SØTPOTET: Ikke bare an du spare masse kalorier og slippe unna farlig fett ved å lage pommes frites på søtpotet, men rotgrønnsaken er i seg selv veldig sunn.  Foto: juliedeshaies - Fotolia
SØTPOTET: Ikke bare an du spare masse kalorier og slippe unna farlig fett ved å lage pommes frites på søtpotet, men rotgrønnsaken er i seg selv veldig sunn. Foto: juliedeshaies - Fotolia Vis mer

Kosthold

Sunnere pommes frites på 1-2-3

Spar masse kalorier og unødvendig fett ved å lage tilbehøret av søtpotet.

Hvem liker vel ikke å kose seg med en saftig burger?

Hamburgere og annen junkfood er imidlertid ikke noen supertmat, og faktisk kan bare ett enkelt burgermåltid inneholde over 1000 kcal.

Men det er ikke dermed sagt at en hamburger til middag er så ille en gang i blant, og det er ikke så mye som skal til for å gjøre den litt sunnere.

Hvis du ønsker å spare kroppen for unødvendig fett og kalorier, bør du helt klart starte med tilbehøret.

LES OGSÅ: Denne er en næringsbombe!

Dropp pommes frites

Verstingen er kanskje ikke så overraskende, pommes frites.

En medium pommes frites på McDonalds kan inneholde opp mot 380 kilokalorier og 19 gram fett. I tillegg er den en kilde til transfett - en type fett du helst bør unngå.

Det er derfor mye å spare på å lage pommes frites selv. Ikke bare sparer du kroppen for unødvendig mengder kalorier og fett, men du kan også øke næringsinnholdet. Spesielt hvis du prøver noe annet enn poteter.

Et supert alternativ til klassisk pommes frites er nemlig pommes frites laget av søtpotet.

SPAR KALORIER OG USUNT FETT: Har du lyst på burger til middag? Det trenger slett ikke være så usunt, bare du tilbereder det riktig. For eksempel er det lurt å lage pommes frites selv.  Foto: cobraphoto - Fotolia
SPAR KALORIER OG USUNT FETT: Har du lyst på burger til middag? Det trenger slett ikke være så usunt, bare du tilbereder det riktig. For eksempel er det lurt å lage pommes frites selv. Foto: cobraphoto - Fotolia Vis mer

Ved å skjære dem i tynne (eller tykke) båter og legge dem i ovnen sammen med olivenolje tilfører du kroppen enumettet fett - som er av det gode slaget, og tidligere studier har blant annet vist at litt olivenolje hver dag kan bidra til å senke risikoen for hjertesykdom.

Ikke bare det, men søtpotet i seg selv er veldig sunt. Poteten - eller rotgrønnsaken som det egentlig er, inneholder et hormon kalt adiponektin som bidrar til å stabilisere blodsukkeret.

I tillegg inneholder den en del fiber og antioksidanter kalt karotenoider, som skal være bra for både huden og synet ditt.

LES OGSÅ: Skrell mango på fem sekunder

Slik lager du din egen

Neste gang du skal spise hamburger er det derfor god grunn til å lage dine egne pommes frites av søtpoteter - også hvis du skal grille.

Mens potetene ligger i stekeovnen kan du grille kjøttet og ordne tilbehør. 

Seasoned sweet potato fries ready for the oven Foto: fotogal - Fotolia
Seasoned sweet potato fries ready for the oven Foto: fotogal - Fotolia Vis mer

Oppskrift fra Bama.no:

  • Kutt søtpoteten i staver, legg dem i en bolle og bland godt med olivenolje. Krydre med salt og pepper. Fordel stavene på bakepapir uten «overlapping». Stek på 225 grader til de er gylne og møre, ca 30 minutter. Dryss over noen dråper sitron til slutt.
     

Hvis det blir en favoritt hjemme hos deg, kan du også gjerne servere søtpotetstavene med vilt, fenalår eller annet røkt kjøtt.

LES OGSÅ: Grill langsomt og på lav temperatur

Andre grep som gjør burgeren sunnere

Det finnes andre grep som også kan gjøre burgermåltidet litt sunnere.

Hvis du er litt bevisst på type kjøtt, er litt forsiktig med ost og dressing, velger grovt brød og kjører på med grønt - ja, så er det faktisk riktig så sunt!

Kostholdsekspert dr. Fedon Lindberg har også tidligere gitt noen gode tips til hva du kan tilsette i selve burgeren for å gjøre den mye mer næringsrik - ikke minst smakfull.

Raw beef burgers close up on a chopping board. soft focus Foto: -YS- - Fotolia
Raw beef burgers close up on a chopping board. soft focus Foto: -YS- - Fotolia Vis mer

PRØV NOE AV DETTE:

  • Blåbær: Ja, du leste riktig. Det gjør den saftig, i tillegg til at du får med antioksidanter, c-vitamin, folater og kalium på kjøpet. Tilsett 1/2 kopp til 400 gram kjøttdeig.
  • Kikerter: Bytt ut potetmel med kikerter. Ta dem i foodprocessoren og ha i kjøttdeigen. Det gir proteiner, og stivelsen du trenger for at burgeren skal henge sammen. I tillegg ineholder kikerter en del magnesium, som er et viktig stoff for skjelettet, humøret og omdannelsen av mat til energi.
  • Gulrøtter: Revet gulrot i kjøttdeigen gjør burgeren saftig og god. I tillegg får du i deg A-vitamin og betakaroten.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: