SAUS: Saus smaker utrolig godt, men som du sikkert vet inneholder enkelte typer mye fett og kalorier. Foto: fotoknips - Fotolia
SAUS: Saus smaker utrolig godt, men som du sikkert vet inneholder enkelte typer mye fett og kalorier. Foto: fotoknips - Fotolia Vis mer

Suas

Sunnere saus til maten

Her er alternativene du bør velge.

Vi nordmenn elsker saus, og lurer det gjerne med på middagstallerkenen til enhver rett – kyllingbryst med bearnaisesaus, pasta carbonara, biff med fløtesaus og kjøttkaker i brunsaus. Nam!

Saus er godt, men er det egentlig særlig bra å spise opptil flere ganger i uken? Og hvilken type bør man velge om man føler at middagen ikke er komplett uten eller annen form for saus?  

LES OGSÅ: Kalorifattig middag på 1-2-3

Pass på mengden du spiser

Silje Bjørnstad, som er ernæringsfysiolog og driver siljebjornstad.blogg.no, forteller at det ikke er noe galt i å spise saus til middag hver dag så lenge en varierer type og er litt oppmerksom på hvor mye en forsyner seg med.

- Dersom du er opptatt av å holde vekten og ønsker å begrense kaloriinntaket ditt, så er det greit å vite at mange sauser inneholder en god del smør og fløte.

- Dette bidrar til mye fett og kalorier sammenlignet med for eksempel en sjysaus. I tillegg bør du prøve å være litt oppmerksom på hvor mye saus du forsyner deg med, sier hun.

Det holder å bruke to til tre spiseskjeer saus til middagen. Dette er nok til å sette god smak på maten, og gir ikke kroppen store mengder med energi og fett.

BEGRENS DEG: Om du spiser saus mange dager i uken anbefaler eksperten at du forsyner deg med måte. Et måltid kan nemlig fort bli usunt om du spiser mye fet saus til.  Foto: robynmac - Fotolia
BEGRENS DEG: Om du spiser saus mange dager i uken anbefaler eksperten at du forsyner deg med måte. Et måltid kan nemlig fort bli usunt om du spiser mye fet saus til. Foto: robynmac - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så enkelt kan du spare 300 kcal per måltid

Vær litt forsiktig med posesauser

Er du en av dem som ofte kjøper posesaus fra matbutikken? Da bør du ifølge Bjørnstad være flink til å sjekke innholdslisten. Noen posesauser inneholder nemlig mye mer salt og sukker enn andre.

- En av årsakene til at posesaus kanskje ikke har så godt rykte er at de ikke bidrar med mange av de gode næringsstoffene som kroppen trenger. I tillegg inneholder mange slike posesauser en god del salt og sukker.

- Det er ikke feil å velge posesauser en gang i blant, men det er sjelden de bidrar til å gjøre måltidet noe særlig sunnere eller næringsrikt.

Hva bør man se etter dersom man går for posesaus?

- Se etter varianter som inneholder minst mulig salt og sukker, og sammenlign gjerne kaloriinnholdet fra ulike produsenter. Det kan nemlig være store forskjeller på ulike sauser fra forskjellige produsenter, som for eksempel bearnaisesauser, forklarer hun.

POSESAUS: Dersom du spiser mye posesaus kan det være lurt å gå for en type som inneholder lite salt og sukker.  Foto: Tone Ruud Engen
POSESAUS: Dersom du spiser mye posesaus kan det være lurt å gå for en type som inneholder lite salt og sukker. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

LES OGSÅ: Spar kalorier på middagen

Lag sausen selv fra bunn

De fleste er vel enige om at hjemmelaget saus ofte smaker best, men i en travel hverdag tyr mange av oss likevel til ferdigsaus.

Lise von Krogh, som er ernæringsfysiolog, driver lisevonkrogh.wordpress.com og er en av ekspertene på BraMat.no, forteller til KK.no at du i så fall bør gå for følgende alternativer;

- Både peppersaus, sjysaus og rødvinssaus inneholder litt mindre kalorier enn andre, og kan derfor være greie alternativer dersom du spiser saus ofte. Men husk å sjekke næringsinnholdet, dette kan nemlig variere mye mellom produsentene.

- Når det kommer til slike ferdigsauser så kan det være lurt å være oppmerksom på hva du lager dem på. Er det lettmelk, H-melk, smør, rømme eller fløte? Hvis du får alternativer, som for eksempel H-melk eller lettmelk, så gå for lettmelken, sier hun.

Bjørnstad forteller at det også finnes mange sunne og smakfulle sauser en enkelt kan lage selv.

- Du kan for eksempel prøve deg på en sunn saus laget med kraft og/eller buljong eller melk. Det er også mange saus-alternativer du kan lage med frukt og grønnsaker – som for eksempel en god tomatsaus, appelsinsaus eller paprikasaus.

Nøkkelen til perfekt saus

Mange dropper å lage saus fordi de tror det er en vanskelig oppgave som krever skikkelig kokketeknikk. von Krogh forteller at det ikke er så vanskelig som mange tror.

- Jeg tror mange kvier seg for å lage saus fordi de tror det er vanskelig. Jeg har vært der selv.  I det siste har jeg utfordret meg til å lage saus fra bunn og er overrasket over hvor lett det er. Nøkkelen til en perfekt hjemmelaget saus er at du ikke må gå fra den. Du må stå ved den og vispe hele tiden slik at den ikke svir seg i bunnen.

- Så krydrer du den til slutt. Da får du en kjempegod saus, nærmest uyten tilsetningsstoffer eller for mye salt. Kalorimengden avhenger selvsagt av hvilken type saus du lager, sier hun.

Vil du prøve å lage en sunn saus? Da bør du sjekke ut Bramat.nos oppskrifter her!

HJEMMELAGET DRESSING: Man trenger ikke ha saus til maten. Hva med en hjemmelaget dressing av kesam, krydder og urter.  Foto: HLPhoto - Fotolia
HJEMMELAGET DRESSING: Man trenger ikke ha saus til maten. Hva med en hjemmelaget dressing av kesam, krydder og urter. Foto: HLPhoto - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Så mye kan du spise på én dag

Gode alternativer til saus

Dersom du ønsker å kutte ned på sausinntaket ditt, men føler at maten blir tørr og vanskelig å spise uten, anbefaler Bjørnstad deg å lage en sunn og god dressing.

- Du kan bruke hjemmelaget dressing av kesam, krydder og urter, eller en god oljedressing. En hjemmelaget mangochutney eller tomatsalsa smaker også kjempegodt.

- Andre alternativer er litt presset sitron eller lime, ellers så er en grønnsaksmos og grønnsakspure verdt å prøve. I tillegg til at det er sunt og godt, synes mange at de ikke trenger saus når de har dette som ingrediens i retten de spiser, sier hun.