Helse & Livsstil

Sunn balanse

Det kan være vanskelig å vite hvor grensen mellom sunt og usunt går. KK-ekspert Jeanette Roede har gode tips.

Sunn balanse
Publisert
Sist oppdatert
Spis jevnt
Du får ikke i deg flere kalorier i løpet av en dag om du spiser bare to måltider i stedet for 5-6, men eksperten anbefaler likevel mange små og måltider i stedet for få og store.
- Jeg pleier å si at kroppen vår er som en vedovn, som fungerer best/varmer best når vi legger på ved jevnlig. Da dør ikke flammene ut, og vi fyrer ikke unødvendig. Legger man jevnt på med ved/mat, vil man holde en jevn og god forbrenning gjennom hele dagen, sier Jeanette i nettmøte på kk.no.
- Ofte blir vi veldig sultne til måltidene hvis vi spiser sjelden. Måltidene blir større, og det er vanskeligere å begrense inntaket. Det blir lettere å ty til småspising og søtsulten blir gjerne større, sier hun.

Karboforvirringen
Med alskens nye dietter som dukker opp hver eneste uke, er det lett å bli forvirret med hensyn til hva som egentlig er sunt og hva du bør ligge unna. La det være klart: karbohydrater er ikke usunt.
- Karbohydrater er vår viktigste kilde til energi, og det finnes tre forskjellige typer: sukker, stivelse og fiber. Karbohydrater er den energiformen kroppen foretrekker, og fordi vi kun har små lagre av karbohydrater er vi avhengig av å spise nogenlunde regelmessig. Sukker, og særlig da tilsatt sukker, er det eneste jeg vil si er det du bør unngå i stor mengder, sier Jeanette.

Søtsuget
Hyler kroppen din etter sukker og sjokolade? Søtsuget kan være sterkt, og du må jobbe for å få kroppen din til å forstå at du ikke trenger alt sukkeret. Og den beste kuren mot søtsug er faktisk mat.
- For å forebygge søtsug er det lurt å passe på å spise regelmessig (4-6 måltider per dag), variert og nok mat, sier Jeanette. det kan også være lurt å holde seg i aktivitet, slik at du har noe annet å finne på enn å sette deg ned med en sjokolade når søtsuget melder seg.

Redd for laksen?
det er mye snakk om farlig laks for tiden, og selv om den i utgangspunktet skal være trygg å spise, kan du alltids ty til andre alternativer hvis du ikke har lyst til å spise laks. Velg andre fisker og bruk fisken på nye måter.
- Fet fisk er blant annet laks, ørret, makrell, kveite, sild, ål, til en viss grad tunfisk. Husk at det går an å spise fisk også som pålegg. Varmrøkt makrell er foreksempel utrolig godt på brødskiven eller i en salat, råder Jeanette.

De sunne valgene
For å spare inn kalorier og sukker der du kan, gjelder det å gjøre sunne valg. Velg for eksempel juice fremfor nektar.
- I juice er det ikke tilsatt sukker, men det er det i nektar. Drikk gjerne et glass juice om dagen - det teller som en frukt når du teller 5 om dagen, sier Jeanette, som selv sverger til 50/50 eplejuice og vann som tørsteslukker om morgenen.

Du bør også få i deg nøtter, men i stedet for å sette deg ned med nøtteskåla som det er vanskelig å la være i fred, anbefaler Jeanette at du bruker nøtter som en del av maten. Da får du i deg de sunne næringsstoffene som nøttene gir, samtidig som du ikke faller for fristelsen og spiser hele posen på én gang. Velg usaltede nøtter.

Meieriprodukter skal du ikke velge bort, men noen alternativer er sunnere enn andre.
- De vanlige yoghurtene har ganske mye sukker og fett i seg. Velg gjerne sukker- og fettreduserte yoghurter, nå finnes det mange gode varianter på markedet. En generell regel når det gjelder meieriprodukter er å velge de magre variantene, men ikke velge bort meieriprodukter, sier Jeanette.


LES OGSÅ:
  • Jeanettes ekspertspalte
  • Nettmøte med Jeanette 2. mars
  • Nettmøte med Jeanette 15. februar
  • Nettmøte med Jeanette 30. januar

  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer