.

Se bare her:

Juice inneholder like mye sukker som brus

Ja, slik er det altså. Sunniva appelsinjuice, for eksempel, inneholder 9 prosent karbohydrater. Eplejuicen inneholder 10,5 prosent. Til sammenligning inneholder cola 10,6 prosent. Riktignok er sukkeret i juice fruktsukker, men fruktsukker er ikke nødvendigvis sunnere enn vanlig sukker.

FRUKT ER BEDRE: Du blir mettere, og får i deg mer fiber om du spiser en frukt i stedet. Foto: Colourbox
FRUKT ER BEDRE: Du blir mettere, og får i deg mer fiber om du spiser en frukt i stedet. Foto: Colourbox Vis mer

Juicedrikking øker risiko for livsstilsdiabetes

Om du drikker et glass juice hver dag, er sjansen større for at du utvikler livsstilsdiabetes (diabetes type 2). Det hevder i hvert fall en studie publisert i British Medical Journal, skriver Forskning.no. Analyser av tidligere studier på totalt 190 000 personer i perioden 1984 til 2008 viste at over 12 000 (6,5 prosent) utviklet diabetes type 2. Forskerne fant at de som drakk ett eller flere glass fruktjuice økte diabetesrisikoen med 21 prosent.




Juice teller ikke som fem om dagen

Du vet sikkert at helsemyndighetene anbefaler oss å få i oss minst 500 gram frukt og grønt hver dag, og aller helst halvparten av hver (altså 250 gram frukt, og 250 gram grønnsaker). Men et glass juice teller ikke som én av disse porsjonene. I stedet for å ta et glass juice bør du heller spise en frukt. Da får du i deg flere av vitaminene, og også fiberet frukten inneholder, noe som er fint for fordøyelsen.

Syren i juice kan ødelegge tennene

Fruktjuice har lav pH-verdi, og dermed gjør juice skade på tennene. Syren i juicen sliter på emaljen, og det er også derfor du ikke skal pusse tenner rett etter å ha drukket eller spist noe syrlig. La det gå minst 15 minutter, eller nøytraliser med å drikke et glass melk. Med andre ord er det ikke bra å helle i seg et glass juice om morgenen, og så styrte inn på badet for å pusse tenner. Dropper du juicen til frokost slipper du hele problemstillingen.

LES OGSÅ: Derfor er te bra for tennene

FIN FROKOST: Hva med å bare drikke juice til helgefrokostene, og droppe den i hverdagen? Foto: Colourbox
FIN FROKOST: Hva med å bare drikke juice til helgefrokostene, og droppe den i hverdagen? Foto: Colourbox Vis mer

Juice tilfører unødendige kalorier

Nå er det ingen vits i å bli helt fanatisk på kaloritellingen, men flytende kalorier er ofte kalorier vi glemmer at vi får i oss. Alkohol er en versting, men også søte drikker som saft, brus og juice inneholder en god del kalorier. Mens et glass (3 dl) cola inneholder 125 kalorier, inneholder et glass appelsinjuice og eplejuice henvoldsvis 138 og 135 kalorier.




Likevel lyst på juice?

Om du har vanskelig for å venne deg av med juicevanen din, så prøv i det minste å begrense deg til ett glass om dagen. Og dette glasset bør enten være lite (1,5 dl) eller du kan vanne ut juicen så du får en blanding på 50/50 juice og vann. Det aller smarteste er imidlertid å gjøre juice til en «luksusdrikk» som du bare unner deg til helgefrokostene. Da setter du sikkert også mer pris på juiceglasset.


Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: