Sove

Sunnere på sekundet

Her er de smarte, kjappe minitriksene som funker for helsa.





Joda, du bør sove sju-åtte timer hver natt, være fysisk aktiv i 30 minutter hver dag og spise sunt og regelmessig.

  • Sunn i full fart

  • Likvevel er det ifølge ekspertene på helsenettstedet Prevention en rekke minigrep du kan ta i hverdagen som kan gjøre store forskjeller for helsetilstanden din. De krever ikke tid og planlegging, og de er gjort på et blunk.

    Spis skallet

    De beste næringsstoffene i et eple ligger i skallet. I en studie ved Cornell universitet i USA, kom det fram at skallet på epletypen Red Delicious inneholder mer enn et dusin stoffer som beskytter mot bryst-, lever-, og tarmkreft. Hvis du er redd for sprøytestoffer i skallet kan du velge organisk dyrket frukt.

  • Juks deg fibersunn

  • Ta tilskudd

    Dersom kosten din ikke er variert nok, bør du vurdere å ta kosttilskudd. Å få i seg nok vitamin D og kalsium kan redusere kreftrisikoen mye - hele 77 prosent, ifølge en studie gjort ved Creighton universitet i USA. Er du ingen tilhenger av kosttilskudd bør du drikke melk for å få i deg kalsium, samt sørge for jevnlig å være i sola slik at huden din kan lage vitamin D.

  • Dette spiser kosteksperten

  • Stress ned med godlukt

    Snus inn litt lavendel eller rosmarin. Lukten kan bidra til at du sover godt, men den kan også gjør deg mindre stresset på dagtid. I en undersøkelse skulle frivillige snuse inn duften fra oljer av rosmarin eller lavendel i fem minutter. Resultatet var at nivået av stresshormonet kortisol i spyttsekretet sank med 24 prosent. Når du stresser mindre, reduserer du risikoen for høyt blodtrykk og svakt immunforsvar. Et tips er å ha en krukke med olje av rosmarin eller lavendel på arbeidspulten din, som du bare tar av korken på i fem minutter hver dag.

  • Gi deg selv en ny start

    Dryss på litt ekstra

    Spis en håndfull pistasjenøtter hver dag. Det gjør du enkelt ved å drysse dem over salaten din, eller i andre matretter de kunne passe i. Du kan også selvfølgelig bare knaske dem som kos. En studie ved Pennsylvania State University i USA viste nemlig at de som spiste pistasjenøtter daglig i en periode på fire uker reduserte det totale kolesterolinnholdet i blodet sitt med 6,7 prosent. Det dårlige kolesterolet ble redusert med hele 11,6 prosent. Du skal være klar over at nøtter inneholder mye fett, så bruk gjerne litt mindre dressing på salaten eller dropp smøret på brødet.

  • Ukeplan for et sunnere liv

  • Bytt ut sukkeret med honning

    Honning i teen eller i frokostblandingen smaker vel så godt som sukker. Honning har dessuten helsebringende egenskaper. Den er antibakteriell, og nye studier tyder også på at den forhindrer at det dårlige kolesterolet setter seg i blodårene.

  • Bli en sunn shopper

    Strekk deg litt lenger

    Ved å tøye og strekke litt på kroppen hver dag øker du ikke bare bevegeligheten, du bygger også muskler. En studie publiert i Clinical Journal of Sports Medicine viste at voksne personer som gjorde en serie tøyeøvelser daglig i seks uker fikk sterkere muskler. Slike øvelser kan for eksempel du gjøre mens du ser på nyhetene.

    Kyss kjæresten

    Kyssing øker spyttproduksjonen, slik at tennene renses for skadelige bakterier. Har du ingen å kysse på kan du ta en sukkerfri tyggegummi i stedet.

  • Slik bryter du uvanene

  • Løft hodet

    Sitter du krumbøyd foran pc-en risikerer du muskerspenninger og hodepine. For å forhindre dette bør du forestille deg at det er festet en tråd mellom toppen av hodet ditt, som trekker det opp mot taket. Ørene dine skal være i linje med skuldrene.

    image: Sunnere på sekundet

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: