Sulten? Da bør du kanskje velge noe annet enn et fristende eple.  Foto: Colourbox
Sulten? Da bør du kanskje velge noe annet enn et fristende eple. Foto: Colourbox Vis mer

Eple

Sulten akkurat nå? Ikke spis eple

Hvorfor metter epler dårligere enn annen frukt?

Publisert
Sist oppdatert
Småsulten og lysten på noe søtt knasker du i deg et eple. For så å oppdage at du er enda sultnere enn før.

Med sitt høye fiberinnhold burde epler virke mettende. Hva er det da som skjer?

Tom i magen

- Noen får en tomhetsfølelse i magen etter å ha spist epler. Hvis du er sulten etter å ha tatt et eple, skyldes det fruktsyren, sier ernæringsrådgiver Per Brendgaard til Samvirke.dk.

Restaurantene har skjønt det

- Det mest sannsynlige er at det smaken av fruktsyre vekker sultsentrene i hjernen. Den syrlige smaken kan lett aktivere lysten på mer mat og flere smaksinntrykk. Dette er grunnen til at forretter ofte er syrlige, sier Per Brændgaard.

En spesiell type eple gjør også magen flat. Her får du vite hvilken.

Slik får du i deg nok frukt likevel

Opplever du at syrlige frukter som eple og appelsin ikke metter verken som mellommåltid, turmat eller snacks, kan det være en god idé å velge en søtere frukt i stedet.

Gjør som kosteksperten

Du kan også gjøre som kostekspert Ina Garthe, og spise havregrynsgrøt til frokost. For selv om havregrynsgrøt er supersunt, trenger det ikke være en seig, kjedelig og smakløs masse. Tilsetter du epler og kanel blir grøten fristende både til frokost og kvelds. Her er flere tips til hvordan du kan unngå trist havregrøt.

For spiser du et eple om dagen, gjør du også kroppen din en stor tjeneste.

Eller hva med å la eplene inngå i en dessert - når man allerede er mett?

Vanskelig å spise 5 om dagen?

Hvis du ikke er så glad i frukt, eller opplever at det ikke metter godt nok, trenger du ikke bekyre deg. En av KK.nos lesere klarer seg ganske godt når det gjelder inntak av grønnsaker, men frukten synes hun det er vanskeligere å få i seg nok av.

Hun søker derfor råd hos vår trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe.

- Er det slik at 5 om dagen absolutt må bestå av 2 frukter og 3 grønnsaker? Eller kan jeg like godt spise 4 porsjoner med grønnsaker og én frukt? Målet er jo 750 gram, noe jeg tror jeg klarer, men det går mye i gulrøtter og diverse andre grønnsaker.

Inas svar er klinkende klart:
- Jepp, bare kjør på med grønnsaker!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer