DET SKJULTE SUKKERET: Det finnes sukker i utrolig mange matvarer som vi ikke tenker over. For eksempel inneholder ganske mange brødvarianter sukker....
DET SKJULTE SUKKERET: Det finnes sukker i utrolig mange matvarer som vi ikke tenker over. For eksempel inneholder ganske mange brødvarianter sukker.... Vis mer

Sukker

Sukkeret du ikke merker at du får i deg

Finnes i vanlig hverdagsmat som du ikke tenker over!

KK.NO: Å kutte ned på sukkerinntaket er slett ikke et dumt forsett for 2015. Faktisk kan det være en av de beste måtene å få fart på fettforbrenningen .

Men selv om du har byttet ut brusen med vann, og drikker kaffen svart, så er det ikke dermed sagt at kostholdet ditt er sukkerfritt.

Visste du for eksempel at den lette brunosten inneholder mer sukker enn den vanlige varianten?

Mye av det sukkeret vi får i oss til daglig er vi ikke klar over. Det er nemlig «skjult» i matvarer vi ikke bryr oss om å lese innholdet på.

Husk også at selv om et produkt inneholder fullkorn, eller har et lavt fettinnhold, kan det likevel være store mengder sukker i det. Og siden sukker er kjent for å være avhengighetsskapende, er det kanskje ikke så rart at du ikke klarer å kvitte deg med søtsuget.

VERSTINGER:Syltetøy, fruktjuice og lyst brød er noen av våre daglige sukkersyndere.  Foto: cook_inspire - Fotolia
VERSTINGER:Syltetøy, fruktjuice og lyst brød er noen av våre daglige sukkersyndere. Foto: cook_inspire - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Jo, du kan droppe sukkeret

Typiske sukkersyndere

– Det finnes sukker i mange matvarer. Noe finnes naturlig, men i en del matvarer er det også tilsatt. Det er først og fremst det tilsatte sukkeret vi bør redusere, har autorisert klinisk ernæringsfysiolog på ernæringsfysiolog.no, Ragnhild Lekven Fimreite, tidligere uttalt til KK.no.

Hun viser til resultatene fra Norkost 3, en landsomfattende kostholdsundersøkelse fra 2010/11, som ble utført blant norske menn og kvinner i alderen 18 til 70 år. Den viste at de viktigste kildene til karbohydrater og tilsatt sukker er brød, bakervarer, saft og brus.

– Brød som loff eller fint brød, inneholder kun raske karbohydrater – og kan sammenlignes med det å spise sukker, siden effekten i kroppen blir en rask blodsukkerstigning, forklarer hun.

En grønn salat kan være et sunt og godt måltid, men vær obs på at salatdressingen kan inneholde mer sukker enn du aner. En annen synder er tomatsausen. Ikke bare er tomatsaus ofte tilsatt mye sukker, men den brukes som regel over pasta – som også er en stor kilde til karbohydrater.

– Vanlig fruktyoghurt og syrnet melk som Biola og Cultura med frukt, inneholder mye sukker – omtrent som brus. Ketchup inneholder også mye sukker, men spises vanligvis i begrensede mengder, sier hun.

De lette yoghurtproduktene er ikke nødvendigvis bedre. Der er sukkeret ofte erstattet med kunstig søtning. Vil du kutte ned på sukkeret lønner det seg derfor å gå for yoghurt naturell.

– Utover dette vet vi også at godteri, kjeks, søte frokostblandinger og søtt pålegg er typiske sukkersyndere i kostholdet, sier hun.

Alt i alt ender du altså opp med å ha fått i deg langt mer sukker enn du hadde tenkt. Noen får faktisk i seg så mye som 46 teskjeer om dagen!

INNEHOLDER SUKKER: Visste du at tomatsaus kan inneholde flust med sukker?  Foto: Giuseppe Porzani - Fotolia
INNEHOLDER SUKKER: Visste du at tomatsaus kan inneholde flust med sukker? Foto: Giuseppe Porzani - Fotolia Vis mer

Konstant sukkerflyt

Fimreite forklarer at hvis kroppen stadig vekk får sukker, vil sukkeret være lett tilgjengelig i blodbanen. Dette gjelder ikke bare sukkerholdige produkter, men også produkter med raske karbohydrater som for eksempel hvetemel.

Friske mennesker har imidlertid en effektiv måte å ta hånd om sukkeret slik at det ikke blir for mye som sirkulerer i blodbanen – nemlig insulin. Insulin åpner opp slik at sukkeret slipper inn i cellene.

– Men, dette løser ikke alle utfordringer. Å ha mye sukker i blodbanen kan sammenlignes med å ha mye kontanter i lommeboken. Man går ikke i banken og tar av reservelagrene så lenge man har rikelig med cash i lommeboken. Sånn er det litt med sukker i kroppen også. Så lenge man har ofte eller mye tilgang på sukker eller raske karbohydrater, er det ingen behov for å tære på fettreservene, forklarer Fimreite.

Velg ren og naturlig mat

Det finnes flere ulike former for sukker, og noen av sukkertypene er verre enn andre. Vanlig hvitt sukker, får blodsukkernivået til å stige kraftig, og er en versting du bør begrense inntaket av.

Ferdigmat og halvfabrikata er også tilsatt mye sukker, det beste er derfor å gå for renest mulig mat, og gjerne lage det meste fra bunnen av.

Frukt og bær inneholder riktignok også en del sukker, men dette er naturlige matvarer du ikke burde utelate fra kostholdet ditt.

– Sukkeret i naturlige matvarer er mer balansert enn i for eksempel søte drikker og godteri. I bær og frukt finnes dessuten mange viktige næringsstoffer, både vitaminer, mineraler og sporstoffer, samt de helsebringende fibertypene og antioksidantene vi stadig ønsker oss mer av, forklarer ernæringsfysiologen.

VÆR BEVISST: Ifølge ernæringsfysiologen er det først og fremst det tilsatte sukkeret vi bør kutte ned på. Vær nøye med å sjekke innholdet i matvarene du kjøper, og prøv å lage mest mulig fra bunnen av. Foto: Colourbox
VÆR BEVISST: Ifølge ernæringsfysiologen er det først og fremst det tilsatte sukkeret vi bør kutte ned på. Vær nøye med å sjekke innholdet i matvarene du kjøper, og prøv å lage mest mulig fra bunnen av. Foto: Colourbox Vis mer

LES OGSÅ: Nei, det er ikke frukt du blir feit av

Alt med måte

Sukker tilfører ikke kroppen næring, men masse energi som du mest sannsynlig ikke får brukt opp. Og energi som ikke forbrennes vil lagres som fett.

Stadig påfyll av sukker er altså ikke særlig smart om man vil passe vekta, og det er heller ikke fett for den del.

– Det meste av fettet som spises sammen med sukkerholdig mat, blir lagret i fettlagrene - til det eventuelt blir behov for å tære på det, for eksempel mellom måltider eller under trening, sier Fimreite.

Hun forklarer at sukker, som andre matvarer eller næringsstoffer, ikke er farlig i seg selv, men det er dosen eller mengden vi får i oss som avgjør om effekten er bra eller uheldig. Og fordi vi alle er forskjellige, både med tanke på gener, helsetilstand og aktivitetsnivå, vil mengdene som gagner oss variere noe fra person til person.

– Litt sukker er ikke farlig, det er bare at det at det lett blir for mye – noen ganger altfor mye.

Denne saken er tidligere publisert på KK.no, men er hentet frem igjen til glede for nye lesere!

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: